تاریخ: ۰۳ اسفند ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۰:۰۴
بازدید: ۴۲۸
کد خبر: ۲۴۹۶۴۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

کویر دق سرخ، معدن سرب و طلا

‌می‌متالز - در قسمت‌های مرکزی کویر تپه‌های ماسه‌ای جزیره مانندی به چشم می‌خورد که به تل شیطان شهرت دارند. فرم کلی تل شیطان به شکل یک سهمی است.

به گزارش می‌متالز، کویر دَقِ سرخ در اردستان استان اصفهان قرار دارد. تپه شنی آشیانه عقاب و تل شیطان نیز در این کویر قرار دارند. معادن نمک، طلا و سرب نیز در این منطقه وجود دارد و احتمالاً نفت نیز در آن پیدا می‌شود. لایه‌ای نمک با ضخامت متغیر سطح کویر را پوشانده است. شب‌ها روشنایی مهتاب بر این دشت نمک می‌تابد و بلور‌های نمک نور را باز می‌تاباند، این پدیده سطح کویر را به شکل چشم نوازی درخشان می‌کند و مانند آینه‌ای خرد شده در هر گوشه کویر پراکنده است. از این رو کویر دق سرخ مأوای کمپ زنان و علاقمندان به کمپینگ در کویر می‌باشد.

کویر دق سرخ به طول تقریبی پنجاه کیلومتر و عرض بیست کیلومتر در شمال شرقی شهر زواره دراستان اصفهان و شهرستان اردستان واقع شده است. کوه‌هایی کم ارتفاع در کنار جنگل‌های تاغ از کویر مرکزی ایران جدا شده است. یکی از جاذبه‌های این کویر، تپه شنی بزرگی است که تقریباً در مرکز این کویر قرار دارد که آشیانه عقاب‌های منطقه است و در میان کویرنوردان نیز به آشیانه عقاب معروف است. شوره زار (دریاچه نمک) دق سرخ بعد از جنگل‌های تاغ منطقه قرار دارد که در فصول پر بارش (البته اگر بارشی باشد)، به صورت موقتی به دریاچه‌ای تبدیل میشود و در فصول گرم کاملا خشک است. این تاغزار‌ها مکان مناسبی برای عکاسان حیات وحش محسوب می‌شود. شغال، روباه، پایکا، چکاوک کاکلی، جغد، باز در منطقه به زندگی ادامه می‌دهند. دق سرخ از سمت غرب به رشته کوه سیاه کوه محصور است.

اینجا تا چشم کار می‌کند، کویر است و لابه لای آن شوره زارها، تنها چیزی که از خاطر هر بیننده‌ای عبور می‌کند، بزرگی و عظمت پروردگار است. یک لایه نمک با ضخامت متغیّر که از آب اشباع شده در سطح آن قرار دارد و به دلیل آبدار بودن فاقد هر نوع شکل چشمگیری است. در حالی که حاشیه این کویرکاملاً تحتِ تأثیر میزان رطوبت و آبداری کویر و فرسایش ناشی از اثر باد است. به طور کلی برخان‌ها و تپه‌های ماسه‌ای مهم‌ترین اشکال ماسه‌ای این منطقه راتشکیل می‌دهند و به صورتی آشکار جهت حرکت باد غالب را نشان می‌دهند. در قسمت‌های مرکزی کویر تپه‌های ماسه‌ای جزیره مانندی به چشم می‌خورد که به تل شیطان شهرت دارند. فرم کلی تل شیطان به شکل یک سهمی است که فاصله شمال تا جنوب آن ۱ کیلومتر و شرق به غرب آن ۵۰۰ متر است. چند ضلعی‌های نمکی حاشیه کویر شکل دیگری است که چشم اندازی دیدنی دارد و گاهی ارتفاع آن‌ها تا ۱۵ سانتی متر می‌رسد. در محدوده میانی کویر به دلیل نمک فوق العاده زیادی که دارد، حتی گیاهان نمک دوست نیز به چشم نمی‌خورند. مرتفع‌ترین نقطه منطقه ۲۰۸۵ متر (سیاه کوه) و پست‌ترین آن ۹۲۲ متر (حاشیه کویر دق‌سرخ) است.

پیشنهاد


سواری‌های آفرودی در روستا‌ها هستند که می‌توانید از آن‌ها بخواهید تا شما را به کویر برسانند.
در روستای علی آباد اقامتگاه بوم گردی هست که اگر نمی‌دانید چطور در کویر کمپ بزنید می‌توانید در این روستا اقامت کنید.
بخشی از کویر هست که وسایل الکترونیک و فرستنده رادیویی سواری‌ها خوب کار نمی‌کند و موبایل آنتن نمی‌دهد؛ پس حتماً قبل از سفر به عزیزانتان بگویید کجا می‌روید.


جاذبه‌های نزدیک


بنای هفت شهر لیلاج یا لیلاز که مرکز آن شهر لاسون بوده، در اثر زلزله و یا هجوم ریگ روان و یا بوسیله پادشاهی به کلی از بین رفته و فقط آثاری از آن باقی است حدود این شهر‌ها از موغار شروع و تا نزدیکی یزد امتداد داشته و با این ترتیب قطعی است که زواره هم جزء این هفت شهر بوده است. باقیمانده شهر لیلاز از نزدیکی بادرود تا انتهای زواره در امتداد دریای سیلک ادامه داشته و آثار فراوانی از بقایای این شهر شناسایی شده است، سفال‌های رنگین و خرده شیشه‌های بلورین و نادر تا خشت‌های ۴۰ در۲۰ و ۲۰ در ۲۰ و خرابه‌ها و قنات‌ها هر یک گویای وجود شهری با قدمت ۳۰۰۰ تا ۳۵۰۰ سال است که روزگاری در دل این کویر وجود داشته است. زمانی که به دق سرخ سفر می‌کنید باید سواری‌ها را در یکی از روستا‌های مهاباد، موغار، حسن آباد، جعفرآباد، امیران، علی آباد و کچورستاق گذاشته و به کویر بروید. بیشترین آثار و بقایای این شهر را در حوالی همین روستا‌ها خواهید یافت.

مسیر دسترسی


برای رسیدن به کویر دق سرخ زواره فقط کافی است از اردستان به سمت زواره و روستای کریم آباد حرکت کنید، کویرپیمایی از روستای کریم آباد زواره به طرف شرق شروع می‌شود. مرکز کویر تا روستای کریم آباد حدود بیست کیلومتر فاصله دارد. برای دیدن تمام طول و عرض این کویر زیبا و بی نظیر باید به سمت روستای جهان آباد حرکت کرد. جهان آباد روستای بسیار کوچکی است و بسیاری از ساکنانش آنجا را ترک نموده اند. از درون روستا به سمت شمال شرق حرکت کنید و راه را درون جاده‌ای خاکی ادامه دهید. مسیر گاهی دوراهی می‌شود که راه پهن‌تر را انتخاب کنید تا به حاشیه نمکزار برسید.

منبع: سلام نو

عناوین برگزیده