تاریخ: ۱۱ فروردين ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۱:۱۸
بازدید: ۳۴۳
کد خبر: ۲۵۲۵۳۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

وصول حقوق دولتی معادن چهارمحال و بختیاری ۱۵۷ درصد رشد کرد

‌می‌متالز - معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری با اشاره به نقش معادن در بخش تولید گفت: وصول حقوق دولتی معادن استان در سال گذشته ۱۵۷ درصد رشد داشت.

به گزارش می‌متالز، مهرداد قاسمی تاکید کرد: در سال گذشته ۹۸ میلیارد ریال بابت حقوق دولتی معدن در این استان وصول شد که این میزان در سال ۱۳۹۹ برابر ۳۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال بود.

وی با اشاره به کشف سه میلیون و ۱۱۰ هزار تن ذخیره معدنی جدید در استان در سال گذشته افزود: این میزان نسبت به سال ۱۳۹۹ که ۲ میلیون و ۱۷۰ هزار تن بود ۱۵.۱۸ درصد افزایش داشت.

قاسمی میزان سرمایه‌گذاری اکتشاف معادن چهارمحال و بختیاری در سال گذشته را چهار میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال اعلام و تصریح کرد: این میزان نسبت به سال ۱۳۹۹ که ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال بوده است ۱۲۲.۷۲ درصد افزایش دارد.

وی یادآور شد: در سال گذشته سه فقره گواهی‌نامه کشف، ۶ فقره پروانه اکتشاف و ۶ فقره پروانه تجهیز و بهره‌برداری در حوزه معادن چهارمحال و بختیاری صادر و زمینه اشتغال جدید برای ۴۲ نفر فراهم شد.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: در سال گذشته ۴۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال سرمایه‌‎گذاری جدید در بخش معادن این استان انجام شد.

وی گفت: واگذاری دوباره ۱۴ معدن از طریق ظرفیت رفع سلب صلاحیت با ۱۴ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری و اشتغال‌زایی ۵۶ نفر، واگذاری سه معدن از طریق مزایده با ۱۸ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری و ۲۱ نفر اشتغال‌زایی، واگذاری سه محدوده اکتشافی از طریق مزایده با سه میلیارد ریال سرمایه‌گذاری و اشتغال‌زایی ۱۵ نفر، بازسازی و نوسازی ماشین‌آلات مربوط به ۱۵ معدن با ۴۵۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری و ۱۲۰ نفر اشتغال‌زایی و بازسازی و نوسازی ماشین‌آلات صنایع معدنی در یک معدن با پنج میلیارد ریال سرمایه‌گذاری و اشتغال‌زایی سه نفر در دستور کار معاونت امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری قرار دارد.

قاسمی تاکید کرد: هم‌اکنون پنج طرح عمرانی (تکمیل زیرساخت‌های مناطق مجاور معدنی) شامل ساخت پُل و جاده دسترسی به مجتمع معدنی جونقان و تکمیل جاده دسترسی و برق‌رسانی به مجتمع معدنی باباحیدر شهرستان فارسان و احداث جاده دسترسی و برق‌رسانی به مجتمع معدنی کژدمی شهرستان بروجن با ۳۴۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در حال اجرا است.

وی با اشاره به مطالعات انجام شده بر روی پهنه‌های اکتشافی در مارکده سامان، شیل‌های بیتومین کوهرنگ، بردشاه بن در یک‌هزار و ۷۶۵ هکتار طی سال‌های ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۹ افزود: هم‌اکنون پهنه اکتشافی چهارمحال و بختیاری در سطحی برابر یک‌هزار و ۱۰۹ هکتار در حال انجام است.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: طرح اکتشاف تفصیلی ۲ گنبد نمکی در شهرستان‌های کوهرنگ و لردگان، بررسی‌های ژئوشیمیایی و زمین‌شناسی اقتصادی در پهنه ولکانیسم و دگرگونی چهارگوش در شهرستان بن و اکتشاف نیمه‌تفصیلی و امکان‌سنجی کاربردی فلدسپات‌های شهرستان سامان طی سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹ در سطح ۶۷۱ هکتار انجام شده است.

وی یادآور شد: در سال گذشته ۱۵ معدن استان برای واردات ماشین‌آلات دست دوم مورد نیاز با معافیت گمرکی به وزارت صنعت، معدن و تجارت معرفی شد.

قاسمی اظهار داشت: مهمترین مواد معدنی در حال استخراج از معادن چهارمحال و بختیاری شامل سنگ تزئینی، خاک نسوز، سنگ گچ، سیلیس، سنگ لاشه، مواد اولیه سیمان و سنگ آهک است.

هم‌اکنون ۱۱۲ معدن فعال در چهارمحال و بختیاری وجود دارد که مهم‌ترین تولیدات آن‌ها شامل سنگ‌های تزیینی، سنگ‌های لاشه و خاک نسوز است.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) چهارمحال و بختیاری

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده