تاریخ: ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۲۹
بازدید: ۱۰۴
کد خبر: ۲۵۱۴۲۹
سرویس خبر : آهن و فولاد
مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان عنوان کرد:

بومی سازی بیش از ۲۵ هزار قطعه در دهه اخیر/تحقیق و توسعه شرط بقای صنایع

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان گفت: فولاد خوزستان توانسته در دهه اخیر بالغ بر ۲۵ هزار قطعه به ارزش حدود ۶۰۰ میلیون یورو را در داخل کشور بومی سازی کند.

به گزارش می‌متالز، امین ابراهیمی امروز، ۱۷ اسفندماه در آیین افتتاح دومین نمایشگاه تخصصی فولاد در اهواز اظهار کرد: برای اجرای صحیح بومی سازی باید راهبرد‌های منسجم و یکپارچه‌ای برای تصمیم گیری و حرکت به سوی ایجاد دانش ساخت در سطح ملی وجود داشته باشد.

وی افزود: تحقیق و توسعه دو بال رشد و شرط بقای بنگاه‌های صنعتی هستند. توجه به بومی سازی، بخش مهمی از تحقیق و توسعه را در بر گرفته است و همکاری دو قطب تحقیق و توسعه یعنی دانشگاه و صنعت به تولید علم و دانش فنی منجر خواهد شد.

مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان با بیان اینکه در بلندمدت تنها راه دستیابی به رشد صنعتی، توجه به دانش است، گفت: بومی سازی قطعات و تجهیزات، علاوه بر جلوگیری از خروج ارز از کشور باعث خود باوری، ایجاد اشتغال، انگیزه برای شرکت‌های دانش بنیان و در نهایت، حرکت و پویایی صنعت خواهد شد.

ابراهیمی افزود: وقتی یک کشور نتواند اهرم‌های فنی لازم را برای فراگیری و تبدیل دانش‌های فنی تامین کند، امکان تسلط بر فرایند بومی سازی داخلی میسر نخواهد شد.

وی با اشاره به نگاه بنیادی شرکت فولاد خوزستان به مساله بومی سازی اظهار کرد: در این راستا از بدو تاسیس شرکت، گروهی تحت عنوان مدیریت ساخت و سفارشات با هدف بومی سازی قطعات راه اندازی شد.

مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان عنوان کرد: مجموعه ساختاری این گروه از نقطه ابتدایی بر پایه سفارشات، طراحی به روش مهندسی معکوس، استعلام ساخت و کیفیت و کنترل کیفیت بوده است.

ابراهیمی افزود: به همین منظور، فولاد خوزستان بخشی از تجهیزاتی که امکان ساخت آن‌ها در داخل کشور امکان پذیر است را در نمایشگاه‌های مختلف معرفی کرده تا با افراد حقیقی و حقوقی که توانایی ساخت و تولید آن را دارند همکاری داشته باشد.

وی تصریح کرد: فولاد خوزستان توانسته در دهه اخیر بالغ بر ۲۵ هزار قطعه به ارزش حدود ۶۰۰ میلیون یورو را در داخل کشور بومی سازی کند. همچنین، قطعاتی که در داخل کشور بومی سازی می‌شوند از لحاظ صرفه اقتصادی بسیار جایگاه خوبی را برای مجموعه‌های فولادی دارد و ۴۰ تا ۶۰ درصد هزینه کمتری را نسبت به مشابه خارجی دارند.

مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان گفت: در سال جاری دو هزار و ۲۵۰ قطعه به ارزش بالغ بر ۳۲۰ میلیارد تومان و با رشد حدود ۱۷ درصدی نسبت به سال ۹۹ بومی سازی شد.

ابراهیمی با اشاره به مهمترین دستاورد‌های شرکت افزود: ساخت پاتیل LF در فولاد خوزستان و اجرای طرح پرد فولاد شادگان برای اولین بار در کشور توسط فولاد خوزستان انجام شد. همچنین در سال گذشته بالغ بر ۶۷۴ قطعه برای اولین بار در کشور در فولاد خوزستان بومی سازی شد.

وی با اشاره به بی نیاز بودن از تامین قطعات مکانیکی از خارج کشور گفت: در بخش قطعات مکانیکی بالغ بر ۹۸ درصد از این قطعات موردنیاز در داخل کشور تامین می‌شود و در این حوزه وابستگی به خارج از کشور به صورت کامل قطع شده است.

مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان در پایان افزود: یکی از مهمترین راهبرد‌های شرکت فولاد خوزستان، مشارکت با شرکت‌های دانش بنیان، دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و استفاده از محصولات تولیدکنندگان داخلی است.

منبع: دنیای معدن

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده