تاریخ: ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۶:۱۰
بازدید: ۱۳۱
کد خبر: ۲۵۱۲۶۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

رشد قیمت کنسانتره سنگ آهن و گندله پس از افزایش نرخ ریزدانه

‌می‌متالز - بر اساس اعلام منابع خبری، قیمت کنسانتره سنگ آهن دریایی و گندله در هفته منتهی به جمعه (۴ مارس) پس از افزایش شدید در بخش ریزدانه با گرید بالا و اختلال در عرضه محصولات اوکراین، افزایش یافت.

اخبار مهم بازار

به گزارش می‌متالز، منابع بازار معتقدند که قیمت پایه کنسانتره سنگ آهن دریایی و گندله (در طول هفته) پس از افزایش شدید قیمت سنگ آهن با گرید بالا در بخش ریزدانه افزایش یافت.

در همین حال، میانگین هفتگی شاخص فست مارکت برای سنگ آهن فاین ۶۵ درصد با مبدأ برزیل حدود ۱۷۶.۳۴ دلار در هر تن Cfr کینگدائو بود که در مقایسه با ۱۶۴.۸۲ دلار در هر تن هفته قبل، ۱۱.۵۲ دلار افزایش داشت.

علاوه بر این، پس از اعلام فورس ماژور به دلیل حمله روسیه به اوکراین، پریمیوم کنسانتره‌های سنگ آهن وارداتی نیز برای کنسانتره اوکراین (در مقایسه با ارزش فاین در طول هفته) بدون نقدینگی باقی ماند.

به گفته منابع خبری، خریداران اصلی از جنوب چین خرید کنسانتره اوکراین را در طول هفته متوقف کردند. این رفتار خریداران تا حدی به دلیل پیشنهاد‌های زیاد از سوی چند منبع تجاری و تا حدی به این دلیل که دریافت مجوز‌های اعتباری برای محموله‌های اوکراینی که قبلا خریداری کرده بودند دشوار بود، است. به عبارت دیگر، خریداران حاضر نبودند دوباره خطرات موجود را بپذیرند.

همان منابع خبری خاطرنشان کردند که محدودیت عرضه در کنسانتره‌های اوکراین تأثیر زیادی بر تولید نداشته است، زیرا آن‌ها ذخایر کافی دارند و در صورت نیاز می‌توانند به محموله‌های داخلی روی بیاورند.

یکی از منابع خبری مستقر در شیامن گفت که تاجران ترجیح می‌دهند کنسانتره اوکراینی را در بنادر چین به فروش برسانند تا حاشیه سود مناسبی به دست آورند، نه در بازار دریا. در واقع بر اساس شواهد موجود، در بنادر چین پیشنهادات بسیار بالا و معاملات بدون چانه زنی صورت می‌گیرد.

یکی از منابع دیگر نیز بیان کرد که، اکثر معدنچیان در چین با بهتر شدن شرایط آب و هوایی به تدریج تولید خود را از سر گرفته اند و تنها معادن در شمال چین به دلیل الزامات حفاظت از محیط زیست در فصل گرما که از ۱۵ نوامبر ۲۰۲۱ تا ۱۵ مارس ۲۰۲۲ ادامه دارد، همچنان با محدودیت در استفاده از مواد احتراقی مواجه هستند.

در همین حال، با وجود تقاضای ضعیف خریداران چینی، پریمیوم گندله نیز در طول هفته تا حد زیادی ثابت بود. یک منبع معامله گر از جنوب چین در این باره اظهار کرد که، تعداد کمی از منابع معامله گر مایل به کاهش پیشنهادات خود برای جذب پیشنهاد‌های قوی‌تر بودند.

یکی از منابع خبری مستقر در سنگاپور نیز بر این باور است که تقاضا برای گندله هندی در کشور‌های اروپایی ممکن است به دلیل اختلالات عرضه که در بحبوحه جنگ روسیه با اوکراین بر گندله مرغوب تأثیر می‌گذارد، افزایش یابد.

علاوه بر این، شنیده‌ها حاکی از آن است که برخی از محموله‌های گندله عرضه شده در بازار از هند به اروپا منتقل شده‌اند و روند صعودی قیمت زغال سنگ کک احتمالاً تقاضا برای گندله را در مقایسه با لامپ سنگ آهن افزایش می‌دهد.

شاخص فست مارکت برای کنسانتره سنگ آهن

به نقل از متال بولتن، قیمت کنسانتره سنگ آهن ۶۶ درصد حدود ۱۸۸.۲۶ دلار در هر تن Cfr کینگدائو برآورد شد که ۱۶.۰۸ دلار در هر تن افزایش یافته است.

همچنین، گندله آهن ۶۵ درصد کوره بلند نیز ۲۳۷.۱۶ دلار در هر تن ارزیابی شد که با رشد ۱۵.۲۷ دلاری در هر تن همراه بود.

ارزش تخمین زده شده برای پریمیوم گندله سنگ آهن فاین با گرید بیش از ۶۵ درصد چین نیز ۵۸.۵۰ دلار در هر تن بوده که ۰.۹۰ دلار در هر تن افزایش یافته است.

نقل قول هفته

به نقل از متال بولتن، تا زمانی که سنگ آهن فاین دریایی با گرید متوسط ​​و بالا نسبت به شاخص معیار با تخفیف [در طول هفته]ارائه یا ارزیابی می‌شوند، قبول پریمیوم بالای ۴ تا ۵ دلار در هر تن برای کنسانتره‌های وارداتی دشوار است.

یکی از منابع کارخانه‌ای از جنوب چین در این زمینه معتقد است که باید در انجام معاملات عدم قطعیت محموله‌های اوکراینی را نیز مدنظر قرار داد.

معاملات و پیشنهادات شنیده شده در بازار

بر اساس ارزیابی‌های انجام شده، در بازار کنسانتره هیچ گونه فعالیت قابل توجهی صورت نگرفت، اما بازار لحظه‌ای شاهد معاملات قابل توجه گندله بود.

به گزارش منابع خبری، در بازار لحظه‌ای ۵۰۰۰۰ تن گندله آهن رشمی ۶۳ درصد و ۵۰۰۰۰ تن گندله آهن باجرنگ ۶۴ درصد با قیمت ۱۷۷ دلار در هر تن و ۲۱۶ دلار در هر تن فوب هند معامله شد که زمان بارگیری این محموله‌ها ماه مارس خواهد بود.

همچنین، در بازار لحظه‌ای محموله‌ای شامل ۵۵۰۰۰ تن گندله آهن ۶۳ درصد BRPL معامله شد. ارزش این محموله هم قیمت ارزش شاخص میانگین سنگ آهن ۶۲ درصد (در آوریل) به علاوه پریمیوم ۳۸ دلاری در هر تن می‌باشد و بارنامه آن برای مورخ ۲۴ فوریه صادر شده است.

در بازار لحظه‌ای ۵۰۰۰۰ تن گندله آهن ۶۳ درصد KIOCL با بارنامه مورخ ۲۲ فوریه عرضه می‌شود که قیمت آن با شاخص میانگین آهن ۶۲ درصد در ماه آوریل به علاوه پریمیوم ۵۰ دلاری در هر تن برابر است.

همچنین در بازار لحظه‌ای محموله‌ای ۷۵۰۰۰ تنی از گندله سنگ آهن ۶۳ درصد AMNS معامله شد که ارزش آن برابر با شاخص میانگین آهن ۶۲ درصدی (در ماه آوریل) به علاوه پریمیوم ۴۲ دلاری در هر تن بود و بارگیری آن در اواخر فوریه تا اوایل مارس صورت می‌گیرد.

منبع: آرتان پرس

عناوین برگزیده