تاریخ: ۲۷ اسفند ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۳۸
بازدید: ۲۶۵
کد خبر: ۲۵۲۰۲۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در جریان سفر یک روزه وزیر صمت به خورستان انجام شد؛

آغاز عملیات اجرایی ۴طرح، افتتاح ۳ واحد و بازدید از ۶ واحد صنعتی در شوش، دزفول و اندیمشک/ اجرای طرح آمایش صنعتی، معدنی و تجاری برای توزیع متوازن امکانات

‌می‌متالز - وزیر صنعت، معدن و تجارت هم زمان با سفر رئیس‌جمهور به استان خوزستان با حضور در شهرستان‌های شوش، دزفول و اندیمشک، عملیات اجرایی ۴ طرح بزرگ صنعتی را آغاز و پس از بازدید ۶ واحد صنعتی و بررسی مسائل و مشکلات آن‌ها، ۳ واحد جدید صنعتی را نیز افتتاح کرد.

بازدید از شرکت پاک‌چوب

به گزارش می‌متالز، در ابتدای این سفر کاری یک‌روزه، سیدرضا فاطمی‌امین در شهرستان شوش از شرکت پاک چوب بازید کرد؛ این واحد در زمینه تولید ورق‌های فشرده چوبی و روکش اوراق فعالیت می‌کند و با سرمایه‌گذاری بیش از ۵۷۰ میلیارد تومان برای بیش از ۲۶۰ نفر به صورت مستقیم اشتغال‌زایی کرده است.

بازدید از واحد‌های فولاد روهینا، قند دزفول، آوان طب و طرح در دست احداث پایانه صادراتی گل و گیاه شهرستان دزفول

بازدید از واحد‌های فولاد روهینا، قند دزفول، آوان طب و طرح در دست احداث پایانه صادراتی گل و گیاه شهرستان دزفول با مجموع سرمایه‌گذاری موجود و پیش‌بینی شده بیش از ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان و ایجاد اشتغال برای حدود هزار و ۲۰۰ نفر، دومین برنامه کاری وزیر صمت در سفر به استان خوزستان و شهرستان دزفول بود.

افتتاح عملیات اجرایی فاز ۲ شرکت فولاد زاگرس

فاطمی‌امین در ادامه برنامه کاری این سفر فشرده با حضور در شهرستان اندیمشک، عملیات اجرایی فاز ۲ شرکت فولاد زاگرس را افتتاح کرد؛ با تکمیل و بهره‌برداری این طرح بزرگ صنعتی در زمینه تولید آهن اسفنجی و بیلت فولادی به ظرفیت یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن در سال و با سرمایه‌گذاری بیش از ۲ هزار و ۲۴۵ میلیارد تومان برای بیش از ۶۹۰ اشتغالزایی می‌شود.

آغاز عملیات اجرایی فاز ۲ شرکت پانیا پرتوی کهربا در اندیمشک

آغاز عملیات اجرایی فاز ۲ شرکت پانیا پرتوی کهربا در شهرستان اندیمشک در زمینه تولید فرومنگنز با ظرفیت ۲۵ هزار تن و سرمایه‌گذاری ۲۶۲ میلیارد تومانی و همچنین اشتغال ۹۰ نفره، دومین برنامه کاری وزیر صمت در اندیمشک بود.

آغاز عملیات اجرایی طرح اروند دینا پاسارگاد

فاطمی امین در ادامه در برنامه آغاز عملیات اجرایی طرح اروند دینا پاسارگاد در زمینه تولید آب آشامیدنی و همچنین طرح تولید کاشی و سرامیک بشکوفه که هر دو شهرستان اندیمشک در حال احداث هستند؛ شرکت کرد. این دو طرح در مجموع با سرمایه‌گذاری بیش از ۹۷ میلیارد تومان برای حدود ۴۴۵ نفر اشتغال‌زایی خواهند کرد.

افتتاح ۳ واحد صنعتی جدید در شهرستان اندیمشک با مجموع سرمایه‌گذاری بیش از ۲۵۳ میلیارد تومان

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین در مراسم افتتاح ۳ واحد گندله سازی شرکت پانیا پرتوی کهربا، سردخانه ظریف و شرکت پایا پیام جنوب در شهرستان اندیمشک شرکت کرد.

واحد گندله سازی شرکت پانیا پرتوی کهربا با سرمایه‌گذاری بیش از ۱۸۷ میلیارد تومانی برای حدود ۳۴۰ اندیمشکی و مناطق اطراف خود اشتغال‌زایی کرده است، همچنین برای احداث سردخانه ظریف با ظرفیت ۳ هزار تنی بسته‌بندی انواع صیفی‌جات و میوه، سرمایه‌گذاری بیش از ۲۵ میلیارد تومانی انجام شده و اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم برای ۳۱۰ نفر ایجاد می‌کند.

مراسم افتتاح و راه‌اندازی شرکت پایا پیام جنوب در شهرستان اندیمشک از دیگر برنامه‌هایی بود که با حضور وزیر صمت انجام شد. این واحد با سرمایه‌گذاری بیش از ۴۲ میلیارد تومان، برای ۵۰ نفر اشتغال ایجاد کرده است.

بازدید از مراحل تکمیلی طرح توسعه گروه صنعتی نوین چوب اهواز، بخش دیگری از برنامه سفر یک روزه وزیر صنعت، معدن و تجارت به استان خوزستان بود.

اجرای طرح آمایش صنعتی، معدنی و تجاری برای توزیع متوازن امکانات در مناطق مختلف کشور

وزیر صنعت معدن و تجارت در ادامه سفر کاری پربار خود به شهرستان‌های شوش، دزفول و اندیمشک در جمع خبرنگاران گفت: در کشور شاهد توزیع نامتعادل امکانات تولیدی و تجاری هستیم که با اجرای طرح آمایش صنعت، معدن و تجارت، توزیع متوازن امکانات در مناطق مختلف کشور اتفاق می‌افتد.

سیدرضا فاطمی‌امین تصریح کرد: در برخی از مناطق کشور طرح‌ها و واحد‌های صنعتی بسیار خوبی احداث شده و رشد کرده‌اند که حتی در برخی موارد بیش از ظرفیت مورد نیاز آن‌ها است، اما در برخی دیگر از مناطق کشور شاهد نوعی ضعف زیرساختی و توسعه لازم هستیم که این مسأله سبب بروز چند عارضه اساسی در برخی مناطق از جمله بروز بیکاری، حاشیه‌نشینی و همچنین مهاجرت شده است.

وی اضافه کرد: بر همین مبنا مطالعات اجرایی طرح آمایش سرزمینی صنعت، معدن و تجارت در وزارت صمت آغاز شده و از اواسط سال آینده عملیات اجرایی آن کلید خواهد خورد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در این طرح برای شهرستان‌ها متناسب با امکانات، ظرفیت‌ها و استعداد‌های موجود طرح‌های صنعتی، معدنی و تجاری ویژه‌ای در نظر گرفته شده که همراه با دریافت نظرات نمایندگان مجلس، ائمه جمعه، مسئولان منطقه و البته متخصصان امر بوده و امیدواریم مشکلات مرتبط با حوزه صنعت، معدن و تجارت در این مناطق مرتفع شود و در کشور به توازن لازم در این زمینه دست پیدا کنیم.

واردات خودرو از سال آینده آزاد می‌شود

فاطمی‌امین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مشکلات ارزی کشور به سبب تحریم‌های اعمالی سال ۱۳۹۷ و ممنوعیت واردات برخی اقلام و کالایی از جمله خودرو، تصریح کرد: در خصوص خودرو به جمع‌بندی لازم رسیده‌ایم و واردات خودرو از فهرست اقلام ممنوعه حذف می‌شود و شرایط برای واردات آن از اردیبهشت ماه سال آینده مهیا خواهد شد.

وی گفت: اکنون برای تنظیم بازار خودرو فاصله تولید و تقاضا بالاست و حدود ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو کسری تولید داریم که برای رفع آن، دو روش افزایش تولید به میزان یک و نیم برابر تولید حاضر و واردات از سال آینده مدنظر بوده و عملیاتی خواهد شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص میزان آب مصرفی صنایع کشور تأکید کرد: حداکثر حجم آب مصرفی صنعت ۳ تا ۴ درصد منابع آبی است؛ با این حال در همین حوزه و در راستای افزایش بهره‌وری مصرف آب، چند برنامه اساسی مدنظر وزارت صمت است که از جمله آن‌ها می‌توان به استفاده از پساب شهری در برخی صنایع اشاره کرد از جمله در بخش شست‌وشو و خنک کننده‌ها که براساس برآورد موجود حدود ۵۵ درصد پساب شهر‌ها قابل باز چرخانی و استفاده در برخی صنایع خاص است.

فاطمی‌امین همچنین در مورد طرح انتقال آب به برخی مناطق کشور برای استفاده در صنایع گفت: اجرای این طرح‌ها نیازمند کار کارشناسی دقیقی است و البته اجرای طرح‌های آب‌بر در مناطق دارای شرایط مساعد در اولویت قرار دارد و نیازی به انتقال آب نیست.

منبع: شاتانیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده