تاریخ: ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۹:۴۳
بازدید: ۱۵۲
کد خبر: ۲۵۰۷۲۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

روایتی تازه از ماراتن تعیین‌تکلیف ارز ۴۲۰۰ در کمیسیون تلفیق و صحن مجلس/ ده‌ها امضا برای بازگشت مصوبه ۹میلیارددلاری جمع شد

‌می‌متالز - عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی دلیل عدم‌حذف ارز ترجیحی در پارلمان را مدیریت نادرست صحن علنی و مطرح‌نشدن این موضوع در صحن مجلس عنوان کرد.

به گزارش می‌متالز، غلامحسین رضوانی عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی، در پاسخ به سؤالی در خصوص عدم بررسی بند یک الحاقی تبصره یک که مربوط به بحث ۹ میلیارد دلار ارز ترجیحی بود، گفت: وقتی لایحه بودجه به مجلس رسید، برخی به این دلیل که نرخ ETS برای ارز پیش‌بینی شده بود، طرفدار رد کلیات بودجه بودند.

وی با بیان اینکه در نتیجه این اقدام دولت در لایحه به‌معنای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بود، گفت: این دسته از نمایندگان به‌شدت اصرار داشتند که کلیات لایحه باید رد شود. به‌دلایل متعدد ما جزو کسانی بودیم که معتقد بودیم که کلیات بودجه باید به تصویب مجلس برسد که این اتفاق نیز رخ داد.

رضوانی در ادامه گفت: از ابتدا به این دلیل که بعضی از افراد تصور می‌کردند که این امکان وجود دارد که حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در غفلت مجلس باید صورت گیرد، این مطلب را مسکوت گذاشته بودند، به همین دلیل کمیسیون تلفیق چاره‌جویی کرد و مصوبه‌ای داشت به این مضمون که ۹ میلیارد دلار ارز ترجیحی به روش سال‌های گذشته تخصیص دهد، اما متأسفانه زمانی که این مسئله مکتوب شد، براساس واقعیت نبود و در واقع خلاف واقع مکتوب شد، در نتیجه پس از انتشار این متن بین نمایندگان اعتراض شدیدی از سوی اعضای کمیسیون تلفیق صورت گرفت و قرار شد وقتی این مورد مجدداً به کمیسیون تلفیق بازگشت، اصلاحات صورت بگیرد.

وی افزود: البته به‌نظر بنده نیازی به بازگشت این موضوع به کمیسیون تلفیق نیز نبود و کافی بود نتیجه مذاکرات اعضای تلفیق مشخص شود، اما وقتی مجدداً در کمیسیون تلفیق مطرح شد، به همان شکل اول (تخصیص ۹ میلیارد دلار ارز ترجیحی مانند گذشته) تأکید و تحکیم شد، اما متأسفانه این اصلاح در خروجی مکتوب کمیسیون انجام نشد.

این عضو کمیسیون تلفیق مجلس گفت: اتفاق بدتری که رخ داد این بود که این مساله اصلاً در صحن مجلس مطرح نشد و علت آن نیز یک پیشنهاد اصلاح کل بود که رأی آورد. کسانی که به اصلاح کل رأی دادند بر این باور بودند که این مساله روش جبران حذف احتمالی ارز ترجیحی است، همچنان نیز پیشنهاددهنده این موضوع و نمایندگانی که به آن رأی دادند بر این تصور هستند که این پیشنهاد به‌صورت اختیاری در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اتفاقاتی که پیش از رأی‌گیری این پیشنهاد رخ داد، گفت: اگر یکی از نمایندگان قبل از ورود به بحث تذکر آیین‌نامه‌ای داشته باشد، می‌تواند مطرح کند، اما سیستم تذکرات را بسته بودند و سیستم موافق و مخالف نیز عملاً به‌کار گرفته نشد تا موافقان و مخالفان صحبت کنند و مشخص شود روی چه‌موضوعی رأی‌گیری می‌شود و به‌هرحال پیشنهاد اصلاح کل رأی آورد.

انتقاد صریح از عدم‌مدیریت صحیح مجلس در مورد حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی/ حذف ارز ترجیحی در صحن مطرح نشد

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص رأی‌گیری یا عدم رأی‌گیری بحث ارز ترجیحی در صحن گفت: این مساله به‌بهانه رأی آوردن اصلاح کل اصلاً مطرح نشد. آن چیزی که اکثریت نمایندگان مجلس به آن رأی می‌دهند، این‌که نمایندگان مجلس به پیشنهادی رأی بدهند که به‌صورت مشخص حذف یا باقی‌ماندن ارز ترجیحی را مشخص کند یک بحث جدا است، اما این‌که به‌گونه‌ای عمل شود که منِ نماینده در غفلت از تبعات یک پیشنهاد به آن رأی بدهم بحث دیگری است، بنده در این زمینه معتقد هستم که مدیریت درستی در مجلس صورت نگرفته است.

اعتراض جمع زیادی از نمایندگان مجلس به عدم بررسی حذف ارز ترجیحی در صحن

رضوانی در پاسخ به سوالی در خصوص واکنش کمیسیون تلفیق و اعضای آن نسبت به عدم بررسی پیشنهاد این کمیسیون در صحن مجلس گفت: رویکرد کمیسیون تلفیق، رویکرد اعضای آن، صحبت‌های سخنگو و آن چیزی است که به صورت مکتوب موجود است. بنده به عنوان یکی از اعضای کمیسیون تلفیق نسبت به این مساله اعتراض کردم، عده زیادی از نمایندگان نیز به این مساله که چرا موضوع حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به آن شکلی که باید مورد بررسی قرار نگرفته است، اعتراض دارند.

وی در مورد جمع‌آوری امضا برای حفظ امانت نیز گفت: در حاضر بیش از ۱۰۰ امضا جمع‌آوری شده است. این به این معنا است که نمایندگان معتقد هستند که کیفیت طرح موضوع باید براساس واقعیت صورت می‌گرفت. در حال حاضر امضا‌های جمع‌آوری شده رو به افزایش است و احتمالا به ۲۰۰ امضا برسد، پس از جمع‌آوری امضا‌ها این مساله به هیات رئیسه ارائه خواهد شد.

ماجرای تسویه حساب‌های سیاسی در حذف ارز ترجیحی که دود آن در چشم مردم و نظام خواهد رفت

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه چند دسته از افراد بر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی اصرار دارند و هر کدام از آن‌ها طیفی از افراد را شامل می‌شود، گفت: یک دسته از نظر کارشناسی و دلسوزانه به این باور رسیدند که این کار به صلاح کشور است. دسته دیگر می‌دانند که حذف ارز ترجیحی بدون آمادگی قبلی به ضرر نظام و کشور است و حتی برخی موافقان حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی درمجلس بیان کردند که این اقدام منجر به شوک قیمتی و تورم خواهد شد.

وی افزود: در نتیجه دسته دوم با وجود اینکه می‌دانند این اقدام معیشت مردم را با مشکلات بیشتری روبه‌رو می‌کند، با انگیزه‌های سیاسی به دنبال حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی هستند. این افراد خود شامل دو طیف می‌شوند، یک طیف ضد نظام هستند، اما طیف دیگر داخلی هستند و تصور می‌کنند با اجرایی شدن این اقدام دولت رئیسی شکست خواهد خورد، اما به پیامد‌های آن که سبب بروز مشکل برای نظام خواهد شد، توجه ندارند. در صورتی که آقای رئیسی موفق نشود، این شکست تبدیل به مدالی برای طرح مجددا برخی افراد در عرصه سیاست خواهد شد.

نابودی امید شکل گرفته در دولت سیزدهم با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی

رضوانی با اشاره به شرایط و زمینه مورد نیاز برای حذف ارز ترجیحی گفت: نکته مهمی که وجود دارد این است که اگر واقعا در درون دولت وحدت نظر باشد، سایر قوا نیز اتفاق نظر پیدا کنند، با صراحت تمام به مردم گزارش دهیم و اقناع عمومی ایجاد شود، روش‌های جبران مشخص در نظر گرفته شود و سیستم‌هایی که قرار است این سرویس‌ها را به مردم بدهند آمادگی لازم را داشته باشند، بنده مخالف حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نخواهم بود، اما می‌دانم که امروز این شرایط وجود ندارد، در نتیجه بنده نیز با حذف آن مخالف هستم.

وی تاکید کرد: با حذف ارز ترجیحی در چنین شرایطی ما به نظام، کشور و مردم ضربه خواهیم زد و در کل این آرامش و امیدی که به تازگی در کشور ایجاد شده است نیز خراب خواهد شد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده