تاریخ: ۱۳ اسفند ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۱۵
بازدید: ۹۹
کد خبر: ۲۵۱۱۵۱
سرویس خبر : انرژی

بزرگترین خریداران آسیایی نفت، گاز و زغال سنگ روسیه

‌می‌متالز - با تشدید بحران اوکراین-روسیه، بهای معاملات نفت برنت به بالاترین حد در ۹ ماه گذشته صعود کرده و تحریم‌های تجاری ممکن است پیامد‌هایی برای کشور‌های آسیایی وابسته به نفت، گاز و زغال سنگ روسیه داشته باشند.

به گزارش می‌متالز، در گزارشی وضعیت وابستگی کشور‌های آسیایی به نفت، گاز و زغال سنگ روسیه بررسی شده است:

چین

چین مقصد ۱۵.۴ درصد از کل صادرات نفت روسیه است و تنها عربستان سعودی نفت بیشتری از روسیه به چین صادر می‌کند. خرید نفت خام روسیه در سال میلادی گذشته ۱.۵۹ میلیون بشکه در روز معادل ۱۵.۵ درصد از کل واردات نفت چین بود.

چین حدود ۴۰ درصد از این نفت را از طریق خط لوله اسپو به مسافت ۴۰۷۰ کیلومتر دریافت می‌کند. روسیه همچنین سومین تامین کننده بزرگ گاز چین است و ۶.۷ درصد از صادرات گاز طبیعی روسیه در سال ۲۰۲۱ به مقصد چین بود. صادرات گاز روسیه به چین در سال میلادی گذشته به ۱۶.۵ میلیارد متر مربع معادل ۱۲.۰۷ میلیون تن رسید که معادل حدود پنج درصد از تقاضای چین بود.

روسیه هم دومین تامین کننده بزرگ زغال سنگ برای چین در سال ۲۰۲۱ بود. آمار گمرکی نشان می‌دهد واردات زغال سنگ روسیه به چین سال گذشته به ۵۶.۷ میلیون تن رسید که ۱۷.۶ درصد از کل واردات زغال چین بود.

کره جنوبی

روسیه چهارمین تامین کننده بزرگ نفت خام برای کره جنوبی در سال ۲۰۲۱ پس از عربستان سعودی، آمریکا و کویت بود. طبق آمار انجمن تجارت بین الملل کره، کره جنوبی حدود ۷.۹۲ میلیون تن نفت از روسیه به ارزش ۴.۲۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ وارد کرد.

کره جنوبی سال میلادی گذشته همچنین ۲.۸۷ میلیون تن گاز از روسیه وارد کرد و روسیه ششمین صادرکننده بزرگ به این کشور بود.

روسیه دومین صادرکننده بزرگ زغال سنگ به کره جنوبی پس از استرالیا در سال ۲۰۲۱ بود و ۲۱.۹۵ میلیون تن زغال سنگ به ارزش ۲.۵۶ میلیارد دلار به این کشور فروخت که معادل ۱۷.۵ درصد از کل واردات زغال سنگ کره جنوبی بود.

ژاپن

روسیه دومین صادرکننده بزرگ زغال سنگ حرارتی به ژاپن در سال ۲۰۲۱ بود و طبق آمار گمرگی ژاپن، در ۱۲.۴۸ درصد از واردات این کشور سهم داشت.

روسیه پنجمین صادرکننده بزرگ نفت خام و گاز طبیعی مایع (LNG) به ژاپن در سال ۲۰۲۱ بود و به ترتیب سهم ۳.۶۳ درصد و ۸.۸۴ درصد از کل واردات این کشور داشت.

ژاپن مقصد ۴.۱ درصد از صادرات نفت خام و ۷.۲ درصد از صادرات گاز طبیعی روسیه است.

ویتنام

روسیه سومین صادرکننده بزرگ زغال سنگ به ویتنام در سال ۲۰۲۱ پس از استرالیا و اندونزی بود. صادرات زغال سنگ این کشور به ویتنام در سال ۲۰۲۱ به ۳.۵۹ میلیون تن بالغ شد و طبق آمار گمرکی، ۹.۹ درصد از کل واردات زغال سنگ ویتنام را تشکیل داد.

این کشور در سال ۲۰۲۱ از روسیه نفت وارد نکرد، اما شرکت نفتی دولتی "پترو ویتنام" ۴۹ درصد سهم در جوینت ونچر نفتی با "زاروبژ نفت" در منطقه خودمختار ننتس دارد که از زمان تاسیس در سال ۲۰۰۸ تا اواسط سال ۲۰۲۱ به میزان ۳۰ میلیون تن نفت خام تولید کرده است.

هند

هند ۱.۸ میلیون تن زغال سنگ حرارتی در سال ۲۰۲۱ از روسیه وارد کرد که در مقایسه با ۲.۵ میلیون تن در سال ۲۰۲۰ کاهش داشت. سهم روسیه از واردات زغال سنگ حرارتی هند از ۱.۶ درصد در سال ۲۰۲۰ به ۱.۳ درصد در سال ۲۰۲۰ کاهش پیدا کرد.

هند مقصد حدود ۰.۲ درصد از صادرات گاز طبیعی روسهی است. شرکت GAIL هند یک قرارداد ۲۰ ساله با گازپروم برای خرید ۲.۵ میلیون تن LNG در سال دارد که در سال ۲۰۱۸ آغاز شد.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده