تاریخ: ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۷:۴۲
بازدید: ۱۹۷
کد خبر: ۲۵۱۴۰۸
سرویس خبر : آهن و فولاد
مدیرعامل شرکت پارس گالوانیزه امین:

رفع تعهد ارزی، میزان صادرات را کاهش داد

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت پارس گالوانیزه امین گفت: فاصله زمانی میان تامین مواد اولیه، تولید و فروش محصول در بازار‌های صادراتی نسبتا زیاد است که همین امر باعث می‌شود مشکلاتی در رابطه با رفع تعهد ارزی میان تولیدکننده با بانک مرکزی و گمرک به وجود آید و در نتیجه، میزان صادرات روند کاهشی را طی کند.

به گزارش می‌متالز، ابوالفضل بابایی عنوان کرد: صنعت فولاد کشور در سال آینده با رکود مواجه خواهد شد و شاهد رونق نسبی و افزایش تولید این صنعت که در چند سال اخیر رخ داد، نخواهیم بود. به نظر می‌رسد صنعت فولاد به اندازه کافی و حتی بیش از نیاز و ظرفیت کشور رشد داشته است. علت رشد صنعت فولاد در کشور، رشد قیمت‌های جهانی و نرخ ارز در داخل بوده و صادرات نیز به این موضوع کمک کرده است. سال آینده احتمالا شاهد سرمایه‌گذاری جدیدی در صنعت فولاد نخواهیم بود.

گالوانیزاسیون ۴۰ هزار تن محصول

مدیرعامل شرکت پارس گالوانیزه امین مطرح کرد: شرکت پارس گالوانیزه امین در سال ۱۳۸۸ به بهره‌برداری رسید و از خطوط مختلفی برای تولید لوله و پروفیل بهره می‌برد و ظرفیت کلی تولید در این حوزه به ۲۶ هزار تن می‌رسد، اما برای گالوانیزه کردن محصولات بیش از ۴۰ هزار تن ظرفیت تولید داریم. در حال حاضر، حدود ۶۰ درصد از ظرفیت کلی شرکت فعال است و حدود ۲۶۰ نفر در این مجموعه مشغول به کار هستند.

وی افزود: شرکت ما عمدتا ورق گرم فولادی را دریافت و آن را به محصول تبدیل می‌کند. شرکت پارس گالوانیزه امین، یک تولیدکننده لوله و پروفیل فولادی است و به تولید لوله‌های خاص فولادی برای صادرات می‌پردازد. به طور مثال، یک نوع لوله خاص تولید می‌کنیم که تنها سفارش‌دهنده آن از کشور عراق بوده و کاملا صادراتی است. دیگر محصول مهم شرکت گاردریل جاده‌ها است.

بابایی تصریح کرد: یکی دیگر از خدمات شرکت پارس گالوانیزه امین، گالوانیزه کردن لوله و پروفیل فولادی است. برای این منظور، از ورق گرم فولادی استفاده می‌کنیم و پس از رول فرم کردن و در آوردن آن به صورت W، گاردریل تولید می‌شود. در نهایت، اقدام به گالوانیزه کردن آن می‌کنیم و این محصول قابل عرضه به بازار‌های مصرف خواهد بود.

مدیرعامل شرکت پارس گالوانیزه امین اذعان کرد: عمده محصولات شرکت پارس گالوانیزه امین به خارج از کشور صادر می‌شود و همان‌طور که بیان شد، گاردریل‌های کنار جاده و نیز تیر برق جزو محصولات صادراتی شرکت هستند. نکته مهم در خصوص بازار صادراتی، ثابت بودن نسبی تقاضا در آن است. البته در این راه با کشور‌هایی از ترکیه نیز رقابت می‌کنیم. لازم به یادآوری است که در سال گذشته قیمت ورق فولادی در ایران کمتر از بازار‌های جهانی بود، شرکت پارس گالوانیزه امین میزان صادرات خود را افزایش داد. در شرایط کنونی که قیمت ورق فولادی در کشور ما با نرخ‌های جهانی تقریبا برابر شده است، به نظر می‌رسد صادرات کاهش یابد و شاهد رکود بازار داخلی نیز باشیم.

وی در خصوص ضخامت محصولات شرکت پارس گالوانیزه امین، تشریح کرد: اغلب محصولات این شرکت از ورق گرم با ضخامت‌های سه تا ۶ میلی‌متر تولید می‌شوند. با این حال، در میان محصولات شرکت ما، بیشتر ضخامت‌های ۳.۷ میلی‌متر، ۴.۳ میلی‌متر و سه میلی‌متر به ویژه برای گاردریل تقاضای بیشتری دارند. همچنین ضخامت ۴.۵ میلی‌متر برای تولید یک نوع لوله خاص صادراتی نیز از تقاضای به نسبت خوبی برخوردار است. همچنین لوله‌های تولیدی قطر‌های سه تا ۶ اینچ دارند.

بابایی بیان کرد: لوله‌ها و بعضی مقاطع فولادی شرکت پارس گالوانیزه امین در تولید پایه‌های دکل‌ها و تیر‌ها برای انتقال برق کاربرد دارند. به طوری که برای ساخت یک دکل، دو تا سه لوله به یکدیگر متصل می‌شوند. این محصول مخصوص صادرات به کشور عراق است.

تامین مواد اولیه روز به روز دشوارتر می‌شود

این تولیدکننده در خصوص تامین مواد اولیه یادآور شد: در گذشته شرکت‌ها می‌توانستند مواد اولیه خود را به طور مستقیم از تامین‌کنندگان دریافت کنند، اما از زمانی که عرضه همه ورق‌های فولادی به بورس کالای ایران محدود شد، با مشکلات زیادی در تامین مواد اولیه مواجه شدیم. به طوری که ورق فولادی مورد نیاز را نمی‌توانیم از بورس تامین کنیم و به ناچار همین ورق را به جای بورس از بازار آزاد تامین می‌کنیم؛ بنابراین دست دلالان در بازار ورق گرم فولادی مشهود است.

وی ادامه داد: زمانی که نتوانیم از بورس مواد اولیه خریداری کنیم، قیمت‌های خرید در بازار آزاد به مراتب بالاتر خواهد بود. علاوه‌براین، نمی‌توانیم گرید‌های مورد نیاز ورق گرم فولادی به ویژه ST۵۲ و ST۳۷ را با ضخامت‌های دلخواه را از بازار آزاد تامین کنیم. به همین دلیل در تولید محصولات خاص با قیمت‌های عادلانه بازار با مشکل مواجه هستیم.

مدیرعامل شرکت پارس گالوانیزه امین با اشاره به عرضه‌های سنگین ورق گرم فولادی در بورس کالا طی دو سه ماه گذشته، مطرح کرد: شرکت ما در گذشته با تامین‌کنندگان به صورت مستقیم در ارتباط بود و مواد اولیه خود را به راحتی و به میزان نیاز دلخواه از آن‌ها تامین می‌کرد، اما عرضه ورق گرم فولادی در بورس حتی به میزان نسبتا زیاد هم نتوانسته است مواد اولیه بسیاری از واحد‌های تولیدی را تامین کند، زیرا اساسا اغلب تولیدکنندگان نمی‌توانند مواد اولیه خود را از بورس تامین کنند.

بابایی اذعان کرد: در گذشته تامین مواد اولیه بسیار راحت بود و مصرف‌کنندگان با ال‌سی دو ماهه و سه ماه با تنها ۱۰ درصد پیش‌پرداخت، مواد اولیه خود را به طور مستقیم از تولیدکننده تامین می‌کردند. پس از دریافت مواد اولیه و فروش محصول در بازار، هزینه مواد اولیه به صورت مستقیم به تامین‌کننده و یا در صورت اخذ وام، به بانک پرداخت می‌شد. در حالی که شیوه جدید یعنی عرضه همه محصولات در بورس کالا، موانع تامین ورق فولادی را برای مصرف‌کنندگان بیشتر کرده است.

وی اضافه کرد: اکنون اکثر معاملات نقدی شده‌اند و با افزایش قیمت مواد اولیه، تولیدکنندگان برای تامین مواد اولیه خود باید نقدینگی قابل توجهی داشته باشند تا بتوانند مواد اولیه خود را از بورس تامین کنند. به همین دلیل، چالش‌های زیادی برای صنایع پایین‌دستی و مصرف‌کننده ورق گرم فولادی ایجاد شده است. این تولیدکنندگان برای تامین مواد اولیه به ناچار به اخذ تسهیلات بانکی با سود‌های بالا روی می‌آورند. این شیوه جدید تامین مواد اولیه تنها به زیان مصرف‌کنندگان و به سود بانک، بورس کالا و عرضه‌کنندگان بوده و برای تولیدکنندگان مشکلات زیادی را به وجود آورده است.

از ماشین‌آلات روز دنیا استفاده می‌کنیم

مدیرعامل شرکت پارس گالوانیزه امین درباره سطح تکنولوژی تولید لوله و پروفیل گالوانیزه در کشور گفت: اکنون تولیدکنندگان لوله و پروفیل در کشور از تجهیزات مناسب و به‌روز استفاده می‌کنند و محصولات آن‌ها قابل رقابت با نمونه‌های خارجی مشابه است. به طوری که از کشور‌های اروپایی عقب نیستیم و با توجه به کیفیت و قیمت، می‌توانیم محصولات خود را در بازار‌های بین‌المللی عرضه کنیم. لازم به ذکر است که محصولات فولادی ترکیه به ویژه لوله و پروفیل در بازار‌های منطقه‌ای به ویژه در کشور عراق عرضه می‌شود و محصولات فولادی کشور ما نیز به راحتی در عراق قابل فروش هستند.

بابایی تاکید کرد: تامین تجهیزات و ماشین‌آلات روز دنیا همواره در اولویت تولیدکنندگان است. در این رابطه، قطعات و ماشین‌آلاتی که از تامین‌کنندگان داخلی قابل خریداری است، به طور حتم در اولویت تولیدکنندگان قرار می‌گیرد و کیفیت آن‌ها نیز مدنظر خواهد بود. در این بین، تامین این تجهیزات و ماشین‌آلات از خارج با توجه به تحریم‌ها دشوار است. ضمن اینکه استفاده از ماشین‌آلات داخلی هم باعث کاهش قیمت خرید شده و هم اینکه به ایجاد رونق در اقتصاد منجر می‌شود. در صورتی که یک قطعه یا تجهیز از تولیدکنندگان داخلی قابل تامین نباشد، واردات در دستور کار قرار خواهد داشت.

رفع تعهد ارزی، بزرگ‌ترین چالش صادرکنندگان

وی با بیان اینکه عمده محصولات شرکت ما صادراتی است، رفع تعهد ارزی را یکی از مهم‌ترین چالش‌های صادرکنندگان دانست و خاطرنشان کرد: برای بازگرداندن ارز با معضلات بسیاری مواجه هستیم. مشتری شرکت ما در عراق در بخش دولتی این کشور فعالیت می‌کند. برای صادرات محصول به کشور عراق باید مسوولان شرکت خریدار به کشور ما بیایند و کیفیت محصول را کنترل کنند. بعد از تایید کیفیت نمونه محصول، باید مواد اولیه را از بورس خریداری و مطابق با سفارش، محصول تولید کنیم. در مرحله بعد، محصول تولید شده که از نظر کیفیت تایید شده است، به عراق صادر و پس از تحویل محصول به مشتری، هزینه آن به صورت نقدی پرداخت می‌شود. این فرایند ممکن است ۶ ماه به طول انجامد که در این زمان طولانی نمی‌توانیم تعهد ارزی را برطرف کنیم و به همین دلیل با بانک مرکزی گمرک و اداره‌های مالیاتی به مشکل برمی‌خوریم.

میزان تسهیلات متناسب با قیمت مواد اولیه افزایش نیافت

مدیرعامل شرکت پارس گالوانیزه امین اظهار کرد: یکی دیگر از چالش‌های عمده تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی، رشد سرسام‌آور قیمت مواد اولیه یعنی ورق گرم طی سه چهار سال اخیر بوده است. به طوری که قیمت ورق‌های فولادی طی این مدت بیش از ۱۰ برابر شده است. به طور مثال، در سال ۱۳۹۶ با پرداخت دو میلیارد تومان، می‌توانستیم حدود یک هزار تن ورق گرم خریداری کنیم؛ در حالی که اکنون برای خرید این میزان ورق باید بیش از ۲۰ میلیارد تومان هزینه کنیم.

بابایی تاکید کرد: در گذشته می‌توانستیم یک تا دو میلیارد تومان برای تامین یک تا دو هزار تن مواد اولیه تسهیلات دریافت کنیم. در حالی که اکنون باید برای تهیه یک هزار تن ورق گرم فولادی، بیش از ۲۰ میلیارد تومان هزینه شود که هیچ بانکی قادر به پرداخت این میزان نقدینگی به تولیدکنندگان نیست. به این ترتیب، با دریافت تسهیلات به میزان کنونی نمی‌توان مانند گذشته مواد اولیه تامین کرد و سطح تسهیلات بانکی برای تامین مواد اولیه متناسب با افزایش نرخ‌ها، افزایش نیافته است.

منبع: فلزات آنلاین

عناوین برگزیده