تاریخ: ۲۷ اسفند ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۲۰
بازدید: ۱۰۸
کد خبر: ۲۵۲۱۵۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

پیش بینی ۷.۲ درصدی رشد اقتصادی درسال ۱۴۰۱ در استان مرکزی

‌می‌متالز - سرپرست اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی: صادرات در استان مرکزی یک میلیارد و هشتاد و شش میلیون دلار بوده است که در این شرایط کشور رقم بسیار خوبی است. تصمیم داریم این میزان در سال ۱۴۰۱ به یک میلیارد و پانصد میلیون دلار صعود کند

به گزارش می‌متالز، سرپرست سازمان صمت در استان مرکزی در آیین تجلیل از صادر کنندگان نمونه استان مرکزی اظهار کرد: دولت سیزدهم در سال ۱۴٠۱ رشد اقتصادی ۸ درصدی را پیش‌بینی کرده است که سهم استان مرکزی در این رشد ۷.۲ است که به‌طور قطع این جهش از طریق صادرات غیرنفتی صورت خواهد گرفت.

علی جودکی بیان کرد: علیرغم مسائل و مشکلات موجود در سال گذشته میزان صادرات در استان مرکزی یک میلیارد و هشتاد و شش میلیون دلار بوده است که در این شرایط کشور رقم بسیار خوبی است. تصمیم داریم این میزان در سال ۱۴۰۱ به یک میلیارد و پانصد میلیون دلار صعود کند، لذا تمامی زیرساخت‌ها و قوانین در سازمان صمت و توسعه تجارت به سمت برنامه‌ریزی مناسب برای تجارت سوق پیدا خواهد کرد.

وی ادامه داد: میانگین ارزش کالای صادراتی از استان مرکزی در خارج از کشور ۷۳۹ دلار و در کشور ۳۶۱ دلار است که نشاندهنده ارزش دو برابری کالا‌های صادراتی از استان مرکزی است. البته این میزان با میانگین کشوری نیز فاصله دارد و نرخ جهانی ارزش کالا‌ها به سه برابر این رقم می‌رسد و این امر نشاندهنده خام فروشی است.

جودکی خاطرنشان کرد: بناست در سال ۱۴۰۱ برنامه‌ریزی‌هایی جهت جلوگیری از خام فروشی انجام شود و به سمت صادر کردن محصولات برخوردار از ارزش افزوده پیش برویم. همچنین برنامه ریزی در حوزه‌های مختلف اعم از صنعت، معدن و تجارت با حضور تشکل‌های بخش خصوصی صورت خواهد گرفت، زیرا در سازمان تصمیماتی گرفته می‌شود که بخش خصوصی آن‌ها را به انجام می‌رساند لذا لازم است که در برنامه‌ریزی‌ها از حضور آن‌ها استفاده کنیم.

وی یادآور شد: در سال ۱۴۰۰ به ۱۰۰ کشور کالا صادر کردیم که ۸۰ درصد این کشور‌ها از همسایگانمان بودند و در مجموع، ایران و کشور‌های همسایه در سال۲۰۲۱، ۱۲۱۰ میلیارد دلار صادرات داشتند که سهم ما از این میزان ۱.۷ درصد بوده است و بنا داریم که این نرخ در سال آینده حداقل به ۲.۵ و ظرف سه سال آینده به نرخ ۱۰ درصد برسد.

جودکی خاطر نشان کرد: از ۲۴ صادرکننده‌ای که از آن‌ها تجلیل و تقدیر می‌شود ۹ نفر در گروه شیمیایی و پتروشیمی، ۴نفر در گروه کشاورزی و غذایی، ۳ نفر در گروه تجهیزات فلزی و ماشین آلات، ۲ نفر در گروه لوازم خانگی و الکترونیک، یک نفر در گروه خدمات فنی و مهندسی و یک نفر در گروه دارو و تجهیزات قرار دارند. لازم به ذکر است در این مراسم از ۲۴ صادر کننده نمونه استان مرکزی تجلیل به عمل آمد.

منبع: سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی

عناوین برگزیده