تاریخ: ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۰۸
بازدید: ۱۳۴
کد خبر: ۲۵۱۴۴۶
سرویس خبر : آهن و فولاد
بررسی دلایل بی توجهی قیمت فولاد به قیمت دلار؛

افزایش قیمت فولاد در مقابل کاهش قیمت دلار

‌می‌متالز - فولاد و محصولات فولادی یکی از مهم‌ترین کالا‌هایی هستند که در هفته‌های اخیر با وجود افت ارزش دلار در بازار آزاد و حتی سقوط آن به کانال ۲۵ هزار تومانی همچنان رشد قیمتی داشته‌اند که به نظر می‌رسد این دستور، سیگنالی از قیمت گذاری دستوری در بازار آهن و فولاد به دنبال داشته باشد.

فولاد ارزان ایران، ارزان‌تر نمی‌شود

به گزارش می‌متالز، به نظر می‌رسد قیمت فولاد به این قیمت گذاری دستوری توجهی نشان نداده و با وجود تداوم روند نزولی دلار در بازار آزاد، همچنان شاهد روند رو به رشد قیمتی فولاد و محصولات فولادی هستیم. البته بخشی از رشد قیمتی فولاد را می‌توان ناشی از تنش‌های حاکم بر بازار‌های کالایی به دلیل حمله روسیه به خاک اوکراین نسبت داد. در همین حال شاهد بروز بلاتکلیفی‌های متعددی نیز در صدور مصوبات و دستورالعمل‌های تنظیم بازاری هستیم که به بر هم خوردن روند فعالیت صنعتگران بدل شده است.

رضا شهرستانی، عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در خصوص شرایط قیمت گذاری و افزایش قیمت فولاد اظهارکرد: فولاد ایران با قیمت به‌مراتب ارزان‌تری در مقایسه با بهای فروش این فلز استراتژیک در بازار‌های جهانی در داخل کشور به فروش می‌رسد. میانگین قیمت فروش شمش فولاد در بازار جهانی ۷۰۰ دلار به‌ازای هر تن برآورد می‌شود، اما همین محصول در بازار داخلی با نرخ ۶۰۰ دلار به‌ازای هر تن به فروش می‌رسد.

به علاوه باید تاکید کرد قیمت‌گذاری شمش فولاد در بورس کالا براساس ارز نیمایی انجام می‌شود؛ یعنی با احتساب ارز نیمایی، دوباره تخفیفی به خریداران این محصول داده می‌شود.

وی سخنانش را اینگونه ادامه داد: فروش ارزان شمش فولاد در بازار داخلی به‌منزله متضرر شدن فعالان صنعت فولاد در کشور است؛ کما اینکه در چند ماه اخیر شاهد وارد آمدن ضرر و زیان قابل‌توجهی به فولادسازان کشور در سایه سیاست قیمت‌گذاری دستوری بوده‌ایم.

شهرستانی در ادامه گفت: در طول ماه‌های گذشته بهای فروش مواد اولیه تولید فولاد یا محصولات تولید شده در حلقه‌های بالادستی این زنجیره، رو به رشد بوده است. بدین‌ترتیب از یک‌سو شاهد افزایش ۲ هزار تومانی قیمت آهن اسفنجی در روند معاملات بورس کالا بوده‌ایم و از سوی دیگر، با کاهش قیمت فروش شمش فولاد، تولیدکنندگان شمش با ضرر روبه‌رو شده‌اند.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران افزود: به اعتقاد فولادسازان قیمت فروش فولاد در بازار‌های منطقه‌ای باید ملاک تعیین نرخ فروش این محصول در بازار‌های داخلی باشد و برای احتساب قیمت دلار نیز از بهای فروش ارز سنا استفاده شود.

البته با توجه به آنکه صادرات و فروش یک محصول در بازار جهانی به‌منزله تحمیل هزینه‌هایی به صادرکنندگان است، انتظار می‌رود در نهایت تخفیفی ۵ درصدی روی قیمت فروش این محصولات در بورس کالا اعمال شود، اما کاهش بیشتر قیمت فولاد به‌منزله متضرر شدن فولادسازان کشور است. به‌ویژه آنکه در ماه‌های گذشته شاهد افزایش بهای محصولات حلقه‌های بالادستی زنجیره فولاد نیز بوده‌ایم.

ارز بری فولاد

تیم اقتصادی دولت سیزدهم پس از آغاز فعالیت خود تاکید کرد گره زدن قیمت فولاد به ارز اشتباه است. شهرستانی در ارزیابی این ادعا گفت: وابستگی صنایع فولاد کشور به ارز در طول سال‌های گذشته با بومی‌سازی و توسعه داخلی‌سازی صنایع کاهش یافته، با این وجود، همچنان تولید در این صنعت به ارز و واردات وابسته است.

میزان نیاز صنایع فولاد کشور برای تولید هر تن شمش فولاد در گذشته ۱۲۰ دلار به‌ازای هر تن بود. این ارزبری در طول سال‌های اخیر به ۸۰ دلار به‌ازای تولید هر تن محصول کاهش یافته است.

علاوه بر این باید تاکید کرد میزان نیاز حلقه‌های بالادستی زنجیره فولاد به ارز به‌مراتب بالاتر برآورد می‌شود، چراکه بخش عمده و اصلی ماشین‌آلات و تجهیزات معدنی کشور، از طریق واردات تامین می‌شود؛ به همین دلیل نیز وابستگی این صنایع به ارز قابل‌توجه است.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر حتی بهای فروش محصولاتی همچون شیر و گوشت داخلی نیز به قیمت ارز وابسته است و خود را با تغییرات نرخ دلار در بازار، همسو می‌کند. در چنین شرایطی، چطور انتظار دارند قیمت فولاد به بهای ارز وابسته نباشد؟

این فعال صنعت فولاد گفت: علاوه بر این، چنانچه اختلاف قیمتی میان بهای فروش شمش در بازار داخلی و فروش صادراتی آن افزایش یابد، شاهد فروش غیررسمی این محصول خواهیم بود. در حال حاضر قیمت قراضه در بازار ترکیه از بهای فروش شمش در بازار داخلی ما به‌مراتب بالاتر برآورد می‌شود. همین اختلاف قیمتی نیز امکان صادرات و فروش غیرمجاز فولاد را در بازار‌های جهانی افزایش خواهد داد.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در خاتمه بیان کرد: البته چنانچه در‌های کشور را به روی صادرات و واردات ببندیم، قاعدتا می‌توان از وابستگی قیمت محصولات تولیدشده در زنجیره فولاد به ارز یا قیمت جهانی این محصولات صرف‌نظر کرد، اما باید اقرار کرد تولید در سایه تعامل با دنیا ممکن است؛ بنابراین اجرای چنین استراتژی‌های اشتباهی درنهایت به‌منزله توقف تولید در صنایع فولادی کشور خواهد بود.

منبع: آرتان پرس

عناوین برگزیده