تاریخ: ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۵۶
بازدید: ۱۶۷
کد خبر: ۲۵۷۴۷۲
سرویس خبر : انرژی

هند به‌دنبال خرید نفت ارزان از روسیه

‌می‌متالز - هند می‌خواهد با گرفتن تخفیف بیشتر از روسیه در خرید نفت، ریسک معامله با این کشور را جبران کند.

به گزارش می‌متالز، هند در مذاکرات رده بالا میان مقامات دو کشور هندوستان و روسیه، هند می‌خواهد محموله‌های نفت روسیه را با قیمت کمتر از ۷۰ دلار در هر بشکه دریافت کند تا موانع اضافی مانند تأمین فاینانس برای خرید، جبران شود. نفت برنت که قیمت پایه بازار جهانی است، در حال حاضر حدود ۱۰۵ دلار در هر بشکه است.

پالایشگاه‌های دولتی و خصوصی هند بیش از ۴۰ میلیون بشکه نفت روسیه را از زمان آغاز حمله نظامی مسکو به اوکراین در اواخر فوریه، خریداری کرده‌اند. طبق محاسبات بلومبرگ بر مبنای آما وزارت بازرگانی هند، این رقم ۲۰ درصد بیشتر از صادرات نفت روسیه به هند برای کل سال ۲۰۲۱ بوده است.

هند که بیش از ۸۵ درصد از نیاز‌های نفتی خود را با واردات تأمین می‌کند، در میان معدود خریداران نفت روسیه قرار دارد که منبع درآمد مهمی برای کرملین محسوب می‌شود. نابود شدن تقاضای اروپایی، فشار شدیدی را بر صنعت نفت روسیه تحمیل کرده و دولت پیش بینی می‌کند تولید این صنعت امسال حداکثر ۱۷ درصد کاهش پیدا خواهد کرد.

جریان نفت روسیه به هند تحریم نشده است، اما تشدید محدودیت‌های بین‌المللی در حوزه‌هایی مانند بیمه دریایی و فشار به دهلی نو از سوی آمریکا، این تجارت را دشوارتر کرده است. نارندرا مؤدی، نخست وزیر هند، به دلیل فرصتی که برای دریافت نفت ارزان پیدا کرده، تاکنون در برابر خواسته غرب برای کاهش روابط با مسکو، ایستادگی کرده است. هند وابستگی بالایی به واردات تسلیحات روسیه دارد.

به گفته منابع آگاه، اگر روسیه با قیمت درخواستی و تحویل نفت به هند موافقت کند، پالایشگاه‌های دولتی هند می‌توانند هر ماه حدود ۱۵ میلیون بشکه نفت دریافت کنند که حدود یک دهم از کل واردات است.

پالایشگاه‌های دولتی بیشترین سود را از چنین توافقی خواهند برد. پالایشگاه‌های خصوصی مانند ریلاینس اینداستریز و نایارا انرژی معمولاً خوراک خود را جداگانه تأمین می‌کنند.

مسکو به دنبال راه‌هایی برای حفظ صادرات نفت به هند از غرب از طریق دریای بالتیک است و مسیر‌هایی که از خاوردور روسیه عبور می‌کنند، در طول تابستان قابل دسترس‌تر می‌شوند.

دو کشور در حال بررسی ارسال بخشی از محموله‌های نفتی از طریق ولادی‌وستوک در خاوردور هستند. در حالی که سفر دریایی از آنجا به هند سریع‌تر خواهد بود، اما موانع لجستیکی و هزینه‌های بالاتری به همراه خواهد داشت.

منبع: اخبار اتاق ایران

عناوین برگزیده