تاریخ: ۰۸ اسفند ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۲:۴۴
بازدید: ۳۷۷
کد خبر: ۲۵۰۲۴۵
سرویس خبر : آهن و فولاد
قائم مقام شرکت فولاد آلیاژی کیمیای صبا:

تعادل در زنجیره فولاد از بین رفته است

‌می‌متالز - قائم مقام شرکت فولاد آلیاژی کیمیای صبا گفت: در حال حاضر، میان قیمت مواد اولیه و محصولات فولادی تعادل وجود ندارد و این عدم تعادل به گونه‌ای روی این صنعت تاثیر گذشته که سودآوری شرکت‌های ذوب و ریخته‌گری به حداقل رسیده است و حتی در ادامه می‌تواند باعث تعطیلی واحد‌های القایی شود.

به گزارش می‌متالز، مهدی دولتی اظهار داشت: این شرکت با برند مجتمع ذوب آهن آلیاژی اسفراین با یک کوره پنج تنی و یک خط CCM R۶ (ریخته‌گری پیوسته) تولید شمش فولاد ساختمانی ۵SP را در سال ۱۳۸۰ آغاز کرد. علاوه‌براین، به تدریج طرح توسعه خود را در زمینه تولید فولاد آلیاژی و نورد فولاد شامل مقاطع فولادی کلاف و میلگرد را به مرحله اجرا درآوردیم. در حال حاضر که دو سال از اجرای فاز اول این طرح توسعه گذشته است، توانستیم برای صنایع مختلفی نظیر، صنایع خودرو، صنعت نفت، صنایع ساختمانی، صنایع نظامی در سه شیفت ۲۴ ساعت با اشتغال مستقیم تقریبا ۴۵۰ نفر، محصول تولید کنیم.

قائم مقام شرکت فولاد آلیاژی کیمیای صبا تصریح کرد: ظرفیت تولیدی مجموعه ما ۲۲۰ هزار تن در سال است که با توجه به مشکلات پیش آمده نظیر کمبود انرژی برق، گاز و.. در سال جاری قادر به تکمیل ظرفیت اسمی مجموعه نبودیم. امیدوار هستیم تمهیدات لازم در سطح کشور برای رفع محدودیت تامین انرژی واحد‌های فولادی اندیشیده شود که مجموعه تولیدی ما نیز بتواند به ظرفیت اسمی خود دست پیدا کند.

عدم تعادل در قیمت آهن اسفنجی و شمش فولادی

دولتی، آهن اسفنجی را ماده اولیه اصلی این مجموعه عنوان کرد و گفت: مجموعه ما برای تولید شمش فولاد ساختمانی و آلیاژی، آهن اسفنجی را به عنوان ماده اولیه اصلی مصرف می‌کند که این ماده اولیه از طریق بورس کالا تامین می‌شود. علاوه‌براین، تا حدودی از قراضه آهنی نیز استفاده می‌کنیم که با توجه به موقعیت منطقه‌ای کارخانه، مقدار محدودی ضایعات آهنی برای مجموعه قابل تامین است. همچنین در این میان، فروآلیاژ‌های مورد نیاز را نیز هم از منابع داخلی و هم از طریق واردات تهیه می‌کنیم.

وی اذعان کرد: متاسفانه در مدت اخیر با معضل افزایش قیمت مواد اولیه در بورس کالای ایران مواجه شدیم و تا حدودی قیمت آهن اسفنجی با شمش فولادی همخوانی ندارد. در این شرایط، بسیاری از واحد‌های القایی که مصرف‌کننده آهن اسفنجی هستند، مجبور به توقف تولید می‌شوند و یا در حالت نیمه تعطیل و با ظرفیت بسیار کمتر نسبت به قبل، به تولید محصولات خود می‌پردازند که ضرورت دارد دولتمردان اقداماتی در جهت سودآوری معقول تولیدکنندگان آهن اسفنجی انجام دهند تا القایی‌ها از ادامه فعالیت ناامید نشوند.

قائم مقام شرکت فولاد آلیاژی کیمیای صبا در ادامه تاکید کرد: با اینکه آهن اسفنجی در بورس کالا عرضه می‌شود، اما متاسفانه تعادلی در قیمت این ماده اولیه با محصول بعدی یعنی شمش وجود ندارد؛ به این معنا که مقرر شده بود قیمت آهن اسفنجی ۵۱ درصد قیمت شمش فولادی شرکت فولاد خوزستان تعیین شود. در حال حاضر، قیمت شمش فولادی حدود ۱۳ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم است و قیمت آهن اسفنجی باید در حدود هفت هزار و ۴۰۰ هزار تومان باشد، ولی آهن اسفنجی به قیمت حدود ۹ هزار و ۵۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم یعنی ۷۰ درصد قیمت شمش فولادی خرید و فروش می‌شود. نکته جالب توجه این است که علی‌رغم تعیین این قیمت، هنوز هم برای آهن اسفنجی در بورس کالا خریدار وجود دارد؛ ضروری است هر چه سریع‌تر مشکل نبود ثبات قیمتی در بورس کالای ایران رفع شود.

افت تولید فولاد در تابستان و زمستان

دولتی، کمبود انرژی در کشور را دومین معضل شرکت فولاد آلیاژی کیمیای صبا توصیف کرد و گفت: در طول سه ماهه تابستان به دلیل اینکه فصل مناسبی برای ساختمان‌سازی است، نیاز به شمش فولادی و میلگرد به شدت احساس می‌شود، اما متاسفانه در این بازه زمانی با کمبود برق مواجه شدیم و نتوانستیم به طور کامل به اهداف مجموعه دست یابیم. همچنین در فصل زمستان به دلیل کمبود گاز و نبود زیرساخت‌های مناسب در این بخش، با قطعی گاز مواجه شده‌ایم که باعث افت تولید فولاد در فصل پایانی سال شده است.

قوانین و بخشنامه‌های دست و پاگیر مانع جهش تولید است

قائم مقام شرکت فولاد آلیاژی کیمیای صبا با بیان اینکه قوانین و بخشنامه‌های دست و پاگیر مانع جهش تولید این مجموعه شده است، گفت: در حال حاضر، به شدت با تعدد قوانین و بخشنامه‌ها مواجه هستیم و وجود قوانین مزاحم در کشور مانعی بر سر راه جهش تولید است؛ به طوری که با وجود اینکه در حال حاضر، واحد نورد این شرکت راه‌اندازی نشده است، اما با استفاده از قانون یک‌دهم (خدمات جانبی شرکت‌های نوردی و تهاتر شمش با میلگرد)، توانستیم میلگرد مورد نیاز مشتری خود که کشور ترکیه بود را دریافت کنیم و پیش‌قسطی نیز از جانب این شرکت برای مجموعه ما واریز شد، ولی متاسفانه به دلیل اینکه برای شرکت فولاد آلیاژی کیمیای صبا تنها مجوز تولید شمش فولادی در پروانه بهر‌ه‌برداری ثبت شده است، با قوانین کنونی امکان صادرات مقاطع گرد (میلگرد) برای ما امکان‌پذیر نیست. هم‌اکنون محصول ما سه ماه در انبار به صورت راکد مانده و آماده حمل به کشور ترکیه است و هنوز هم امکان صادرات محصول را نداریم.

وی اضافه کرد: در واردات قطعات نیز با مشکلات متعددی مواجه هستیم؛ به طوری که بعضی از قطعات ریخته‌گری را که از کشور چین وارد کرده بودیم، متاسفانه با بروکراسی اداری مواجه شده و با وجود اینکه آن‌ها از طریق هوایی وارد شدند، دو ماه است که در گمرک دپو شده‌اند و تاکنون موفق به ترخیص این قطعات نشده‌ایم.

فولاد کیمیا صبا در مسیر احداث واحد نورد

دولتی در پاسخ به سوالی در خصوص اولویت‌ها و اهداف فولاد آلیاژی کیمیا صبا در سال آتی، اظهار کرد: در حال تکمیل زیرساخت‌ها برای احداث واحد نورد هستیم که تقریبا ۴۰۰ تن از سازه اصلی این واحد رسیده است.

وی افزود: در حقیقت مجموعه تولیدی ما مشتریان خاص خود را دارد؛ به طوری که اخیران با مشتریانی از کشور ازبکستان وارد مذاکرات شدیم که به دنبال مقاطع آلیاژی بودند. امیدوار هستیم بتوانیم در سال ۱۴۰۱ با تکمیل فرایند زیرساخت‌ها، واحد نورد را احداث کنیم و برای پاسخگویی به نیاز کشور و همچنین در زمینه صادرات مقاطع آلیاژی به نحوی به اهداف تعیین شده برسیم.

لزوم همفکری دولت و تولیدکنندگان برای گره‌گشایی از معضلات

قائم مقام شرکت فولاد آلیاژی کیمیای صبا خاطرنشان کرد: به عنوان تولیدکننده شمش‌های فولادی به دنبال سود‌های سرسام‌آور و دور زدن قوانین کشور نیستیم و برای رفع چالش‌های به وجود آمده در صنعت فولاد، نیازمند همت بزرگی از طرف دولت و تولیدکنندگان هستیم. به نحوی که ضرورت دارد برای رفع موانع تولید، دولت با همفکری و تعامل با تولیدکنندگان، هر چه سریع‌تر قوانین و مقرارات دست و پاگیر را اصلاح کند. امیدوار هستیم در این زمینه، دولت اقدامات مفیدی را مدنظر قرار دهد و تولیدکنندگان نیز بتوانند به اقتصاد کشور کمک کنند و تا حدودی بار اشتغال‌زایی را از دوش دولت بردارند.

وی مطرح کرد: در یک بازار شفاف، عرضه و تقاضا با یکدیگر متعادل می‌شوند، اما مشاهده می‌شود دخالت‌هایی از جانب دولت مانع توسعه فعالیت تولیدکنندگان شده و آرامش از آن‌ها گرفته شده است. به نحوی که اگر با این وضعیت پیش برویم، بسیاری از کارخانه‌های القایی به تعطیلی کشانده خواهند شد.

عدم دخالت دولت در قیمت‌گذاری، بهترین راهکار خواهد بود

دولتی ضمن ارائه راهکاری درباره حل بحران عدم تعادل در بازار فولاد، مطرح کرد: اگر دولت از قیمت‌گذاری دستوری دست بردارد، مسائل و چالش‌هایی که در بورس کالای ایران برای تولیدکنندگان به وجود آمده است، برطرف می‌شود و عرضه و تقاضا تعیین‌کننده قیمت خواهد بود، اما اگر این مشکلات رفع نشود، چاره‌ای جز ایجاد محدویت در تولید و شاید تعطیلی کارخانه برای تولیدکننده باقی نمی‌ماند.

قائم مقام شرکت فولاد آلیاژی کیمیای صبا در پایان تاکید کرد: تولیدکنندگان انتظاری از دولت جز رفع موانع تولید ندارند. معتقد هستیم با کمک دولت، معضلات به وجود آمده در صنعت فولاد برطرف خواهد شد. صنعت همانند کشتی است و هر قسمت از این کشتی دچار مشکل شود، تمامی تولیدکنندگان نیز دچار بحران خواهند شد؛ به خصوص اینکه در مسائل اقتصادی ضرورت دارد وابستگی به خارج را محدودتر کنیم و اقدامات مثبتی در جهت رونق بخش تولید انجام دهیم. تولید برای کشور عزت و اقتدار می‌آورد و بحث اشتغال جوانان تا حدودی برطرف خواهد شد. همان‌طور که مقام معظم رهبری نیز بر این مسائل تاکید دارند، امیدوار هستیم با دید کلی و جامعی بتوانیم اقدامات مفیدی را در صنعت فولاد انجام دهیم.

منبع: فلزات آنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده