تاریخ: ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۱۷
بازدید: ۱۸۴
کد خبر: ۲۵۱۱۸۱
سرویس خبر : آهن و فولاد

شرکت‌های بزرگ فولادی روسیه می‌گویند که منابع مالی آن‌ها در برابر تحریم‌ها به عنوان یک سپر عمل می‌کند/فقط پروژه‌های بزرگ ممکن است در معرض خطر باشند

‌می‌متالز - پلتس S&P Global: شرکت‌های بزرگ صنعت فولاد روسیه می‌گویند تحریم‌هایی که غرب علیه روسیه به دلیل تهاجم روسیه به اوکراین اعمال کرده است، تأثیر فوری چندانی برروی آن‌ها نخواهد داشت و این شرکت‌ها بر موقعیت‌های مالی قوی، سطوح پایین بدهی و تجربیات عملکرد تحت تحریم‌های قبلی خود تکیه می‌کنند، اما تحلیلگران از تحت تأثیر قرار گرفتن پروژه‌های زیرساختی سنگین و برخی پروژه‌های زیست‌محیطی بیم دارند.

به گزارش می‌متالز، شرکت MMK یکی از نمایندگان صنعت فولاد این کشور در گفتگو با S&P Global Platts اظهار داشت: ما هیچ تهدیدی از سوی تحریم‌ها در رابطه با خود نمی‌بینیم، کسب‌وکار ما مانند گذشته به پیش می‌رود و ثبات مالی خود را حفظ خواهیم کرد.

شرکت روسی معدن و فولاد Severstal نیز گفت که از نزدیک وضعیت و هرگونه پیامد احتمالی برای تجارت خود را زیر نظر دارد. این شرکت دارای موقعیت مالی قوی و سطح پایینی از بدهی‌ها است و در جایگاه خود به عنوان یکی از کم هزینه‌ترین شرکت‌های فولادی در جهان شناخته می‌شود.

مدیر ارشد Evraz یکی دیگر از شرکت‌های معدنی بزرگ و فولادساز در طی تماسی با تحلیلگران موسسه پلتس خاطرنشان کرد که ذخیره مالی نقدی این شرکت در ترازنامه آن اندکی بیش از یک میلیارد دلار می‌باشد. اکثر این ذخایر در بانک‌های روسیه نگهداری می‌شود.

اوراز در خصوص قرار گرفتن در معرض بانک‌های تحت تحریم، پاسخ روشنی را ارائه نکرد، اما CEO آن؛ الکسی ایوانوف، گفت که از سال ۲۰۱۴، این شرکت یاد گرفته است که چگونه در چارچوب تحریم کار کند. به گفته ایوانوف، این شرکت طبق معمول به فعالیت‌های تجاری ادامه می‌دهد، اگرچه در حال بررسی وضعیت موجودی انبار‌های خود است و ممکن است ذخایر قطعات یدکی را افزایش دهد.

مدیرعامل اوراز گفت: ما معتقدیم که تحریم‌ها تاثیر قابل توجهی بر شرکت ما نخواهد داشت. در حال حاضر زود است که بگوییم چه عواقبی در انتظار ما خواهد بود. این تحریم‌ها اخیراً اعلام شده است و ما به زمان بیشتری برای تحلیل آن‌ها و یافتن راه پیش رو نیاز داریم.

پروژه‌های نیازمند زیرساخت و ESG

درآمد ۵ میلیارد دلاری قبل از کسر بهره، مالیات و استهلاک اوراز در سال ۲۰۲۱ دو برابر درآمد قبل از کسر مالیات آن در سال ۲۰۲۰ بود. سود خالص آن نیز در این سال با ۳.۵ برابر افزایش به ۳ میلیارد دلار و خالص بدهی آن به ۰.۵ برابر درآمد آن در پایان سال ۲۰۲۱ کاهش یافت. شرکت Severstal نیز یک هفته قبل رکورد درآمد بالایی را ثبت کرده بود.

با این حال، تحریم‌های اعلام‌شده بر روی چند بانک، از جمله برخی از بانک‌های بزرگ، ممکن است برنامه‌های توسعه بلندمدت در صنعت معدن و فلزات روسیه را مانند بهره‌برداری از پروژه‌های گرینفیلد - به‌ویژه در مناطق دورافتاده فاقد زیرساخت‌های اساسی و به خصوص برای منابع استخراجی که بیشترین سرمایه را نیاز دارند، تضعیف کند. به گفته یکی از صاحبان صنعت که می‌خواست نامش فاش نشود، بهره برداری از پروژه‌های مس یا سنگ آهن با گزینه‌های مالی محدود کنونی دشوارتر می‌شود.

از طرف دیگر دریافت وام‌های روبلی همیشه گران بوده‌اند، این در حالیست که تحریم‌ها علیه چندین بانک بزرگ اکنون عملاً امکان دریافت منابع مالی بلندمدت به ارز خارجی را از بین برده است. اثرات کوتاه مدت بر صنعت معدن احتمالا ناچیز خواهد بود، اما اثرات بلندمدت آن ممکن است برای چند پروژه بسیار مخرب باشد.

به گفته یک تحلیلگر مستقر در مسکو، اگر محصولات فولادی روسیه در بازار‌های خاص کنار گذاشته شوند، انگیزه برای سرمایه گذاری در ESG، به ویژه در پروژه‌های آهن اسفنجی (DRI)، بریکت گرم (HBI) و پروژه‌های هیدروژنی ممکن است تا حدودی کاهش یابد. این انگیزه تا حد زیادی به دلیل ملاحظات سیاسی می‌باشد، زیرا فولادسازی مبتنی بر DRI از نظر اقتصادی نمی‌تواند با روش سنتی کوره اکسیژنی مبتنی بر کوره بلند رقابت کند.

با این حال، مدیریت ارشد اجرایی اوراز به تازگی اعلام کرده است که این شرکت در حال بررسی گزینه‌هایی برای تولید آهن اسفنجی DRI با استفاده از کارخانه استخراج سنگ آهن غنی از وانادیوم Kachkanar در منطقه Sverdlovsk و از Timir واقع در Sakha (Yakutia) جمهوری خاور دور روسیه است.

یک هفته پیش از حمل روسیه به اوکراین، الکسی کولیچنکو، مدیر ارشد مالی Severstal نیز به تحلیلگران گفت که این شرکت پس از تکمیل چرخه استراتژیک فعلی ۲۰۱۹- ۲۰۲۳ خود، توسعه تولید HBI را در نظر خواهد گرفت.

جعفری طهرانی

منبع: دنیای معدن

عناوین برگزیده