تاریخ: ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۷:۱۶
بازدید: ۱۱۹
کد خبر: ۲۵۱۲۶۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

افزایش قیمت سنگ آهن دریایی چین

‌می‌متالز - قیمت سنگ آهن دریایی چین با توجه به ادامه درگیری روسیه و اوکراین و نگرانی حاصل از کاهش عرضه در چین، افزایش یافت.

قیمت سنگ آهن دریایی چین

به گزارش می‌متالز، قیمت سنگ آهن دریایی چین در روز دوشنبه (۷ مارس) به دلیل جو صعودی بازار در میان نگرانی‌های ناشی از کاهش عرضه به چین به دلیل درگیری روسیه و اوکراین افزایش یافت.

عوامل کلیدی موثر بر قیمت سنگ آهن دریایی چین

به نقل از چندین منبع خبری مستقر در بازار از ماه فوریه، قیمت سنگ آهن به دلیل محدودیت عرضه جهانی کالا که در اثر تهاجم روسیه به اوکراین ایجاد شد، حمایت شده است. سایر بازار‌های فولاد در کشور‌های اروپایی مجبورند منابع سنگ آهن را از اوکراین وارد کنند که در نهایت ممکن است حجم صادر شده را به چین کاهش دهد.

با این حال متال بولتن گزارش داد که علاقه خرید سنگ آهن دریایی چین در روز دوشنبه محدود بوده است، زیرا قیمت سنگ آهن دریایی همچنان بسیار بالاتر از محموله‌های موجود در بنادر بود و عرضه کافی در بنادر چین وجود داشت.

برخی از فعالان بازار اعلام کردند که اختلاف شدید بین قیمت‌های معاملات آتی و بازار فیزیکی سنگ آهن، سطوح پیشنهادی را برای تجاری‌ترین برند سنگ آهن یعنی سنگ آهن فاین نوع Pilbara Blend با تخفیف ۴ تا ۵ دلاری در هر تن نسبت به شاخص ماه آوریل ایجاد کرده است.

معامله گران اعلام کردند بیشترین قرارداد معاملات آتی سنگ آهن مربوط به ماه می‌در بورس کالای دالیان (DCE) در طول جلسه معاملاتی شبانه برگزار شده در روز دوشنبه (۷ مارس) افزایش یافت.

به نقل از منابع خبری قیمت پایانی سنگ آهن در بورس کالای دالیان در روز دوشنبه نسبت به قیمت پایانی جمعه گذشته افزایش ۷ درصدی را تجربه کرده و به ۸۱۲.۵ یوان (۱۲۹ دلار) در هر تن رسید.

منابع خبری گزارش دادند قرارداد‌های swap ماهانه سنگ آهن در بورس سنگاپور (SGX) نیز در جلسه معاملاتی روز دوشنبه نسبت به سطح معامله شده در روز جمعه صعود کرده بود.

طبق تحلیل فعالان بازار تا ساعت ۶:۴۹ بعدازظهر روز دوشنبه به وقت سنگاپور بیشترین معاملات سنگ آهن مربوط به ماه آوریل نسبت به روز جمعه که برابر ۱۵۶.۸۳ دلار در هر تن بود حدود ۹.۰۲ دلار در هر تن افزایش یافته است.

شاخص‌های سنگ آهن در فست مارکت

ارزیابی فست مارکت برای سنگ آهن دریایی چین به صورت ذیل می‌باشد: قیمت سنگ آهن فاین ۶۲٪ در روز دوشنبه (۷ مارس) حدود ۱۶۱.۶۵ دلار در هر تن cfr چینگدائو بود. این در حالی است که قیمت این محصول نسبت به روز قبل افزایش ۸.۶۸ دلار در هر تن را تجربه کرده است.

همچنین سنگ آهن فاین کم آلومینا ۶۲٪ در روز دوشنبه حدود ۱۶۵.۷۵ دلار در هر تن cfr چینگدائو قیمت گذاری شد که نسبت به روز قبل با افزایش ۸.۳۶ دلار در هر تن رو به رو بوده است.

قیمت پرمیوم سنگ آهن ۵۸٪ درجه بالا در تاریخ ۷ مارس در حدود ۱۴۳.۵۶ دلار در هر تن cfr چینگدائو شنیده شد. این در حالی است که قیمت این محصول نسبت به روز قبل حدود ۸.۳۲ دلار در هر تن افزایش یافته است.

سنگ آهن فاین ۶۵٪ با مبدا برزیل در روز دوشنبه در حدود ۱۹۱.۷ دلار در هر تن cfr چینگدائو قیمت گذاری شد که نسبت به روز‌های قبل با افزایش ۸.۶ دلار در هر تن همراه بود.

همچنین در تاریخ ۷ مارس پرمیوم سنگ آهن لامپ ۶۳٪ با مبدا استرالیا حدود ۰.۴۳۵ دلار در هر تن متریک خشک (dmtu) cfr چینگدائو قیمت گذاری شد که نسبت به روز قبل حدود ۰.۰۳۵ دلار در هر تن متریک خشک افزایش یافته بود.

قیمت سنگ آهن فاین ۶۲٪ نیز در روز دوشنبه حدود ۱۰۴۱ یوان به ازای هر تن متریک مرطوب fot چینگدائو بود. باید توجه داشت که این قیمت معادل ۱۵۳.۲۳ دلار به ازای هر تن متریک خشک برای سنگ آهن فاین ۶۲ درصد با مبدا چین می‌باشد. این در حالی است که قیمت اعلام شده نسبت به روز‌های قبل با افزایش ۵۰ یوان به ازای هر تن متریک مرطوب همراه بوده است.

شنیده‌ها از بازار

یک تاجر مستقر در سنگاپور در مورد قیمت سنگ آهن در بازار معاملات آتی اظهار کرد: افزایش قیمت در بازار معاملات آتی فولاد و سنگ آهن، کارخانه‌ها را برانگیخت تا با پیش بینی نوسانات قیمت در روز‌های آینده، رویکرد «فقط نیاز» را در خرید کالا در بنادر چین اتخاذ کنند. حجم محموله‌ها نیز برای هر معامله در مقدار حداقل محدود شده است.

معاملات سنگ آهن انجام شده در بازار

به نقل از فعالان بازار در بستر تجاری Globalore، یک محموله شامل ۱۷۰،۰۰۰ تن سنگ آهن فاین ۶۲٪ از نوع Pilbara Blend در روز دوشنبه (۷ مارس) با میانگین سنگ آهن فاین ۶۲٪ مربوط به ماه آوریل به اضافه یک تخفیف ۴.۷۵ دلاری در هر تن مورد معامله قرار گرفت. این محموله مربوط به لایکان ۱ تا ۲۰ آوریل می‌باشد.

همچنین در بستر تجاری Globalore، یک محموله دیگر شامل ۷۰،۰۰۰ تن لامپ سنگ آهن فاین ۶۲.۵٪ از نوع Pilbara Blend در روز دوشنبه با میانگین سنگ آهن فاین ۶۲٪ مربوط به ماه مارس به اضافه پرمیوم ۰.۴۳ دلاری در هر تن مورد معامله قرار گرفت. این محموله مربوط به لایکان ۱۴ تا ۲۳ مارس می‌باشد.

گروه معدنی Vale، حدود ۱۵۰،۰۰۰ تن سنگ آهن فاین ۶۴.۵۷٪ نوع کاراجاس را در روز دوشنبه (۷ مارس) معامله کرد. زمان بارگیری این محموله ۳ مارس تعیین شده است.

شاخص فعالان بازار برای انواع مختلف سنگ آهن

قرارداد‌های فعالان بازار برای سنگ آهن فاین ۶۲٪:

برآورد قیمتی انجام شده توسط متال بولتن نشان داد سنگ آهن فاین نوع Pilbara Blend در روز دوشنبه (۷ مارس) در محدوده قیمت ۱۵۶ تا ۱۶۸ دلار به ازای هر تن cfr چینگدائو چین معامله شد.

به نقل از منابع خبری سنگ آهن فاین نوع Brazilian Blend در روز دوشنبه در محدوده قیمت ۱۶۲ تا ۱۶۹.۷۵ دلار به ازای هر تن cfr چین معامله شد.

برای سنگ آهن فاین نوع نیومن، فعالان بازار گزارش دادند که در تاریخ ۷ مارس شاخص در حدود قیمت ۱۵۷.۲۴ تا ۱۶۳.۷۱ دلار به ازای هر تن cfr چین شنیده شد.

بررسی‌ها نشان داد قیمت سنگ آهن فاین نوع Mac در روز دوشنبه در محدوده ۱۵۰.۹۲ تا ۱۵۶.۱۰ دلار در هر تن cfr چینگدائو تعیین شد.

طبق برآورد‌های قیمتی انجام شده، سنگ آهن فاین نوع Jimblebar در روز دوشنبه حدود ۱۳۱.۱۷ تا ۱۴۱.۶۱ دلار به ازای هر تن cfr چین معامله شد.

قرارداد‌های فعالان بازار برای سنگ آهن فاین ۶۵٪ با مبدا برزیل:

همچنین با توجه به ارزیابی قیمتی انجام شده توسط متال بولتن، سنگ آهن فاین نوع کاراجاس در روز دوشنبه (۷ مارس) در محدوده قیمت ۱۸۹ تا ۱۹۵ دلار به ازای هر تن cfr چینگدائو معامله شد.

قیمت محموله‌های سنگ آهن در بنادر

تحلیل گران بازار اعلام کردند سنگ آهن فاین نوع Pilbara Blend در تاریخ ۷ مارس در استان شاندونگ، شهر تانگشان و شهر لیانیونگانگ با قیمت ۹۹۵ – ۱۰۳۷ یوان به ازای هر تن متریک مرطوب خرید و فروش شد. این در حالی است که در جمعه گذشته این نوع سنگ آهن با قیمت ۹۷۰ – ۹۸۰ یوان به ازای هر تن متریک مرطوب معامله شد.

متال بولتن گزارش داده است آخرین محدوده معادل برای سنگ آهن فاین در روز دوشنبه در محدوده ۱۴۶ تا ۱۵۳ دلار در هر تن در بازار دریایی می‌باشد.

بورس کالای دالیان

قرارداد بیشترین معاملات آتی سنگ آهن مربوط به ماه می‌در تاریخ ۷ مارس با قیمت ۸۷۰ یوان (۱۳۸ دلار) در هر تن بسته شد. این در حالی است که قیمت این محصول ۵۷.۵ یوان در هر تن نسبت به قیمت بسته شده در جمعه گذشته افزایش داشته است.

منبع: آرتان پرس

عناوین برگزیده