تاریخ: ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۴۹
بازدید: ۲۱۸
کد خبر: ۲۵۱۶۸۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

معاون وزیر صمت از اجرای آمایش صنعتی و استفاده از ظرفیت پساب‌ها خبر داد

‌می‌متالز - معاون وزیر صمت در مراسم تکریم و معارفه مدیرکل صمت و مدیرعامل شرکت شهرک‌‎ها و نواحی صنعتی بوشهر، آمایش صنعتی، تعیین نواری مشخص در ساحل برای توسعه زیرساخت موردنیاز صنایع‌آب‌بر و استفاده از ظرفیت پساب‌ها را از اولویت‌های اجرایی امسال، برشمرد.

به گزارش می‌متالز، علی رسولیان افزود: با هدف تحقق عدالت اقتصادی و صنعتی، آمایش صنعتی و افزایش ظرفیت تأمین برق به عنوان اولویت‌های اجرایی در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: آمایش صنعتی در سراسر کشور آغاز شده و می‌تواند منجر به توسعه متوازن و اشتغال در کشور شود و مبنایی برای توسعه و برنامه‌های آینده خواهد بود.

معاون وزیر صمت یادآور شد: نوار مشخصی نیز در حاشیه دریا برای تقویت زیرساخت‌ها در نظرگرفته شده است تا عمده صنایع آب‌بر و انرژی‌بر در این محدوده استقرار پیدا کنند و این کار به توسعه اقتصادی استان بوشهر، کمک خواهد کرد.

رسولیان تصریح کرد: بخش‌های عمده‌ای از فرآیند‌های وزات صنعت، معدن و تجارت در مسیر الکترونیکی شدن است و از ابتدای سال آینده، تمام فرآیند واگذاری‌ها در شرکت شهرک‎‌های صنعتی، الکترونیکی خواهد بود؛ همچنین قیمت و قسط‌های زمین‌ها نیز برای سرمایه‌گذاران شفاف‌سازی می‌شود و گامی ارزشمندی در کاهش بروکراسی و تحقق عدالت و شفافیت است.

وی عنوان کرد: برای توسعه و رشد اقتصادی این فرآیند از مسیر دولت امکان‌پذیر نیست و باید تمرکز بیشتری بر بخش خصوصی همراه با کاهش میزان دخالت بخش دولتی، صورت گیرد.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران ادامه داد: تأمین زیرساخت‌ها نیز برای واحد‌های داخل و خارج شهرک‌ها نیز مدنظر قرار گرفته است و در زمینه تأمین آب نیز مدلی برای کل استان‌ها طراحی شده که اجرایی خواهد شد.

رسولیان توضیح داد: در این راستا تمرکز بر استفاده بهینه از پساب شهری مدنظر قرار گرفته است تا آب صنایع آب‌بر و بی‌نیاز از آب شرب از این محل تأمین شود.

وی یادآور شد: امسال نیز بیش از ۴۰ میلیون مترمکعب تولیدی از پساب‌ها خریداری شده است و در حوزه استفاده از پساب شهری بوشهر نیز تفاهم‌نامه‎‌ای با استانداری بوشهر، امضا شده است.

معاون وزیر صمت با اشاره به رویکرد حمایتی ارزشمند استاندار بوشهر از شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان عنوان کرد: با شیرین کردن آب، بدون شک آب موردنیاز تمام صنایع تأمین می‌شود و این فرصت و ظرفیت، وجود دارد.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران عنوان کرد: در زیرساخت برای تأمین برق در شرکت و نواحی صنعتی مشکلاتی وجود دارد، برای نمونه ۲ هزار مگاوات کمبود برق در این مناطق وجود داشت که اکنون احداث زیرساخت تأمین ۲ هزار و ۵۰۰ مگاوات مشارکت شده است.

وی ادامه داد: باید به سمت خود تأمینی داخل شهرک‌ها و نواحی صنعتی گام اساسی برداشت تا برق صنایع به صورت پایدار تأمین و از تحمیل خسارت‌های سرسام‌آور به صنعت، جلوگیری شود.

رسولیان بیان کرد: قطع کردن برق صنایع به علت کمبود در ظاهر ساده است، اما در عمل شاید بنگاه اقتصادی را به صورت کامل از چرخه خارج کند. در این راستا توافق‌هایی با وزارت نیرو در حال انجام است و امسال نیز مصوب شده هزینه گاز نیروگاه‎‏‌های خود تأمین با سایر نیروگاه‌ها یک‌سان باشد.

معاون وزیر صمت گفت: وزارت صمت در این مسیر به صورت جدی حرکت می‌کند و تفاهم‌نامه ۱۰ هزار مگاواتی تأمین برق را به امضا رسانده است.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران ادامه داد: در شهرک‌ها و نواحی صنعتی نیز برای راه‌اندازی نیروگاه برق گازسوز مقیاس کوچک (سی. اچ. پی)، زمین رایگان و برای نیروگاه‌های تولید برق خورشیدی، زمین‌های طولانی مدت واگذار می‌شود.

در ادامه این نشست مهدی صفوی مدیرکل جدید سازمان صمت استان بوشهر گفت: استاندار بوشهر مسیر توسعه استان را بر توسعه صنعتی و اولویت صنایع کوچک گذاشته است که این رویکرد بسیار ارزشمند است.

وی افزود: باید با استفاده از ظرفیت‌ها و با عزمی جدی و مصمم از فضای ایجاد شده، برای رونق استان بوشهر استفاده کرد و در این زمینه با اتکاء به ظرفیت بدنه وزارت صمت استان و نگاهی که استاندار بوشهر در بین دستگاه‌های استان اجرایی کرده، نسبت به تحقق تولید مدنظر استان اقدام شود.

صفوی یادآور شد: در ارتباط با سیاست‌گذاری و اجرا نیز بخش‌خصوصی در تمام این فرآیند‌ها مشارکت داده خواهد شد تا مطالبه‌های به‌حق آن‌ها به‌خوبی فراهم شود.

سیدحسین حسینی مدیرعامل جدید شرکت شهرک‌ها و نواحی صنعتی بوشهر نیز گفت: برآیند فعالیت دستگاه‌های مختلف، خود را در حوزه صنعت، معدن و تجارت نشان می‌دهد که این نشان از اهمیت این حوزه دارد.

وی افزود: امید است با حرکت‌های خوبی که در عرصه فراملی در حال رقم خوردن است، سال جدید سرشار از رشد‌های اقتصادی بخش‌های مختلف باشد.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در آیین امضای فاز اول قرارداد‌های احداث کارخانه تبدیل هماتیت به مگنتیت به روش RHF و پایلوت توسعه فناوری استحصال معادن کم‌عیار به روش بستر سیال (SMR):

فولاد مبارکه در حوزه تکنولوژی‌ها و فناوری‌های نوین می‌تواند یک دنبال‌کننده هوشمند باشد