تاریخ: ۰۵ فروردين ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۹:۵۲
بازدید: ۱۹۶
کد خبر: ۲۵۲۳۳۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

اشتغال پایدار اصلی‌ترین محصول رونق معادن/ حقوق دولتی معادن هرمزگان ۲۱۰ درصد افزایش یافت

‌می‌متالز - معادن هرمزگان ظرفیت بی‌نظیری برای توسعه استان هستند و رشد ۲۱۰درصد حقوق دولتی معادن نشان می‌دهد توسعه این بخش می‌تواند برای دولت نیز کمک بزرگی باشد.

به گزارش می‌متالز، استان هرمزگان جزو معدود استان‌هایی در کشور است که ظرفیت‌هایش به اندازه یک ایران است یعنی از رنگین‌کمانی مردمان و ساکنانش به دلیل مهاجرت‌پذیر بودن تا رنگین‌کمانی‌بودن ظرفیت‌هایش این استان را به یک پهنه عظیم برای سرمایه‌گذاری تبدیل کرده‌است.

هرمزگان سواحل بکر و بی‌نظیری دارد که از غرب تا شرق امتداد پیدا کرده است، جزایر فوق‌العاده‌ای که شاید از ظرفیت‌های خیلی از آن‌ها استفاده نشده است و هنوز برای مردم ایران ناشناخته هستند، ظرفیت عظیم صنعتی شدن و مجاورت با آب و همچنین ظرفیت عظیم گمرکی چه با گمرکات و بنادر موجود چه با گمرکات و بنادری که در آینده می‌توانند معر‌ّف هر کدام از شهر‌های هرمزگان باشند.

جنگل‌های منحصر به فرد مانگرو، ظرفیت عظیم کشاورزی خارج از فصل، کویر و آب و هوایی با اختلاف بیش از ۹۰ درجه به نوعی که در دل منطقه‌ی کاملا گرمسیر هرمزگان مناطقی وجود دارد که تقریبا سردسیر هستند و در دل گرما، محلی مطلوب برای گردشگری تابستانی در هرمزگان است یا در یک شهرستان در فاصله‌ای کمتر از ۱۰۰ کیلومتر در منطقه‌ای خرما برداشت می‌شود و در منطقه‌ای دیگر انار و انگور و ... و، اما ظرفیت عظیم معادن هرمزگان که دیر به سمت آن رفته‌اند و هم اکنون پهنه‌ای عظیم برای توسعه استان است.

خیلی از کشور‌ها بسیاری از این ظرفیت‌هایی را که ما در ایران داریم ندارند و تنها با تکیه بر معادن خود اقتصاد ملی خود را می‌چرخانند به عنوان مثال کشوری مانند استرالیا اصلی‌ترین تکیه‌گاه اقتصادی‌اش در بخش معدن است چنانچه در سال سال ۲۰۱۸، ۳۷۶.۶ میلیارد دلار در بخش معادن استرالیا سرمایه‌گذاری شد که در سال ۲۰۱۹ به ۳۵۷/۸ میلیارد دلار افزایش یافت و در سال ۲۰۲۰، این بخش ۳۶۰/۴ میلیون دلار رسید به طوری‌که آمار منتشر شده از اداره آمار استرالیا نشان می‌دهد که این بخش مسوول یک دهم از کل اقتصاد استرالیا در طی سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ بوده است و کووید ۱۹ نیز هیچ تاثیری روی آن نگذاشته است؛ بنابراین با تکیه به بخش معادن و البته فرآوری محصولات حاصل از آن می‌تواند سود سرشاری را همراه با اشتغالزایی فوق العاده برای کشور به ارمغان آورد، اما کارشناسان معدن در ایران معتقد هستند که میزان سرمایه‌گذاری در ایران بر روی معادن با میزان دارایی‌های معدنی سنخیتی ندارد چرا که مجموع سرمایه‌گذاری انجام شده در بخش معدن و صنایع معدنی از ابتدای معدن‌کاری در ایران تا به امروز حدود ۵۰ میلیارد دلار بوده است.

استان‌هرمزگان بیش از یک و نیم میلیارد ذخایر معدنی دارد و معادن پایه استان هرمزگان شامل سنگ گچ، سنگ آهن، سنگ نمک، سنگ کرومیت و خاک سرخ است و می‌توان برای ۲۰ نوع ماده معدنی دیگر در این استان اکتشاف انجام داد.

طی سال‌های گذشته و دهه‌های اخیر بیشترین فعالیت معادن هرمزگان بر مبنای کانی‌های فلزی بوده است و همین امر باعث شده است که کانی‌های غیرفلزی محجور و به نوعی دست‌نخورده باقی بمانند.

الیاف شیشه، الیاف نسوز، استخراج نمک از دریا و دریاچه، الیاف سرامیکی، آهک هیدراته، بریکت زغال‌سنگ، سیمان، گچ و ... همه و همه ظرفیت‌های عظیمی هستند که در استان هرمزگان می‌توان با استفاده از آن‌ها به توسعه متوازن رسید.

به عنوان مثال در رابطه با محروم‌ترین شهرستان ایران یعنی بشاگرد باید بگوییم امروز که دولت سیزدهم نشان‌داده است علاقه‌ای به توسعه نمایشی این منطقه ندارد و فرمان ۲۲ ماده‌ای رئیس جمهور برای بشاگرد نشان عزم جدی دولت برای توسعه بنیادین این منطقه دارد بنابراین باید ظرفیت عظیم معادن دست‌نخورده این شهرستان را فعال کرد؛ و دوستی استاندار هرمزگان نیز تنها راه نجات این منطقه از محرومیت را فعال کردن معادن بشاگرد می‌داند.

فرمان دوازدهم رئیس‌جمهور برای نجات بشاگرد بر همین مبنا تکیه دارد چنانچه وزارت صنعت، معدن و تجارت مامور شده است ظرف ۲ ماه گزارش ارزش اقتصادی معادن بشاگرد را تهیه و به دبیرخانه کارگروه ملی توسعه شهرستان ارائه کند و همچنین در سال ۱۴۰۱ نسبت به واگذاری معادن دارای پروانه اکتشاف شهرستان (۱۵ مورد منتخب) پس از تامین برق با نصب دستگاه ژنراتور توسط آن وزارتخانه اقدام نموده و در خصوص راه اندازی کارگاه‌های تولید شن و ماسه از طریق بخش خصوصی در منطقه اقدام شود و همچنین قرار شد سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو) نسبت به مطالعه و تکمیل پهنه اکتشافی معادن شهرستان در سال ۱۴۰۱ اقدام کند؛ بنابراین فرصت‌سوزی در حوزه معادن را باید کنار گذاشت و از آن برای توسعه پایدار استفاده کرد.

خلیل قاسمی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان در این‌باره اظهارداشت: در سال ۱۴۰۰ فعالیت‌های خوبی در حوزه معادن استان هرمزگان انجام‌شد و میزان حقوق دولتی معادن در حال بهره برداری نسبت به مدت مشابه سال ۹۹ با رشد ۲۱۰ درصدی روبرو شد که نشان از ظرفیت بالای این حوزه برای رشد دارد.

وی افزود: در سال ۱۳۹۹ میزان حقوق دولتی که از معادن استان هرمزگان استحصال شد حدود ۸۶ میلیارد ریال بود، اما در سال ۱۴۰۰ این رقم و حقوق به ۲۶۷ میلیارد ریال رسید که افزایش چشمگیری را در این حوزه شاهد بودیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان بیان‌کرد: در سال ۱۴۰۰ یک‌سری اولویت‌هایی برای حوزه معادن استان در نظر گرفته شده بود که اولین اولویت ما تلاش برای وصول حقوق دولتی معادن سال ۱۴۰۰ و سال‌های پیشین بود که این امر را تلاش کردیم محقق شود.

قاسمی تصریح‌کرد: استان هرمزگان از لحاظ معدنی استانی غنی به شمار می‌آید و دارای معادن مختلف شامل انواع مصالح ساختمانی، سنگ تزئینی، معادن غیر فلزی، مانند معادن خاک سرخ، نمک، پتاس و ... و معادن فلزی مانند سنگ آهن، کرومیت، منگنز و ... است که فرصت‌های خوبی برای توسعه و سرمایه‌گذاری هستند.

وی عنوان کرد: در سال ۱۴۰۱ اولویت اصلی‌ای که دنبال خواهیم کرد برگزاری مستمر مزایده برای معادن در جهت تعیین تکلیف معادن کوچک است تا بتوانیم ظرفیت‌های موجود را بیش از پیش فعال کنیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان هرمزگان خاطرنشان‌کرد: هم اکنون ۲۵۱ معدن در استان موجود است که ۱۷۱ معدن از بین‌آن‌ها فعال و دارای پروانه بهره‌برداری هستند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده