تاریخ: ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۰:۲۹
بازدید: ۱۰۷
کد خبر: ۲۵۱۵۲۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

کاهش قیمت سنگ آهن دریایی چین

‌می‌متالز - با توجه به کاهش فعالیت معاملاتی و ایجاد شکاف بزرگ بین قیمت‌ها در بازار دریایی و قیمت‌ها در بنادر چین، قیمت سنگ آهن دریایی چین کاهش یافته است.

قیمت سنگ آهن دریایی چین

به گزارش می‌متالز، قیمت سنگ آهن دریایی چین در روز چهارشنبه (۹ مارس) برای دومین روز متوالی با فعالیت تجاری محدود، کاهش یافت.

عوامل کلیدی موثر بر قیمت سنگ آهن دریایی چین

یک تاجر مستقر در شاندونگ در مورد فعالیت در بنادر چین اظهار کرد: فعالیت تجاری در بنادر چین به دلیل تمایل کم به خرید در میان کارخانه‌ها در روز چهارشنبه (۹ مارس) همچنان ضعیف بوده است.

این معامله گر در ادامه تصریح کرد: فعالان بازار پیش بینی اصلاحی در بازار‌های معاملات آتی و سوآپ را پس از یک روند صعودی در هفته گذشته انجام دادند که باعث می‌شود آن‌ها تمایلی به خرید حجم بیشتر با قیمت‌های موجود نداشته باشند.

به گفته یک تاجر مستقر در سنگاپور، تجارت دریایی نیز به همین ترتیب، با پیشنهاد‌های متعدد در بازار چین در برابر حداقل پیشنهادات، بدون فعالیت باقی مانده است.

این تاجر در ادامه تصریح کرد: شکاف بزرگ بین قیمت‌ها در بازار دریایی و قیمت‌ها در بنادر چین تا حد زیادی باعث کاهش انگیزه خرید سنگ آهن در چین شده است.

به نقل از یک تحلیلگر بازار مستقر در هانگژو، کاهش تقاضا برای کویل نورد گرم در اروپا منجر به کاهش قیمت محصولات فولادی پس از یک روند صعودی در هفته گذشته شده است.

این معامله گر افزود: این امر همراه با چشم انداز آشفته بازار، منجر به کاهش شدید معاملات آتی سنگ آهن در بورس کالای دالیان (DCE) در روز چهارشنبه (۹ مارس) شده است.

معامله گران اعلام کردند بیشترین قرارداد معاملات آتی سنگ آهن مربوط به ماه می‌در بورس کالای دالیان (DCE) قبل از افت شدید در روز چهارشنبه ثابت باقی ماند.

به نقل از منابع خبری قیمت پایانی سنگ آهن در بورس کالای دالیان در روز چهارشنبه نسبت به قیمت پایانی سه شنبه کاهش ۳.۷۹ درصدی را تجربه کرده و به ۸۴۴.۵۰ یوان (۱۳۴ دلار) در هر تن رسید.

فعالان بازار گزارش دادند قرارداد‌های swap ماهانه سنگ آهن در بورس سنگاپور (SGX) نیز در جلسه معاملاتی روز چهارشنبه نسبت به سطح معامله شده در روز قبل کاهش یافته بود.

طبق تحلیل منابع بازار تا ساعت ۵:۴۶ بعدازظهر روز چهارشنبه به وقت سنگاپور بیشترین معاملات سنگ آهن مربوط به ماه مارس نسبت به روز سه شنبه که برابر ۱۶۵.۵۲ دلار در هر تن بود حدود ۲.۲۲ دلار در هر تن کاهش یافته است.

شاخص‌های سنگ آهن فست مارکت

ارزیابی فست مارکت برای سنگ آهن دریایی چین به صورت ذیل می‌باشد:

قیمت سنگ آهن فاین ۶۲٪ در روز چهارشنبه (۹ مارس) حدود ۱۵۸.۷۹ دلار در هر تن cfr چینگدائو بود. این در حالی است که قیمت این محصول نسبت به روز قبل کاهش ۲.۷۴ دلار در هر تن را تجربه کرده است.

همچنین سنگ آهن فاین کم آلومینا ۶۲٪ در روز چهارشنبه حدود ۱۶۵.۹۲ دلار در هر تن cfr چینگدائو قیمت گذاری شد که نسبت به روز قبل با کاهش ۵.۲۳ دلار در هر تن رو به رو بوده است.

قیمت پرمیوم سنگ آهن ۵۸٪ درجه بالا در تاریخ ۹ مارس در حدود ۱۳۸.۹۵ دلار در هر تن cfr چینگدائو شنیده شد. این در حالی است که قیمت این محصول نسبت به روز قبل حدود ۲.۴۶ دلار در هر تن کاهش یافته است.

سنگ آهن فاین ۶۵٪ با مبدا برزیل در روز چهارشنبه در حدود ۱۸۸.۴۰ دلار در هر تن cfr چینگدائو قیمت گذاری شد که نسبت به روز‌های قبل با کاهش ۲.۹ دلار در هر تن همراه بود.

همچنین در تاریخ ۹ مارس پرمیوم سنگ آهن لامپ ۶۳٪ با مبدا استرالیا حدود ۰.۴۴۵ دلار در هر تن متریک خشک (dmtu) cfr چینگدائو قیمت گذاری شد که نسبت به روز قبل بدون تغییر بود.

قیمت سنگ آهن فاین ۶۲٪ نیز در روز چهارشنبه حدود ۱۰۰۴ یوان به ازای هر تن متریک مرطوب fot چینگدائو بود. باید توجه داشت که این قیمت معادل ۱۴۷.۶۲ دلار به ازای هر تن متریک خشک برای سنگ آهن فاین ۶۲ درصد با مبدا چین می‌باشد. این در حالی است که قیمت اعلام شده نسبت به روز‌های قبل با کاهش ۲۳ یوان به ازای هر تن متریک مرطوب همراه بوده است.

شنیده‌های بازار

یک تاجر مستقر در سنگاپور در مورد بازار دریایی چین اظهار کرد: بازار دریایی چین اساساً به دلیل تفاوت گسترده بین قیمت سنگ آهن در بازار دریایی و بنادر چین در بن بست می‌باشد. با وجود نوسانات زیاد در مبادلات و معاملات آتی، بعید به نظر می‌رسد که فعالان بازار محموله‌های فیزیکی را با خطر زیان‌های بسیار معامله کنند.

معاملات سنگ آهن انجام شده در بازار

به نقل از فعالان بازار در بستر تجاری Globalore، یک محموله شامل ۹۰،۰۰۰ تن سنگ آهن فاین ۶۰.۸٪ از نوع Mining Area C در روز چهارشنبه (۹ مارس) با قیمت ۱۵۲.۴۰ دلار در هر تن معامله شد. این محموله مربوط به لایکان ۱۱ تا ۲۰ آوریل می‌باشد.

در بازار اسپات نیز یک محموله شامل ۱۷۰،۰۰۰ تن سنگ آهن فاین ۶۲.۵٪ از نوع Trafigura در روز چهارشنبه با میانگین سنگ آهن فاین ۶۲٪ مربوط به ماه آوریل به اضافه یک تخفیف ۸.۵ دلاری در هر تن مورد معامله قرار گرفت. زمان بارگیری این محموله ۱۷ فوریه می‌باشد.

همچنین در بازار اسپات یک محموله دیگر شامل ۱۶۵،۰۰۰ تن سنگ آهن فاین ۶۲.۶۷٪ از نوع Pilbara Blend در روز چهارشنبه با قیمت ۱۵۶.۲۳ دلار در هر تن مورد معامله قرار گرفت. این محموله مربوط به لایکان ۱۴ تا ۲۳ مارس می‌باشد.

گروه صنعتی BHP در بستر تجاری Globalore، حدود ۸۰۰۰۰ تن سنگ آهن فاین ۶۰.۵ ٪ نوع Jimblebar را در تاریخ ۸ مارس معامله کرد. زمان تحویل این محموله ۱۱ تا ۲۰ آوریل تعیین شده است.

همچنین گروه صنعتی BHP، در روز چهارشنبه (۹ مارس) یک محموله شامل ۸۰۰۰۰ تن سنگ آهن فاین ۶۰.۵ ٪ نوع Jimblebar را با میانگین سنگ آهن فاین ۶۲٪ مربوط به ماه آوریل به اضافه یک تخفیف ۲۹.۵ دلاری در هر تن مورد معامله قرار داد. زمان تحویل این محموله ۱۱ تا ۲۰ آوریل تعیین شده است.

به نقل از منابع خبری در بستر تجاری Globalore، حدود ۷۰۰۰۰ تن لامپ سنگ آهن فاین ۶۲.۵٪ نوع Pilbara Blend در تاریخ ۸ مارس با میانگین سنگ آهن فاین ۶۲٪ مربوط به ماه آوریل به اضافه پرمیوم ۰.۴۵ دلاری در هر تن معامله شد. زمان تحویل این محموله ۱ تا ۱۰ آوریل تعیین شده است.

گروه صنعتی BHP، حدود ۲۰۰،۰۰۰ تن سنگ آهن فاین ۵۹.۲ ٪ نوع Jingbao را در روز چهارشنبه (۹ مارس) معامله کرد. زمان بارگیری این محموله ۳ مارس تعیین شده است.

شاخص‌های فعالان بازار برای انواع مختلف سنگ آهن

قرارداد‌های فعالان بازار برای سنگ آهن فاین ۶۲٪:

برآورد قیمتی انجام شده توسط متال بولتن نشان داد سنگ آهن فاین نوع Pilbara Blend در روز چهارشنبه (۹ مارس) در محدوده قیمت ۱۵۵ تا ۱۶۰.۱۷ دلار به ازای هر تن cfr چینگدائو چین معامله شد.

به نقل از منابع خبری سنگ آهن فاین نوع Brazilian Blend در روز چهارشنبه در محدوده قیمت ۱۵۸ تا ۱۷۱.۶۳ دلار به ازای هر تن cfr چین معامله شد.

برای سنگ آهن فاین نوع نیومن، فعالان بازار گزارش دادند که در تاریخ ۹ مارس شاخص در حدود قیمت ۱۵۴.۲۵ تا ۱۶۰.۱۸ دلار به ازای هر تن cfr چین شنیده شد.

بررسی‌ها نشان داد قیمت سنگ آهن فاین نوع Mac در روز چهارشنبه در محدوده ۱۴۷.۸۶ تا ۱۵۱.۹۵ دلار در هر تن cfr چینگدائو تعیین شد.

طبق برآورد‌های قیمتی انجام شده، سنگ آهن فاین نوع Jimblebar در روز چهارشنبه حدود ۱۲۷.۰۷ تا ۱۳۴.۲۵ دلار به ازای هر تن cfr چین معامله شد.

قرارداد‌های فعالان بازار برای سنگ آهن فاین ۶۵٪ با مبدا برزیل:

همچنین با توجه به ارزیابی قیمتی انجام شده توسط متال بولتن، سنگ آهن فاین نوع کاراجاس در روز چهارشنبه (۹ مارس) در محدوده قیمت ۱۷۷ تا ۱۹۱ دلار به ازای هر تن cfr چینگدائو معامله شد.

قیمت محموله‌های سنگ آهن در بنادر

تحلیل گران بازار اعلام کردند سنگ آهن فاین نوع Pilbara Blend در تاریخ ۹ مارس در استان شاندونگ با قیمت ۹۸۱ – ۹۸۵ یوان به ازای هر تن متریک مرطوب خرید و فروش شد. این در حالی است که در روز سه شنبه این نوع سنگ آهن با قیمت ۹۹۲ – ۱۰۴۰ یوان به ازای هر تن متریک مرطوب معامله شد.

متال بولتن گزارش داده است آخرین محدوده معادل برای سنگ آهن فاین در روز چهارشنبه در محدوده ۱۴۴ تا ۱۴۵ دلار در هر تن در بازار دریایی می‌باشد.

بورس کالای دالیان

قرارداد بیشترین معاملات آتی سنگ آهن مربوط به ماه می‌در تاریخ ۹ مارس با قیمت ۸۱۲.۵ یوان (۱۲۹ دلار) در هر تن بسته شد. این در حالی است که قیمت این محصول ۳۲ یوان در هر تن نسبت به قیمت بسته شده در روز سه شنبه کاهش داشته است.

منبع: آرتان پرس

عناوین برگزیده