تاریخ: ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۸:۲۴
بازدید: ۱۵۵
کد خبر: ۲۵۱۶۲۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

جزییات نشست تخصصی و بازدید نمایندگان ویژه رئیس قوه قضائیه از کالا‌های متروکه/ تعیین تکلیف کلیه کالا‌های رسوبی سنواتی تا پایان سال ۱۴۰۰

‌می‌متالز - بعد از بازدید میدانی رئیس قوه قضاییه، حالا نمایندگان ویژه قوه قضاییه برای بررسی ابعاد مختلف بحث کالا‌های متروکه در گمرک شهید رجایی حاضر شدند.

به گزارش می‌متالز، نشست تخصصی نمایندگان ویژه رئیس محترم قوه قضائیه از کالا‌های متروکه با حضور رئیس کل محترم دادگستری، ناظر گمرکات استان هرمزگان و نمایندگان سازمان‌های ذیمدخل در جهت رفع موانع و مشکلات و تعیین تکلیف کالا‌های متروکه در سالن کنفرانس گمرک شهید رجایی برگزار شد.

در این نشست رسولی فاضل نماینده قوه قضائیه در سازمان اموال تملیکی در خصوص کالا‌های رسوبی در مقایسه با سال گذشته اذعان داشت: امسال شرایط انجام تشریفات کالا‌های متروکه و آمار‌های اعلامی مطلوب و نسبت به سنوات قابل مقایسه نیست. در حال حاضر با توجه به بررسی‌های بعمل آمده و ارائه شده شاهد به روز شدن کالا‌های متروکه اعلامی از سوی بنادر و گمرک شهید رجایی می‌باشیم و اگر هم دپو کالا در انبار‌های اموال تملیکی وجود دارد به دلیل موانع و مشکلاتی است که با پیگیری و رفع این موانع می‌توانیم رسوب کالا‌ها در انبار‌های اموال تملیکی را سریعاً تعیین تکلیف نمائیم. همچنین حدود ۴۰۰۰ کانتینر متروکه مربوط به سال ۱۴۰۰ نیز باید تعیین تکلیف شود که کل این ۴۰۰۰ کانتینر اعلامی نیز متروکه واقعی نمی‌باشد بلکه بخشی از آن مربوطه به افراد حقیقی و حقوقی می‌باشند که با انجام تشریفات گمرکی می‌توانند کالا خود را از گمرک ترخیص نمایند.

وی افزود: به تبع پس از ترخیص کالاها، مجددا کالا‌های جدید وارد می‌شوند و ما هیچ انتظاری نداریم که کالا‌های متروکه به صفر برسد، اما انتظار داریم زمان تشریفات کوتاه شود و امیدواریم که مدت زمان متروکه شدن کالا با توجه به شرایط بازنگری شود.

ایشان در خصوص تعاملات بین دستگاه‌ها بیان نمود: تعاملات و همکاری‌های دستگاه‌ها با یکدیگر باعث می‌شود که از رسوب کالا جلوگیری شود و وضعیت به وجود آمده به شرایط مطلوب‌تر برسد تا وضعیت صادرات، ترانزیت و واردات کشور بهتر شود و حضور ما در اینجا به جهت پیگیری دستورات و سوالات رئیس قوه قضاییه در این خصوص است که به نحو احسن موارد پیگیری و رسیدگی خواهد شد.

پوریانی حاکم شرع در سازمان اموال تملیکی در این نشست عنوان کرد: قانونگذار در خصوص مدت زمان کالای مهلت منقضی در ماده ۲۴ قانون امور گمرکی تصریح نموده، ولی پیرو مصوبه شورای امنیت ملی کشور این مدت از ۵ ماه به ۲ ماه تقلیل یافته که اگر مسئولین وقت بهتر به وظایف خود عمل می‌کردند شاهد رسوب کالا با این شرایط نبودیم، اما انصافاً از سال گذشته تا به امروز فعالیت‌ها و اقدامات شایسته‌ای از طرف گمرک و بندر شهید رجایی و سازمان اموال تملیکی اتفاق افتاده که این کار یک اقدام جهادی می‌باشد به طوری که طی یک هفته از زمان حضور رئیس قوه قضاییه بخش باقیمانده از کالا‌های رسوبی به سرعت تعیین تکلیف شده است. این اقدامات نشان از همکاری سازمان‌های مربوطه با یکدیگر بوده به شرط اینکه این هماهنگی دستگاه‌ها تداوم یابد و ورود دستگاه قضا به این موضوع می‌تواند یک فرصت خوب را برای مدیران گمرک، بنادر و اموال تملیکی ایجاد تا بتوانند به نحو مطلوب از ظرفیت‌های موجود استفاده نمایند.

وی خاطر نشان کرد: تمام موارد مطرح شده، موانع و مشکلات موجود مربوط به رسوب کالا حتما به اطلاع رئیس محترم قوه قضائیه خواهد رسید تا در صورت صلاحدید ایشان پس از بررسی و پیگیری‌ها در جلسه سران قوا مطرح و تصمیمات خوبی اتخاذ و مشکلات مرتفع گردد

در ادامه اکبرپور مدیر کل گمرک شهید رجایی بیان کرد: با تعاملات و مساعدت دستگاه قضاو همکاری گمرک، اداره کل بنادر و دریانوردی و سازمان اموال تملیکی استان، کلیه کالا‌های رسوبی تا پایان سال ۹۹، تعیین تکلیف شده است و گمرک تمام توان خود را در جهت انجام تشریفات متروکه به کار خواهد گرفت.

در پایان نمایندگان ویژه قوه قضائیه با فعالان اقتصادی گفتگو و با مشکلات آنان آشنا و همچنین با حضور در مرکز کنترل دریایی از نزدیک در جریان روند ورود کشتی‌ها به لنگر گاه و مدت زمان تخلیه و بارگیری کالا‌ها قرار گرفته و در نهایت از انبار‌های و سایر قسمت‌های بندر و گمرک شهید رجایی بازدید کردند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده