تاریخ: ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۵۳
بازدید: ۱۱۹
کد خبر: ۲۵۱۱۹۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

ثبات قیمت در بازار سنگ آهن دریایی چین

‌می‌متالز - بر اساس اعلام منابع خبری، قیمت سنگ آهن دریایی چین، روز جمعه (۴ مارس) به دلیل کاهش نقدینگی در بازار، برخلاف افزایش شدید قیمت‌ها در روز قبل، نسبتاً ثابت بود.

خریداران با دقت بیشتری معامله می‌کنند

به گزارش می‌متالز، به گفته یکی از تاجران مستقر در شاندونگ، فعالیت معاملاتی در بنادر چین روز جمعه روندی نزولی داشت و اکثر کارخانه‌ها ترجیح دادند با قیمت‌های موجود به جای افزایش حجم معاملات، در حاشیه بازار باقی مانده و از انجام معاملات اجتناب نمایند.

این تاجر معتقد است که برخی از فعالان بازار در مورد پایداری جو بازار و افزایش قیمت‌ها در بازار آتی تردید داشته و بنابراین موضع محافظه کارانه تری را اتخاذ نمودند.

یکی دیگر از تاجران مستقر در Xiamen نیز بر این باور است که حجم معاملات سنگ آهن دریایی با وجود پیشنهادات متعدد و پیشنهادات ماه آوریل همچنان کم و در واقع برابر با حداقل پیشنهادات بود و می‌توان گفت نوسانات قیمت‌ها در بازار آتی و همچنین چشم انداز نظارتی بیشتر توسط مقامات چینی، تمایل فعالان بازار را به خرید محموله‌های بیشتر مختل کرده است.

در همین حال، پرمعامله‌ترین قرارداد آتی سنگ آهن مربوط به ماه می‌در بورس کالای دالیان (DCE) با افزایش باز شد، اما در طول روز روند معاملات نزولی شد و سپس در روز پنجشنبه ۱.۸۸ درصد نسبت به قیمت پایانی ۷۹۷.۵۰ یوان (۱۲۶ دلار) در هر تن افزایش یافت.

علاوه بر این، قرارداد‌های معاملات ماهانه آتی در بورس سنگاپور (SGX) نیز در طول روز با کاهش همراه بود و تا ساعت ۵:۵۷ بعد از ظهر به وقت سنگاپور، پرمعامله‌ترین قرارداد مربوط به ماه آوریل ۱.۳۲ دلار به ازای هر تن در مقایسه با قیمت تسویه روز پنجشنبه (۱۵۸.۲۲ دلار در هر تن) کاهش یافت.

ارزیابی شاخص‌های سنگ آهن

به نقل از متال بولتن، ارزش سنگ آهن فاین ۶۲ درصد با کاهش ۰.۳۶ دلاری به ۱۵۲.۹۷ دلار Cfr کینگدائو نزول کرد.

در همین حال ارزش سنگ آهن فاین کم آلومینا ۶۲ درصد و پریمیوم سنگ آهن ۵۸ درصد با گرید بالا حدود ۱۵۷.۳۹ دلار و ۱۳۵.۲۴ در هر تن cfr کینگدائو تخمین زده شدند که به ترتیب با کاهش ۰.۴۴ دلاری و ۱.۱۰ دلاری در هر تن همراه بودند.

علاوه بر این، قیمت سنگ آهن فاین ۶۵ درصد با مبدا برزیل نیز ۱۸۳.۱۰ دلار در هر تن cfr کینگدائو برآورد شد که کاهش ۰.۱۰ دلاری را تجربه نمود.

همچنین، پریمیوم لامپ سنگ آهن خشک ۶۳ درصد با مبدا استرالیا ۰.۴۰۰۰ دلار cfr کینگدائو به ازای هر تن ارزیابی شد که ۰.۰۱۰۰ دلار افزایش یافته است.

سنگ آهن مرطوب فاین با گرید ۶۲ درصد نیز ۹۹۱ یوان به ازای هر تن فوت کینگدائو ارزیابی شد (البته قیمت سنگ آهن خشک ۶۲ درصد آهن در بنادر چین: ۱۴۵.۵۸ دلار در هر تن محاسبه گردیده است) که کاهش ۱ یوانی در هر تن را تجربه نمود.

نقل قول روز

روند تقاضای فیزیکی برای محموله‌های سنگ آهن دریایی در این هفته بسیار ملایم بوده است که عمدتاً به دلیل تفاوت زیاد بین قیمت‌ها در بازار آتی و بازار فیزیکی می‌باشد.

یکی از تاجران مستقر در سنگاپور در این زمینه خاطر نشان کرد: «کم بودن میزان پیشنهادات نشان می‌دهد که تقاضای فیزیکی همزمان با افزایش قیمت‌های آتی افزایش نیافته است».

معاملات و پیشنهادات شنیده شده در بازار

طبق شواهد موجود در ۱۱ تا ۲۰ آوریل محموله‌ای ۸۰۰۰۰ تنی از سنگ آهن فاین مخلوط ۶۰/۵ درصد بندر جیمبلبار توسط کارخانه BHP Globalore ارائه شد که ارزش آن برابر با ارزش سنگ آهن ۶۲ درصد به اضافه تخفیف ۲۵.۱۰ دلار در هر تن (در ماه آوریل) بود.

همچنین در ۱۱ تا ۲۰ مارس در لایکان، محموله‌ای ۷۰۰۰۰ تنی از سنگ آهن ترکیبی ۶۲.۵ درصد بندر پیلبارا با قیمتی برابر با قیمت متوسط سنگ آهن ۶۲ درصد با پریمیوم ۰.۴۳۰۰ دلار در هر تن عرضه شد.

در همین حال بازار لحظه‌ای نیز شاهد معامله محموله‌ای ۱۷۰۰۰۰ تنی از سنگ آهن فاین مخلوط ۶۲ درصد بندر پیلبارا (از ۱۴ تا ۲۳ مارس) با قیمت ۱۵۱.۵۰ دلار در هر تن Cfr کینگدائو بود.

شاخص‌های بازار

بر اساس داده‌های موجود، شاخص MBIOI۶۲ برای سنگ آهن ۶۲ درصد به صورت ذیل ارزیابی شده است: ارزش سنگ آهن فاین مخلوط بندر پیلبارا و برزیل به ترتیب حدود ۱۴۵.۵۰ – ۱۵۵.۰۰ دلار و ۱۵۳.۰۰ – ۱۶۰.۵۸ دلار در هر تن cfr کینگدائو برآورد شده است.

ارزش سنگ آهن فاین نیومن، مک و جیمبلبار نیز به ترتیب ۱۴۷.۲۹ – ۱۵۴.۵۴ دلار، ۱۴۰.۷۲ – ۱۴۶.۹۳ دلار و ۱۲۵.۰۲ – ۱۳۲.۴۳ دلار در هر تن cfr کینگدائو برآورد شد.

همچنین بر اساس ارزیابی صورت گرفته شاخص MBIOI۶۵ برای سنگ آهن ۶۵ درصد کاراخاس ۱۸۰.۰۰ – ۱۸۵.۰۰ دلار در هر تن cfr کینگدائو می‌باشد.

ارزیابی قیمت‌های بندری / بورس کالای دالیان

سنگ آهن مرطوب فاین بندر پیلبارا در روز جمعه در استان شاندونگ و تانگشان بین ۹۷۰ تا ۹۸۰ یوان و در روز پنجشنبه ۹۵۵ – ۹۸۰ یوان به ازای هر تن معامله شد. این در حالی است که آخرین محدوده قیمت حدود ۱۴۲ – ۱۴۴ دلار در هر تن در بازار دریایی بود.

پرمعامله‌ترین قرارداد آتی سنگ آهن مربوط به ماه می‌نیز با قیمت ۸۱۲.۵۰ یوان (۱۲۹ دلار) در هر تن در روز جمعه بسته شد که ۱۵ یوان در هر تن نسبت به قیمت بسته شدن روز پنجشنبه افزایش داشت.

منبع: آرتان پرس

عناوین برگزیده