تاریخ: ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۰:۲۱
بازدید: ۷۲
کد خبر: ۲۵۱۲۰۸
سرویس خبر : آهن و فولاد
عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد مطرح کرد؛

واحد‌های بزرگ فولادی اجازه رشد به بخش‌های کوچک فولادی را نمی‌دهند/ مصرف فولاد کشور به سطح کشور‌های کمتر توسعه یافته رسیده

‌می‌متالز - عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد با بیان اینکه واحد‌های بزرگ فولادی اجازه رشد به بخش‌های خصوصی و کوچک فولادی را نمی‌دهند، افزود: واحد‌های بزرگ معادن، منابع و پشتوانه دولتی دارند و واحد‌های کوچک امکان رقابت با آن‌ها را ندارند.

کاهش مصرف ۲۲ میلیون تنی فولاد به ۱۵ میلیون تن

به گزارش می‌متالز، بهمن قاسمی، عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد با اشاره به مشکلات تولید‌کننده‌های مقاطع فولادی بخش خصوصی در کشور، گفت: تولید‌کنندگان این صنعت با توجه به گران تمام شدن تولید محصولات نهایی به علت عرضه گران شمش امکان صادرات ندارند.

قاسمی با بیان اینکه بورس کالا نتوانسته است نارسایی‌ها در فروش محصولات فولادی را سامان بخشد، عنوان کرد: کمبود مواد اولیه از جمله مشکلات در این صنف است و عرضه به صورت قطره‌چکانی صورت می‌گیرد.

این عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد اضافه کرد: قیمت‌گذاری دستوری از جمله مشکلات موجود در این صنعت است و درحالی که قیمت میلگرد در ترکیه ۱۰۸۰ دلار است این نرخ در کشور ایران ۶۶۰ دلار تعیین شده و این در حالی است که قیمت مواد اولیه با نرخ‌های جهانی به دست ما می‌رسد.

قاسمی با اشاره به کاهش مصرف فولاد در کشور، گفت: مصرف فولاد در کشور به سطح کشور‌های کمترتوسعه یافته رسیده است در حالی که باید حدود ۲۸۰ کیلو باشد به ۱۷۰ کیلوگرم کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه مصرف ۲۲ میلیون تنی فولاد به ۱۵ میلیون تن کاهش یافته است، تصریح کرد:‌ کاهش تولید فولاد در حالی است که اگر تولید به اندازه کافی باشد و واحد‌ها بتوانند از بخش بیشتری از ظرفیت تولید خود استفاده کنند مالیات بر ارزش افزوده بیشتری نیز به دولت پرداخت می‌کنند.

بازهم کمبود گاز و برق

این عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد با اشاره به اینکه قطع برق و گاز در سال جاری مشکلاتی را برای برخی از واحد‌های تولیدی ایجاد کرده است، اظهار کرد:‌ از ۱۲ اردیبهشت تا پایان شهریور قطع برق مکرر وجود داشت و به همین دلیل برخی از واحد‌ها در نصف روز فعالیت داشتند. پس از آن نیز مشکل قطع همزمان گاز و برق وجود داشت که البته برای این واحد با توجه به آنکه تنها با ۲۵ درصد ظرفیت تولید خود فعال بوده است تاثیرات منفی نداشته است.

وزارت صمت حداقل سود مورد تأیید نورد را اعلام کند

این به مصرف کننده می‌دهد و شرکت فولادی دیگری با بیش از ۸۵ درصد سود شمش و اسلب را و به بازار می‌دهد و آن هم به صورت قطره چکانی بنابراین با توجه به هزینه‌های حمل گاز، برق و آب و … تقاضا داریم وزارت صمت حداقل سود مورد تایید نورد را اعلام کند تا مورد توجه سیاست گذاران قرار گیرد.

کاهش کیفیت توسط خودروسازان

قاسمی با بیان این مطلب که در خودروسازی‌ها به علت بالا بودن قیمت تمام شده امکان رشد وجود ندارد، گفت: شرکت فولادی محصولی را که ۷ هزار و ۲۰۰ تومان برایش تمام می‌شود را به قیمت ۱۸ هزار و ۳۰۰ تومان به فروش می‌رساند و با بیش از ۱۵۰ درصد سود و واسطه نیز همان محصول را بالای ۲۵ هزار تومان با بیش از ۳۰ درصد سود تولید‌کننده برای اینکه قیمت تمام شده خودرو کاهش یابد در نتیجه از کیفیت کم می‌کند به عنوان مثال ضخامت ورق‌های فولادی مورد استفاده را در خودرو کاهش می‌دهد و به این ترتیب با کاهش کیفیت سعی می‌کند تا قیمت تمام شده را کاهش دهد.

وی در ادامه افزود: اگر نوردکاران مورد حمایت قرار گیرند تا تولید و سود افزایش یابد بنابراین این موضوع می‌تواند به افزایش کیفیت کمک کند و لذا محصولات با کیفیت و ارزش افزوده بالاتر تولید شود.

عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد در خاتمه بیان کرد: یکی از فولاد سازان بزرگ کشور در عرضه مواد اولیه به نورد کاران به این صورت عمل می‌کند که پول نقد از نورد کار تحویل می‌گیرد، اما مواد اولیه را یک ماه دیگر تحویل می‌دهد. قیمت تمام شده نورد کار معادل قیمت بیلت به علاوه ۱۲ درصد است در حالی که قیمت گذاری براساس قیمت بیلت به اضافه ۸ درصد تعیین شده است.

منبع: آرتان پرس

عناوین برگزیده