تاریخ: ۲۸ فروردين ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۶:۱۵
بازدید: ۲۳۰
کد خبر: ۲۵۴۹۷۴
سرویس خبر : آهن و فولاد

جلسه دبیر و اعضای هیأت مدیره سندیکای لوله و پروفیل فولادی با معاونت معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت

‌می‌متالز - جلسه دبیر و اعضای هیأت مدیره سندیکای لوله و پروفیل فولادی با معاونت معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت روز شنبه ۲۷فروردین در وزارت صمت برگزار شد.

به گزارش می‌متالز، استقبال از پیشنهاد دبیر سندیکا مبنی بر ضرورت جلوگیری از کمبود کالا در بازار داخلی به منظور ایجاد بالانس بین بازار داخلی و همچنین تدوام صادرات، پیشنهاد داد واحد‌ها معادل ۸۰ درصد صادرات سال گذشته خود امکان صادرات بدون عوارض داشته باشند و مازاد بر این مقدار مشمول عوارض گردد.

در ادامه پیشنهاد شد برای جلوگیری از خسران و زیان وارده به واحد‌ها به دلیل وضع عوارض بر کالا‌های صادراتی که قرارداد‌های آن‌ها پیش از وضع عوارض منعقد گردیده مشمول عوارض نگردد (پیرو ماده۱۱ مکرر قانون واردات و صادرات) در ادامه معاونت معدنی تصریح کرد برای کالا‌هایی که تا قبل از وضع عوارض کوتاژ صادراتی صادر شده باشد، مشمول عوارض نخواهد بود.

در ادامه ابوئی و صابری با تشریح شرایط موجود تاکید داشتند ممکن است برخی از قرارداد‌ها قبل از تاریخ مصوبه عوارض صادراتی سفارش گذاری شده باشد، اما سررسید تحویل آن پس از صدور مصوبه باشد و فرآیند تشریفات صادراتی آن انجام نشده باشد.

در ادامه مارجین ناچیز صنعت لوله و پروفیل توسط اعضای هیات مدیره تشریح شد، همچنین دبیر سندیکا بر تاکید بر این مهم که با افزایش هزینه‌های حقوق و دستمزد و همچنین سایر هزینه‌های مترتب با تولید به طور میانگین به ترتیب ۵۰ و ۳۸ درصد افزایش یافته است که این مسأله سود دهی واحد‌های صنعتی لوله و پروفیل را با مخاطره روبرو کرده است و متأسفانه وضع عوارض بر صادرات تنها منفذ نفس کشیدن واحد‌ها را مسدود نموده است، لذا به طور قطع ادامه فعالیت با عوارض موصوف برای بسیاری از واحد‌های تولید کننده مشکل جدی به وجود می‌آورد.

در ادامه محتشمی پور با استماع مشکلات موجود تاکید نمود که بخشنامه موصوف که از طریق مقامات بالاتر ابلاغ شده است چهار چوب مشخصی دارد که این معاونت با درک مشکلات واحد‌های تولیدی همه تلاش خود را مبنی بر فراهم آوردن شرایط مورد انتظار واحد‌های تولیدی به کار خواهیم بست و با بیان این مطلب که دولت به دلیل طرح‌های مسکن ملی و همچنین ضرورت بی رویه محصولات از کشور، مصوبه مذکور را به منظور از حصول اطمینان از تامین کالا‌های مورد نیاز صنایع داخلی و طرح‌های عمرانی در سال جاری مصوب نموده است که به هر حال وضع این عوارض در شرایط فعلی قطعی می‌باشد.

محتشمی پور باصحه گذاری با موارد مطرح شده توسط میهمانان تاکید کرد سندیکا خلاصه‌ای از پیشنهادات طرح شده در این جلسه را به معاونت معدنی طی نامه‌ای ارسال نماید تا ضمن طرح آن در مراجع ذیصلاح اقدام گردد.

وی با استقبال از پیشنهادات مطرح شده تاکید داشت همه هدف این معاونت کمک به تولید و حل مشکلات واحد‌ها میباشد.

ایشان با تشریح شرایط موجود و دلایل وضع عوارض هدف دولت را مدیریت بازار در چار چوب اطمینان بخشی به هر گونه کمبود در سطح بازار هاست و توضیحات کاملی از روند صدور عوارض و تغییرات آن در آتی خبر داد وتاکید کرد هرگونه اصلاحات در این عوارض باید در ستاد تنظیم بازار به عنوان مرجع تصمیم گیری انجام گردد.

در پایان محتشمی پور صمن استقبال از پیشنهادات حاضران، قول مساعدت و طرح آن را در مراجع ذیصلاح دادند.

منبع: سندیکای لوله و پروفیل فولادی ایران

عناوین برگزیده