تاریخ: ۰۲ دی ۱۳۹۷ ، ساعت ۰۸:۵۱
بازدید: ۱۸۰
کد خبر: ۲۵۱۳۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
رئیس سازمان نظام‌مهندسی معدن ایران:

اجرای نقشه راه معدن در انتظار تعیین معاون صمت

می متالز - بخش معدن و صنایع معدنی پیشران اقتصاد ما محسوب می‌شود، چراکه ایران غنی از معادن و مواد معدنی است و می‌تواند مؤلفه تأثیرگذاری در ارزآوری و ایجاد ارزش‌افزوده در تولید کشور باشد. البته تمامی پتانسیل‌های بالقوه آن بالفعل نشده و مواردی همچون رکود، عدم اجرای درست قانون خصوصی‌سازی، نادیده گرفتن بخش خصوصی در تصمیمات، تجهیزات فرسوده، عدم توسعه اکتشافات معدنی، نبود عزم جدی برای مبارزه با رانت و فساد، عدم ارائه اطلاعات کافی و واقع‌بینانه در حوزه معدن، گریبان گیر معدن کاران بود.
اجرای نقشه راه معدن در انتظار تعیین معاون صمت

به گزارش می متالز، در این مدت تصمیمات زیادی در راستای بهبود وضعیت در این حوزه گرفته شد که شاید منسجم‌ترین آن که حاصل یک تفکر جمعی از تمام ارکان وابسته به این حوزه است، نقشه راه معدن و صنایع معدنی است. بیشتر کارشناسان این حوزه معتقدند اجرای این برنامه می‌تواند باعث ایجاد انقلابی در بخش معدن شده و صنایع معدنی را از رکود خارج کند.

داریوش اسماعیلی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی دراین‌باره گفت: نقشه راه معدن حاصل اجماع نظر وزارت صمت و سازمان زمین‌شناسی، ایمیدرو و مجلس و کمیته معدن، فراکسیون معدن و بخش خصوصی است و تغییرات اعمال‌شده از جانب وزیر صنعت، معدن و تجارت قطعاً تغییری در نقشه راه ایجاد نمی‌کند و ما امیدواریم مسئولین جدید ازجمله خداداد غریب پور به‌عنوان معاون وزیر و رئیس هیئت عامل سازمان توسعه و‌ نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران به تسهیل عملیاتی شدن نقشه راه کمک کند و برنامه‌های ایمیدرو در راستای نقشه راه معدن باشد.

رئیس سازمان نظام‌مهندسی معدن ایران در پاسخ به دلیل عملیاتی نشدن نقشه راه معدن گفت: تاکنون به دلیل اینکه رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و ایمیدرو و سازمان زمین‌شناسی مشخص نشده بود و برای عملیاتی شدن نقشه نیاز به حضورشان برای تصمیمات داشتیم فرآیند کار به تعویق افتاد که خوش‌بین بودیم با انتصابات جدید رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت آغاز شود البته با به نتیجه نرسیدن انتصاب رئیس سازمان زمین‌شناسی بازهم به تعویق می‌افتد. بهتر است تکلیف این انتصابات سریع‌تر مشخص شود تا وارد فاز عملیاتی نقشه راه معدن شویم.

عناوین برگزیده
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در آیین امضای فاز اول قرارداد‌های احداث کارخانه تبدیل هماتیت به مگنتیت به روش RHF و پایلوت توسعه فناوری استحصال معادن کم‌عیار به روش بستر سیال (SMR):

فولاد مبارکه در حوزه تکنولوژی‌ها و فناوری‌های نوین می‌تواند یک دنبال‌کننده هوشمند باشد