تاریخ: ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۴۷
بازدید: ۱۲۲
کد خبر: ۲۵۱۱۹۱
سرویس خبر : آهن و فولاد
در شرایط کمبود مواد اوکراینی و روسی در بازار فولاد؛

در صورت امضای برجام، فولاد ایران جانشین اوکراین می‌شود

‌می‌متالز - در شرایطی که به علت حمله روسیه به اوکراین بسیاری از بازار‌های فولاد جهان دچار اختلال شده، منابعی به فست مارکت گفتند فولاد ایران می‌تواند تا حدی خلاء ناشی از کمبود محصولات فولادی اوکراین و روسیه در بازار فولاد را پر کند.

فولاد ایران منبعی مناسب برای تأمین بازار

به گزارش می‌متالز، بر اساس اطلاعات منتشر شده از فروشندگان و خریداران، استفاده از فولاد ایران به عنوان منبع مناسب برای تامین بازار در کمبود مواد اوکراینی و روسی در صورتی صادق خواهد بود که، پیشرفت مذاکرات برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در حال انجام به حد مطلوب برسد و تحریم‌ها بر منابع طبیعی و سایر کالا‌های ایران برداشته شود.

بر همین اساس، یکی از منابع بازار تخمین زده است که ایران در چنین حالتی می‌تواند تا ۱۰ میلیون تن محصولات نیمه تمام عرضه کند.

یکی از تاجران ارشد در آسیای جنوب شرقی نیز در این زمینه به فست مارکت اعلام کرد: «در شرایط کنونی به دلیل افزایش قیمت انرژی، انگیزه بیشتری برای رفع تحریم‌های ایران وجود دارد».

ارزیابی تأثیر شرایط سیاسی بر بازار

به نقل از متال بولتن و بر اساس گزارش oilprice.com، در ساعت ۳ بعد از ظهر روز پنجشنبه به وقت گرینویچ، قرارداد‌های مربوط به ماه آوریل نفت خام برنت ۱۱۲.۳۲ دلار در هر بشکه داد و ستد شد، در حالی که در ۲۳ فوریه (یعنی یک روز قبل از حمله روسیه به اوکراین) ارزش این معاملات حدود ۹۴.۰۵ دلار در هر بشکه بود.

باید گفت، هدف از مذاکرات برجام لغو تدریجی تحریم‌ها علیه ایران در ازای محدود کردن تحقیقات هسته‌ای ایران است. مذاکرات برجام در سال ۲۰۱۵ شروع به کار کرد، اما از سال ۲۰۱۸ پس از خروج دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق ایالات متحده از آن، پیشرفت چندانی نداشت.

منابع بازار معتقدند در صورت ادامه جنگ روسیه و اوکراین، مسیر صادرات فولاد روسیه نیز مشابه با مسیر صادرات کالای ایران پس از اعمال تحریم‌ها علیه ایران خواهد بود.

یکی از تاجران محصولات فولادی تخت در جنوب شرقی آسیا در زمینه محدود کردن تجارت روسیه اظهار کرد: «برای محصولات فولادی در آسیا یک سیستم قیمت گذاری دو سطحی می‌تواند وجود داشته باشد، به طوری که مواد روسی توسط بازرگانان با تخفیف به مبدأ‌های دیگر فروخته شوند» (در واقع همانطور که اکنون معاملات مواد ایرانی انجام می‌شود).

ارزیابی بازار فولاد صادراتی ایران

بر اساس گزارش دریافتی در اواخر روز چهارشنبه، بیلت ایران حدود ۶۱۰ تا ۶۲۰ دلار در هر تن فوب بنادر جنوبی معامله شد که ۱۰ تا ۱۷ دلار در هر تن بیشتر از هفته گذشته بود. در همین حال، معاملات اسلب ایران نیز با قیمت ۶۵۰ دلار در هر تن فوب بنادر جنوبی انجام شد که ۹۰ دلار در هر تن بالاتر از قیمت معاملات قبلی انجام شده در اواخر ژانویه بود.

علیرغم این واقعیت که کارخانه‌های ایرانی به دلیل کاهش دسترسی به مواد در سطح جهانی (ناشی از اختلالات در عرضه مواد اوکراینی و روسیه) توانستند قیمت‌ها را افزایش دهند، اما همچنان قیمت پیشنهادی کارخانه‌های ایرانی بسیار کمتر از کارخانه‌های غیر ایرانی بود.

در حقیقت، با در نظر گرفتن هزینه حمل ۵۵ دلار در هر تن به آسیای جنوب شرقی و همچنین ۱۰ دلار اضافی به ازای هر تن برای هزینه‌های بانکی و حاشیه سود معامله گران، اسلب ایرانی در منطقه آسیا با قیمت حدود ۷۱۵ دلار در هر تن Cfr در دسترس خواهد بود.

در همین حال، در اوایل این هفته اسلب با مبداء مالزی در منطقه به قیمت ۷۶۵ دلار در هر تن cfr فروخته شد، در حالی که منابع بازار انتظار داشتند که ارزش این محصول در این هفته بالاتر و حدود ۷۸۰ دلار در هر تن cfr باشد.

با همین محاسبه، بیلت ایرانی نیز با در نظر گرفتن آخرین معاملات در محدوده ۶۷۵ تا ۶۸۵ دلار در هر تن cfr در منطقه آسیا موجود خواهد بود. در همین حال، پیشنهادات برای بیلت‌های فولادی تولید شده توسط کارخانه‌های فولاد غیر ایرانی در روز پنجشنبه افزایش یافت و بیلت کوره بلند ۱۵۰ میلی متری اندونزی (BF) با قیمت ۷۵۰ دلار در هر تن cfr در تایلند و فیلیپین عرضه شد.

قیمت بیلت ۱۵۰ میلی متری BF ویتنامی در اوایل این هفته ۷۳۰ دلار به ازای هر تن فوب بود، اما در روز پنجشنبه قیمت پیشنهادی این محصول ۷۵۰ دلار در هر تن فوب تخمین زده شد.

بررسی بازار فولاد فیلیپین در بحبوحه کمبود فولاد

در اوایل هفته، محموله‌ای شامل ۲۰۰۰۰ تن بیلت کوره القایی (IF) با مبداء ویتنام به قیمت ۷۱۵ دلار در هر تن فوب (۷۴۰ تا ۷۴۵ دلار در هر تن cfr) به صورت کاملا فوری به فیلیپین فروخته شد.

بازار فیلیپین به دلیل نگرانی در مورد عرضه مواد اوکراینی و روسی پس از حمله روسیه به اوکراین در هفته گذشته، به طور فزاینده‌ای به سمت مواد ویتنامی روی آورده است. در شرایط موجود، فولادسازان روسی تاکنون به درخواست‌های Fastmarkets برای اظهارنظر پاسخ نداده اند و فعالان بازار نیز تنها تماس محدودی با مخاطبین خود در روسیه گزارش کرده اند.

یکی از تاجران فولاد در فیلیپین روز پنجشنبه به فست مارکت اظهار کرد: «در حال حاضر ریسک زیادی برای رسیدگی به محموله‌های روسیه وجود دارد، به خصوص اگر بانک‌ها اعتبار اسنادی را برای محموله‌های روسی تسویه نکنند میزان این ریسک به طور چشمگیری افزایش خواهد یافت».

باید گفت، فولاد روسیه و اوکراین بخش عمده‌ای از بازار جهانی را تامین می‌کنند و از صادر کنندگان عمده اسلب و بیلت می‌باشند.

ارزیابی بازار اسلب و بیلت در بحبوحه کمبود فولاد

بر اساس آخرین داده‌های موجود از سوی اداره بین المللی آمار فولاد (ISSB)، روسیه در ژانویه تا نوامبر ۲۰۲۱، حدود ۸.۴۴ میلیون تن اسلب و ۳.۸۳ میلیون تن بیلت صادر کرده است. در همین مدت، اوکراین نیز ۲.۷۷ میلیون تن اسلب و ۲.۱۳ میلیون تن بیلت صادر نمود.

بر اساس این داده ها، مقاصد اصلی اسلب از هر دو کشور اروپا و ترکیه بود و علاوه بر این به طور جداگانه، روسیه حجم قابل توجهی به مکزیک و تایوان نیز فروخت.

در بازار بیلت، ترکیه، آفریقا و اروپا خریداران عمده مواد اوکراینی و روسی بوده اند. البته، در سال ۲۰۲۱، حجم قابل توجهی نیز از این محصول به چین فروخته شد در حالی که روسیه به طور جداگانه نیز در بازار تایوان فعال است.

بر اساس گزارش انجمن تولید کنندگان فولاد ایران (ISPA)، ایران در ده ماهه نخست سال جاری میلادی بیش از ۶ میلیون و ۴۹۰ هزار تن فولاد صادر کرده است. با وجود اینکه این انجمن آمار دقیقی از محصولات ارائه نداد، اما اقلام اصلی به طور معمول شامل بیلت، شمش بلوم و اسلب می‌باشد.

فولاد نیمه تمام ایران به آسیای جنوب شرقی و چین، برخی از کشور‌های شورای همکاری خلیج فارس و کشور‌های شمال آفریقا، ترکیه و ایتالیا صادر می‌شود، اما محصولات نهایی عمدتاً به کشور‌های همسایه از جمله عراق و افغانستان فروخته می‌شود.

منبع: آرتان پرس

عناوین برگزیده