تاریخ: ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۴۸
بازدید: ۲۵۴
کد خبر: ۲۵۱۰۰۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

نمک دریا برای انسان‌ها خطرناک است

‌می‌متالز - یک کارشناس تغذیه گفت: نمکی که از معادن سنگ نمک و یا از دریا استخراج شود، دارای ناخالصی‌های فراوانی است و به علت عوارض نامطلوب زیادی که بر بدن می‌گذارند، برای انسان‌ها خطرناک است.

به گزارش می‌متالز، حمیرا دهقانی درخصوص مصرف نمک اظهار کرد: بسیاری از مردم هنگام انتخاب نمک با مشکل مصرف نمک دریا یا نمک تصفیه شده یُددار مواجه هستند.

وی اضافه کرد: از جمله تفاوت‌های نمک دریا و نمک یددار می‌توان به وجود ناخالصی‌ها در نمک دریا و وجود ید در نمک تصفیه شده یددار اشاره کرد.

کارشناس مسوول واحد بهبود تغذیه شبکه بهداشت و درمان دشتستان تصریح کرد: ید یکی از مهم‌ترین ریزمغذی‌ها به شمار می‌رود که برای حفظ سلامتی انسان‌ها ضروری است و همه مواد غذایی دارای ید هستند، اما میزان ید موجود در آن‌ها به‌اندازه‌ای نیست که مقدار موردنیاز بدن انسان‌ها را تامین کند، بنابراین برای تامین نیاز روزانه بدن به ید، مجبور به تامین آن از طریق غنی‌سازی یا مکمل یاری هستیم.

دهقانی افزود: بهترین منبع غذایی ید، ماهیان آب‌های شور هستند که در کشور ما به‌اندازه مطلوب مصرف نمی‌شوند، در حال حاضر در ایران از یدات پتاسیم برای غنی‌سازی نمک‌ها استفاده می‌شود که مزیت این کار ماندگاری و مقاومت بیشتر آن در برابر حرارت است.

وی گفت: البته یدات پتاسیم در برخی شرایط مانند رطوبت بالای نمک، حرارت بالای محیط، در معرض نور مستقیم خورشید قرار گرفتن و وجود ناخالصی در نمک، ناپایدار است.

کارشناس مسوول واحد بهبود تغذیه شبکه بهداشت و درمان دشتستان تصریح کرد: کمبود ید در بدن، می‌تواند سبب بروز اختلالاتی مانند گواتر (بزرگ شدن غده تیروئید)، کاهش ضریب هوشی، اختلال در تکلم و سقط‌جنین و مرده زایی در زنان باردار شود.

دهقانی تأکید کرد: نمکی که از معادن سنگ نمک و یا از دریا استخراج شود، دارای ناخالصی‌های فراوانی است، یکی از ناخالصی‌های موجود در نمک، فلزات سنگین مانند سرب، جیوه، کادمیوم و آرسنیک است که به علت عوارض نامطلوب زیادی که بر بدن می‌گذارند، برای انسان‌ها خطرناک هستند.

وی گفت: در نمک‌های تصفیه شده یددار علاوه بر افزودن ید به نمک، ناخالصی‌های موجود در آن نیز جدا می‌شوند، بنابراین برای سلامتی مفید است.

کارشناس مسوول واحد بهبود تغذیه شبکه بهداشت و درمان دشتستان خاطرنشان کرد: مشخصات نمک سالم بهداشتی، روی بسته‌بندی نمک سالم عبارت نمک تصفیه شده یُددار درج شده است و از دیگر مشخصات نمک سالم بهداشتی اینکه رنگ آن به‌طور کامل سفید، دانه‌های آن کروی شکل و دارای پروانه ساخت از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.

دهقانی تصریح کرد: در مورد نحوه صحیح مصرف نمک یددار تصفیه‌شده می‌توان گفت، بهتر است نمک را در انتهای پخت به غذا اضافه کنیم تا برای جلوگیری از تخریب ید موجود در آن کمترین حرارت به آن برسد.

وی تأکید کرد: مصرف بالای نمک چه به‌صورت تصفیه‌شده یددار و چه به‌صورت نمک دریا به‌هیچ عنوان توصیه نمی‌شود و مصرف نمک به‌ویژه در افراد مبتلابه فشارخون بالا و بیماران قلبی عروقی باید محدود شود.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده