تاریخ: ۰۳ فروردين ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۱:۰۳
بازدید: ۱۴۱
کد خبر: ۲۵۲۶۰۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

سرنوشت صادرات زغال سنگ، نفت و LNG روسیه چه می‌شود؟

‌می‌متالز - پیش بینی می‌شود تحریم‌های خودخواسته خریداران کالا‌های روسی که در واکنش به حمله نظامی مسکو به اوکراین صورت گرفته است، از ماه میلادی آینده روی صادرات نفت خام، گاز طبیعی مایع (LNG) و زغال سنگ روسیه تاثیر بگذارد.

به گزارش می‌متالز، حمله نظامی روسیه به همسایه خود باعث شد شرکت‌های غربی متعددی از سرمایه گذاری‌ها در روسیه خارج شوند و خرید کالا‌های انرژی را که نقطه اتکای اصلی اقتصاد روسیه است تعدیل یا متوقف کرده اند. اگرچه دولت‌های غربی کالا‌های انرژی را مستقیما تحریم نکرده اند، اما بسیاری از شرکت‌ها به دلیل نگرانی از مخالفت عمومی و مشکلات تامین فاینانس، بیمه و عدم رغبت مالکان کشتی برای بارگیری از بنادر روسیه، از خرید از روسیه خودداری می‌کنند.

انتظار می‌رود این تحریم‌های خودخواسته از آوریل به صادرات روسیه آسیب بزند، زیرا اکثر محموله‌های مارس پیش از آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه برنامه ریزی شده بودند. اما نشانه‌هایی وجود دارد که صادرات روسیه در حال آهسته شدن است و صادرات زغال سنگ تاکنون بیشترین تاثیر منفی را دیده است.

طبق آمار رفینیتیو آیکان، صادرات زغال سنگ روسیه به اروپا در دو هفته نخست مارس به ۱.۱۶ میلیون تن رسید که مربوط به کشتی‌هایی بوده که در مسیر رسیدن به مقصد بوده یا بارگیری شده بودند. برای فوریه صادرات زغال سنگ روسیه به اروپا ۳.۳۷ میلیون تن و صادرات ژانویه ۳.۸۸ میلیون تن بود.

صادرات زغال سنگ روسیه به آسیا در مارس افت شدیدی پیدا می‌کند و تنها ۱.۸۴ میلیون تن در دو هفته نخست مارس به مقصد این منطقه ارسال شده و هیچ محموله‌ای در حال حاضر برنامه ریزی نشده است. طبق آمار رفینیتیو، روسیه در فوریه ۶.۱۶ میلیون تن زغال سنگ و ۴.۸۸ میلیون تن در ژانویه به آسیا صادر کرد و چین بزرگترین خریدار بود.

ممکن است کشتی‌های بیشتری به مقصد اروپا و آسیا در اواخر مارس کرایه و بارگذاری شوند، اما آمار رفینیتیو در حال حاضر تنها ۲.۴ میلیون تن صادرات تا پایان مارس برای همه مقصد‌ها را نشان می‌دهد.

در حالی که صادرات زغال سنگ روسیه کاهش پیدا می‌کند، اما به نظر می‌رسد صادرات نفت خام روسیه در مارس به خصوص به مقصد آسیا تقریبا تغییری نکرده است. روسیه در مسیر صادرات حدود ۳۳.۸۹ میلیون بشکه نفت خام به خریداران در آسیا در مارس است که مشابه صادرات ۳۰.۰۲ میلیون در فوریه و اندکی پایین‌تر از ۳۶.۲۴ میلیون بشکه در ژانویه است. با این حال صادرات نفت روسیه به اروپا کمتر شده است و آمار مارس، صادرات ۲۸.۷۲ میلیون بشکه را نشان می‌دهد که کمتر از ۶۹.۲۳ میلیون بشکه در فوریه و ۷۲.۶۶ میلیون بشکه در ژانویه است. اگرچه ممکن است آمار مارس تا پایان ماه بازبینی شده و بالاتر اعلام شود، اما تغییرات زیادی که در مقایسه با وضعیت جاری پیدا می‌کند بعید است به چیزی به جز افت شدید صادرات نفت روسیه به اروپا منجر شود.

گستردگی تحریم خودخواسته در اروپا در آوریل آشکارتر خواهد شد، اما گزارش‌هایی وجود دارد که محموله‌های نفت روسیه حتی با تخفیف بیش از ۳۰ دلار در هر بشکه نسبت به قیمت نفت برنت، نمی‌توانند خریداری پیدا کنند.

نشانه‌هایی از کاهش خرید LNG روسیه دیده می‌شود و طبق آمار رفینیتیو، از ابتدای مارس تاکنون تنها ۴۴۷ هزار تن LNG بنادر روسیه را به مقصد آسیا ترک کرده اند و هیچ محموله‌ای در حال حاضر در انتظار بارگیری نیست. روسیه ۹۳۳ هزار تن LNG در فوریه و ۱.۱۵ میلیون تن در ژانویه به آسیا صادر کرده بود و ژاپن بزرگترین خریدار بود.

بر اساس گزارش رویترز، صادرات LNG به اروپا از ابتدای مارس تاکنون ۶۲۳ هزار تن بوده و هیچ محموله‌ای در حال حاضر در انتظار بارگیری نیست. این وضعیت با صادرات ۱.۳۲ میلیون تن در فوریه و ۱.۵۳ میلیون تن در ژانویه قابل مقایسه است.

در مجموع به نظر می‌رسد خریداران از خرید کالا‌های انرژی دریابرد روسیه عقب نشسته اند، اما با توجه به اختلاف زمانی میان سفارش و بارگیری محموله‌ها، شدت این وضعیت تا آوریل ملموس نخواهد شد.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده