تاریخ: ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۹:۲۵
بازدید: ۱۳۶
کد خبر: ۲۵۷۵۶۴
سرویس خبر : انرژی

افزایش قیمت نفت در پی ادامه نگرانی از کاهش عرضه

‌می‌متالز - در معاملات روز گذشته، قیمت نفت برای سومین جلسه متوالی افزایش یافت. این در حالی است که نگرانی‌ها درباره تحریم‌های قریب الوقوع اتحادیه اروپا بر نفت روسیه سبب کاهش چشم انداز عرضه شده است.

به گزارش می‌متالز، بهای آتی برنت در روز گذشته، جمعه، ۱.۷۵ درصد معادل ۱.۹۴ دلار افزایش یافت و به ۱۱۲ دلار و ۸۳ سنت در هر بشکه رسید. همچنین، نفت خام وست تگزاس اینترمدیت (WTI) با ۱.۸۳ درصد افزایش به ۱۱۰ دلار و ۲۴ سنت هر بشکه رسید.

با افزایش قیمت نفت در روز‌های اخیر، برنت و WTI در مسیر افزایش برای دومین هفته متوالی هستند. این افزایش قیمت‌ها با پیشنهاد اتحادیه اروپا برای توقف تدریجی عرضه نفت خام روسیه در شش ماه و محصولات پالایش شده تا پایان سال ۲۰۲۲ تقویت شده است.

روز گذشته، سه منبع اتحادیه اروپا به رویترز گفتند: اتحادیه اروپا در حال اصلاح طرح تحریم‌های خود و در تلاش برای جلب نظر دولت‌های بی‌میل به تحریم‌هاست. تحریم قریب الوقوع اتحادیه اروپا بر نفت روسیه باعث کاهش شدید عرضه می‌شود.

سازمان کشور‌های صادرکننده نفت، روسیه و تولیدکنندگان متحد، گروهی موسوم به اوپک پلاس، با نادیده گرفتن درخواست‌های کشور‌های غربی برای افزایش بیشتر تولید، به برنامه خود برای افزایش تولید ۴۳۲ هزار بشکه‌ای در روز در ژوئن پایبند ماندند.

تحلیلگران انتظار دارند افزایش تولید واقعی گروه در نتیجه محدودیت ظرفیت بسیار کمتر باشد.

به گفته جفری هالی، تحلیلگر ارشد بازار آسیا پاسیفیک در OANDA، به دلیل اینکه چالش‌های تولید بر نیجریه و سایر اعضای آفریقایی تأثیر می‌گذارد، احتمال اینکه اعضای خاصی این سهمیه را پر کنند، صفر است.

سرمایه گذاران همچنین به دنبال افزایش تقاضای ایالات متحده در پاییز امسال هستند، زیرا واشنگتن از برنامه‌های خود برای خرید ۶۰ میلیون بشکه نفت خام برای ذخایر اضطراری خود رونمایی کرد.

نگرانی‌های مربوط به تقاضا درباره نشانه‌هایی از تضعیف اقتصاد جهانی، افزایش قیمت را محدود کرده است.

بانک مرکزی انگلیس روز پنجشنبه هشدار داد بریتانیا با افزایش نرخ بهره به بالاترین سطح از سال ۲۰۰۹ به بعد، با یک چهارم درصد افزایش به یک درصد، در معرض خطر رکود اقتصادی و تورم بالای ۱۰ درصد قرار دارد.

همچنین، محدودیت‌های سختگیرانه Covid-۱۹ در چین باعث ایجاد نگرانی‌ها در سه ماهه دوم برای دومین اقتصاد بزرگ جهان شده است.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده