تاریخ: ۰۸ اسفند ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۹:۰۲
بازدید: ۲۲۵
کد خبر: ۲۵۰۲۷۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مروری بر مهمترین اخبار استان‌ها در هشتم اسفند ماه؛

از تدوین برنامه راهبردی اقتصادی تا پرداخت تسهیلات به بخش صنعت و معدن

‌می‌متالز - هشتم اسفند ماه نسبت به پوشش رویداد‌ها و تولید محتوا اقدام شد که از مهمترین آن‌ها می‌توان به تدوین برنامه راهبردی اقتصادی، تکمیل عملیات اجرایی ۷ منطقه آزاد، پرداخت تسهیلات بانکی به بخش صنعت و معدن، بازپس‌گیری اراضی ملی و ورود پیکر‌های مطهر ۷۲ شهید دفاع مقدس اشاره کرد.

به گزاش می‌متالز، امروز در استان‌های مختلف سوژه‌های مهمی را به عنوان مطالبات مردم و در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی پیگیری شد که "اجرایی شدن قطار گرگان - مشهد نیازمند تسریع در تامین اعتبار"، "ساحل برای همه؛ رویای نیمه تمام مازندرانی‌ها"، "بی رغبتی باغداران مازندران نسبت به احیای باغ‌های مرکبات"، "امید‌های تازه برای خروج کارخانه سیمان از شیراز" و "تعیین محل دفن زباله، معضل ۶۵ ساله قروه" از جمله این گزارش‌ها بود.

امروز گروه استان‌ها هم در گزارشی به بیان آخرین وضعیت شیوع ویروس کرونا در ایران پرداخت که در مقدمه این گزارش آمده است: کاهش ۵۰ درصدی مراجعات سرپایی مبتلایان به اُمیکرون به مراکز درمانی و نزولی شدن تعداد شهر‌های قرمز نشان می‌دهد که افزایش واکسیناسیون توانسته شیوع سویه جدید را تا حد زیادی کنترل کند، تداوم این روند همچنان به تزریق دز سوم، رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و حفظ فاصله گذاری اجتماعی بستگی دارد.

امروز همچنین وزیر آموزش و پرورش در شهرری تاکید کرد که ۲۰ درصد فعالیت دانش آموزان باید خارج از مدرسه باشد. یوسف نوری افزود: متاسفانه غیر از کلاس مدرسه جای دیگری برای یادگیری نمی‌شناسیم.

از تدوین برنامه راهبردی اقتصادی تا پرداخت تسهیلات به بخش صنعت و معدن

معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر امور اقتصادی و دارایی هم در همدان گفت که برنامه راهبردی توسعه اقتصادی تدوین شده است. وی تاکید کرد: مشکلات اقتصادی و تورم در سنوات گذشته مشکلاتی را ایجاد کرده است که تلاش داریم در دولت سیزدهم این مشکلات برطرف شود.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی نیز که به سنندج سفر کرده است از مجلس در خواست کرد که مشوق‌های سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد را محدود نکند. سعید محمد همچنین در جلسه شورای اداری استان کردستان در سنندج تاکید کرد: ایجاد منطقه آزاد مشترک با اقلیم کردستان عراق پیگیری می‌شود.

وی اعلام کرد که مرحله اول عملیات اجرایی هفت منطقه آزاد تا پایان سال تکمیل می‌شود.

از تدوین برنامه راهبردی اقتصادی تا پرداخت تسهیلات به بخش صنعت و معدن

همچنین نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی در همدان تاکید کرد که مجلس برنامه‌ای برای محدودسازی فضای مجازی ندارد. حجت الاسلام «احد آزادی خواه» یادآور شد: مجلس تنها با هدف اصلاح مدیریت و محتواسازی در فضای مجازی و رونق فضای کسب و کار‌ها در این فضا و عرصه تلاش می‌کند.

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان زنجان هم گفت که ۴۰ درصد تسهیلات شبکه بانکی در زنجان به بخش صنعت و معدن پرداخت شده است. حسن دادگر افزود: این نشان از توجه و تمرکز شبکه بانکی استان به واحد‌های صنعتی و معدنی در استان به عنوان یکی از بخش‌های مولد اقتصاد و اشتغال زا است.

مشاور رییس جمهور قرقیزستان در بندرعباس نیز تاکید کرد که فعال‌سازی ترانزیت از طریق بندر شهید رجایی به کشور قرقیزستان مهم است. «تنگیز بولتوروک ایاپ برگن اولو» ابراز امیدواری کرد: ورود به قرن جدید خورشیدی، سرآغاز ارتباطات گسترده و افزایش تعاملات اقتصادی، فرهنگی بین دو کشور ایران و قرقیزستان باشد.

از تدوین برنامه راهبردی اقتصادی تا پرداخت تسهیلات به بخش صنعت و معدن

امروز همچنین مشاور امور مجلس مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی اعلام کرد که ۴۵۰ هزار تن کود شیمیایی در کشور ذخیره سازی شد. علی بازوند خاطرنشان کرد: با توجه به ذخیره‌سازی و تمهیدات اندیشیده شده اکنون حتی کود پاییزه سال زراعی آینده نیز در انبار‌های این شرکت ذخیره سازی شده است.

سرپرست فرمانداری بروجرد هم از تخصیص ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای توسعه راه‌های روستایی بروجرد خبر داد. مجید منعمی افزود: با توجه با بازدید‌های مستمر از راه‌های روستایی، این میزان اعتبار برای روکش و بازسازی زیرساخت‌های ارتباطی این ۹ روستا هزینه خواهد شد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی قزوین نیز گفت که ۵۵۵ طرح تولیدی در شهرک‌های صنعتی قزوین در دست ساخت است. رضا صفاری یادآور شد: این طرح‌ها با سرمایه گذاری سرمایه گذاران بخش خصوصی در حال احداث هستند.

در گچساران هم به نقل از مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در استان کهگیلویه و بویراحمد خبر داده شد که ۲۵۶ میلیارد ریال بسته آموزشی و معیشتی در کهگیلویه و بویراحمد توزیع شد. شایان نادری خاطرنشان کرد: در این مدت ۷۰ هزار بسته آموزشی و معیشتی در مناطق محروم استان توزیع شد.

از تدوین برنامه راهبردی اقتصادی تا پرداخت تسهیلات به بخش صنعت و معدن

همچنین مسوول بنیاد علوی در شهرستان‌های خلخال و کوثر گفت که بنیاد علوی در اردبیل تسهیلات ساخت مسکن می‌دهد. حمید فتاحی توضیح داد: این تسهیلات برای متقاضیان احداث مسکن در مناطق شهری تا سقف یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال و در مناطق روستایی تا سقف یک میلیارد ریال بصورت قرض‌الحسنه با ۲ درصد کارمزد بانکی و با بازپرداخت ۱۲ ساله و نیز لحاظ یک سال دوران تنفس از طریق بانک سینا در نظر گرفته شده است.

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد هم اعلام کرد که ۲۰۰میلیاردتومان به بهسازی راه‌های روستایی کهگیلویه و بویراحمد اختصاص یافت. کیومرث حاجی‌ زاده خاطرنشان کرد: در یک سال اخیر اقدامات موثری در حذف نقاط حادثه‌خیز انجام شده که کمربندی یاسوج با ۱۱.۲ درصد تلفات یکی از این محور‌ها است.

دادستان کرمانشاه نیز در تشریح آخرین وضعیت اعاده اراضی ملی استان به وضع سابق خبر داد که ۳۲۷ هکتار از اراضی ملی کرمانشاه بازپس‌گیری شد. شهرام کرمی اضافه کرد: براین اساس طی سال‌ جاری با تشکیل ۶ جلسه شورای حفاظت از اراضی و حفظ حقوق بیت المال در راستای مبارزه با مفاسد اقتصادی و حفاظت از اراضی و منابع طبیعی برنامه ریزی صورت گرفت.

از تدوین برنامه راهبردی اقتصادی تا پرداخت تسهیلات به بخش صنعت و معدن

امروز همچنین به نقل از رییس پلیس امنیت اقتصادی استان کرمان خبر داده شد که ۲۵ تن برنج احتکاری در کرمان کشف شد. سرهنگ حمیدرضا میرحبیبی افزود: ماموران با شناسایی محل موردنظر و هماهنگی قضایی از انبار مورد نظر بازدید کردند و در بازرسی از آن موفق به کشف ۲۵ هزار و ۸۰۰ کیلوگرم برنج احتکاری شدند.

از مشهد هم خبر رسید که افسر یگان ویژه خراسان رضوی به دست اوباش به شهادت رسید. فرمانده انتظامی خراسان رضوی با تایید این خبر توضیح داد: احسان پای خسته افسر وظیفه شناس یگان ویژه خراسان رضوی ظهر روز جمعه گذشته در حاشیه شهر مشهد، هنگام انجام وظیفه و برای بررسی مدارک ۲ شرور موتور سوار به ضرب چاقوی این افراد مجروح شده بود که ژس از انتقال به بیمارستان به فیض عظیم شهادت نایل آمد.

مدیر دفتر حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب شرکت آب منطقه‌ای تهران نیز اعلام کرد تا پایان بهمن‌ماه بیش از یک‌هزار و ۲۰۰ حلقه چاه غیرمجاز در استان تهران مسدود شد. حسن زحمتکش اضافه کرد: با انسداد این تعداد چاه از تخلیه سالیانه بیش از ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار متر مکعب آب از سفره‌های زیرزمینی در سطح استان تهران جلوگیری شد.

از تدوین برنامه راهبردی اقتصادی تا پرداخت تسهیلات به بخش صنعت و معدن

همچنین فرماندار چالدران گفت که ۳۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای ساماندهی محور ارتباطی چالدران پیش بینی شده است. محمدرضا عبدالله نژاد توضیح داد: از سال آینده، فاز اول این طرح اجرایی خواهد شد که امیدواریم این روند موجب بهبود وضعیت و کاهش محرومیت شهرستان شود.

رییس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری ارومیه هم خبر داد که ۳۰۰ هزار اصله نهال تا پایان سال در ارومیه توزیع می‌شود. علی شایگان خاطرنشان کرد: از این تعداد، ۲۰۰ هزار اصله انواع درخت و درختچه در سطح معابر، بلوار‌ها و بوستان‌های سطح شهر ارومیه کاشته می‌شود.

پیکر‌های مطهر ۷۲ شهید دفاع مقدس از مرز شلمچه وارد کشور شد. سردار سید محمد باقرزاده فرمانده کمیته جست‌وجوی مفقودین ستاد کل نیرو‌های مسلح در این مراسم گفت: تفحص برای یافتن پیکر‌های ۲ هزار و ۵۰۰ شهید دفاع مقدس ادامه دارد.

نشات ناظم مدیر کمیته جستجوی مفقودان جنگ ایران و عراق در استان بصره عراق هم در این مراسم گفت که جستجوی مفقودان جنگ ایران و عراق با همکاری ۲ کشور در حال انجام است. وی یادآور شد: تلاش می‌کنیم عملیات مشترک جستجوی پیکر مفقودان جنگ ایران و عراق به صورت مستمر در مناطق جنگی در خاک عراق تا پیدا شدن پیکر همه مفقودان ادامه داشته باشد.

از تدوین برنامه راهبردی اقتصادی تا پرداخت تسهیلات به بخش صنعت و معدن

تردد مسافر از مرز‌های آذربایجان غربی ۳ برابر سال گذشته شد. این عنوان خبری بود که مرکز ایرنا در ارومیه به نقل از مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان غربی منتشر کرد. ارسلان شکری در این ارتباط گفت که در مدت مشابه سال گذشته میزان تردد مسافر از مرز‌های آذربایجان غربی ۳۱۲ هزار نفر بود.

همچنین فرماندار کهگیلویه در یاسوج گفت که فاز یک آبرسانی به ۴ شهر کهگیلویه و بویراحمد تا پایان سال ۱۴۰۱ بهره برداری می‌شود. سید عبد العزیز موسوی توضیح داد: با برنامه‌های برنامه پیش بینی شده و در صورت تخصیص اعتبار فاز یک به طول ٢٨ کیلومتر تا پایان ١٤٠١ به بهره برداری می‌رسد.

عضو شورا شهر تهران هم در واکنش به مرگ کودکی در کانال آب شهرری خواست تا دادستان تهران به موضوع مرگ کودکی در کانال عباس آباد شهرری ورود کند. مهدی بابایی افزود: باید نامه‌ای با امضای همه ۲۱ نفر اعضای شورای اسلامی شهر تهران تهیه و با خاطیان این پرونده برخورد جدی شود.

از تدوین برنامه راهبردی اقتصادی تا پرداخت تسهیلات به بخش صنعت و معدن

فرمانده انتظامی استان کرمان خبر داد که ۱۱ تریلر روغن خوراکی فاقد مجوز در کرمان توقیف شد. سردار عبدالرضا ناظری اضافه کرد: ماموران در بازرسی از این خودرو‌ها ۱۸۱ هزار و ۲۵۰ کیلوگرم روغن خوراکی فاقد مجوز قانونی را کشف کردند.

امروز همچنین در بجنورد اعلام شد که بانک مسکن خراسان شمالی ۲۸۶ میلیارد ریال تسهیلات مقاوم سازی پرداخت کرد. مدیر شعب بانک مسکن خراسان شمالی با تایید این خبر عنوان کرد: این تسهیلات از محل بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه با نرخ ۱۸ درصد پرداخت می‌شود که پنج درصد آن را متقاضی و ۱۳ درصد یارانه دولتی است.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اصفهان هم به خبرنگار ایرنا در این شهر گفت که صندوق کارآفرینی محلی در مناطق کم برخوردار اصفهان تاسیس می‌شود. مسعود مهدویان‌فر یادآور شد: بر اساس این طرح ۱۵ نفر از افراد ساکن در مناطق کم برخوردار می‌توانند یک صندوق کارآفرینی تشکیل دهند که به هر صندوق حدود ۱۵۰ میلیون تومان پرداخت می‌شود.

از تدوین برنامه راهبردی اقتصادی تا پرداخت تسهیلات به بخش صنعت و معدن

مدیرکل بیمه سلامت ایلام نیز از برخورداری هفت هزار و ۲۵۵ مددجوی ایلامی از خدمات بیمه سلامت خبر داد. نورالدین رحیمی اضافه کرد: ۲۳ هزار نفر از روستاییان و عشایر استان به صورت رایگان تحت پوشش بیمه سلامت استان هستند و ۷۶ درصد بیمه شدگان به صورت رایگان و بدون پرداخت هیچ گونه وجهی تحت پوشش و خدمات درمانی دریافت می‌کنند.

امروز همچنین مدیرکل بازرسی و نظارت بر بازار وزارت جهاد کشاورزی گفت که بازرسان وزارت جهادکشاورزی ۲۵هزار تخلف صنفی را به تعزیرات گزارش دادند. مسعود امرالهی خاطرنشان کرد: بیش از ۲۴۰ هزار فقره بازرسی از بازار از سوی بازرسان وزارت جهاد کشاورزی برای نظارت بر توزیع و فروش کالا‌های اساسی مربوط به محصولات کشاورزی انجام شده است.

از تدوین برنامه راهبردی اقتصادی تا پرداخت تسهیلات به بخش صنعت و معدن

از اهواز هم خبر رسید که یک سرشاخه ترویج فساد با تلاش سازمان اطلاعات سپاه خوزستان دستگیر شد. این شخص با تلاش شبانه‌روزی و انجام عملیات‌های ویژه اطلاعاتی - سایبری، و با هویت (م. و. ا) که خود را به عنوان رهبر سایبری معرفی می‌کرد، توسط پاسداران گمنام امام زمان (عج) در سازمان اطلاعات سپاه حضرت، ولی عصر (عج) خوزستان دستگیر و اعضای این شبکه ترویج فساد شناسایی و متلاشی شدند.

این مرکز در خبر دیگری نیز به نقل از فرمانده انتظامی استان خوزستان گفت که باند قاچاق سلاح در اهواز متلاشی شد. سردار سیدمحمد صالحی افزود: اموران پلیس اطلاعات و امنیت عمومی با کنترل و رصد اطلاعاتی گسترده محل قاچاقچیان و دپوی سلاح را شناسایی و با هماهنگی مقام قضائی در عملیاتی چهار نفر اعضای این باند را دستگیر کردند.

از تدوین برنامه راهبردی اقتصادی تا پرداخت تسهیلات به بخش صنعت و معدن

مدیرکل پست بانک ایلام هم خبر داد که پست بانک ایلام ۴۰۰ میلیارد ریال تسهیلات اشتغال پرداخت کرد. حاتم سلیمانی توضیح داد: ۸۳ باجه پست بانک روستایی و ۹ شعبه شهری در استان ایلام فعال هستند که کار ارائه خدمات مالی و بانکی را انجام می‌دهند.

مدیرکل گمرک بازرگان نیز در ارومیه گفت که صادرات از مرز بازرگان ۵۱ درصد افزایش یافت. رامین ظهیری خاطرنشان کرد: ارزش دلاری این مقدار کالای صادر شده در این مدت ۶۳۳ میلیون و ۵۴۵ هزار و ۳۲ دلار بوده که نسبت به سال گذشته ۷۳درصد رشد داشته است.

همچنین رییس گمرک رفسنجان در استان کرمان در خبری به ایرنا اعلام کرد که ۱۹۱ هزار تن کالا امسال از گمرک رفسنجان صادر شد. حمید خدابنده‌لو ارزش کالا‌های صادر شده را بیش از ۱۰۰ هزار و ۸۶۵ میلیارد ریال به کشور‌های چین، هند، پاکستان، افغانستان، کشور‌های اروپایی و ... اعلام کرد.

از تدوین برنامه راهبردی اقتصادی تا پرداخت تسهیلات به بخش صنعت و معدن

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده