تاریخ: ۲۴ فروردين ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۱:۰۰
بازدید: ۱۶۷
کد خبر: ۲۵۴۵۰۸
سرویس خبر : آهن و فولاد
عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد اعلام کرد:

چند نشانه از ضعف عملکرد وزیر صنعت و انتقاد از رفتار دوگانه درباره قطع برق

‌می‌متالز - عض وهیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد با انتقاد از رفتار دو گانه در قطع برق صنایع، گفت: عملکرد وزیر صنعت نشان از ضعف مدیریت در صنایع مختلف دارد.

به گزارش می‌متالز، رضا شهرستانی درباره وضعیت تولید فولاد و برنامه افزایش محصولات آن هم با توجه مشکل کمبود برق اعلام کرد: مشکل مواد اولیه برای ورق نیست و با توسعه شرکت‌های فولادی، ایران صادرکننده هم شده و در بخش ورق به خودکفایی رسیده است. مشکل تولید خودرو‌ها ورق و فولاد هم ناشی از سوء مدیریت بوده و باید شرکت‌های تامین‌کننده قطعات خودرو، چارچوبی بین قطعه‌سازان و خودروسازان داشته باشند.

مشکلات نقدینگی هم باعث شده این شرایط بوجود آید و قول سال گذشته وزیر صنعت برای افزایش تولید ۱۰۰ هزار خودرو نه تنها محقق نشد بلکه ۵۵ هزار تا هم کمتر تولید شد که نشان از ضعف مدیریت وزیر صنعت دارد. همین مشکل نیز در حوزه فولاد وجود دارد و در برابر تولید ۳۰ میلیون تن فولاد در سال ۹۹ قرار بود سال گذشته به ۳۴ میلیون تن فولاد برسد، ولی ۲۸ میلیون تن فولاد تولید شد.

۷ یا ۸ مورد دیگر هم وجود دارد و به طور مثال تولید سیمان، کاشی و سرامیک و .. حدود ۲۰ درصد کاهش یافت.


قطع برق صنایع از اردیبهشت


درباره قطعی برق صنایع که گویا از اردیبهشت آغاز خواهد شد، یکی از معاونین وزیر نیرو گفته برق فولادی‌ها قطع نخواهد شد، اما نامه ارسال کرده‌اند، قطعی برق در پیش است؛ بنابراین متاسفانه هیچ چیزی مشخص نیست و شرکت‌ها مستاصل مانده‌اند که آیا سراغ خرید ژنراتور بروند یا خیر؟

با این شرایط صنعت فولاد در زیان است و به جای مشوق برای صادرات، تعرفه هم گذاشته‌اند. قیمت محصولات فولادی ایران هم ۱۵ درصد کمتر از نرخ‌های جهانی بوده و به تازگی ۱۷ درصد هم بر روی کل آن باید تعرفه گذاشته شود. علاوه بر این افزایش حقو و حامل‌های انرژی و قطع برق و، منجر به زیان‌دهی شرکتد شده است.

به نظر می‌آید با توجه قطعی برق و افزایش متغیر‌های موثر بر صنعت فولاد، قیمت محصضولات در سال جاری افزایش خواهد یافت. به خصوص که ساخت یک میلیون مسکن مطرح است.

سیاست فعلی وزارت صنعت برای عوارض صادراتی آن هم برای محصولات پایین دست مثل شمش و میلگرد، بزرگترین اشتباهی است که صورت گرفت و اکنون فرصت ایجاد شده تا از توقف صادرات اوکراین و روسیه استفاده کرد و بتوان نیاز‌های جهانی را برطرف کرد.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده