تاریخ: ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۶:۴۲
بازدید: ۱۵۷
کد خبر: ۲۵۸۲۵۵
سرویس خبر : انرژی

اعضای اوپک ۸۰۰ هزار بشکه در روز کمتر از سهمیه خود نفت تولید می‌کنند

‌می‌متالز - اوپک ۲۴.۴۶۴ میلیون بشکه در روز تولید خود را در آوریل افزایش داد، درحالی‌که سهمیه افزایش تولید این گروه طبق قرارداد اوپک پلاس ۲۵.۳۱۵ میلیون بشکه در روز است.

به گزارش می‌متالز، اوپک بازهم نتوانست در ماه آوریل به هدف تولید خود طبق قرارداد اوپک پلاس رسیده و تولید خود را طبق این قرارداد افزایش دهد.

۱۳ عضو اوپک از جمله ایران، لیبی و ونزوئلا که از قرارداد اوپک پلاس معاف شده‌اند، تنها ۱۵۳ هزار بشکه در روز افزایش تولید داشتند. طبق گزارش ماهانه اوپک از بازار نفت که در روز پنجشنبه منتشر شد، تولید این گروه در ماه آوریل به ۲۸.۶۴۸ میلیون بشکه در روز رسیده‌است.

سه تولیدکننده برتر اوپک یعنی عربستان، عراق و امارات بیشترین افزایش تولید را در ماه گذشته میلادی داشتند. درحالی‌که تولید در لیبی ۱۶۸ هزار بشکه در روز کاهش‌یافته و به ۹۱۳ هزار بشکه در روز رسیده است.
میادین نفتی و پایانه‌های نفتی لیبی در هفته‌های اخیر در بحبوحه اعتراضات و درگیری‌ها بر سر توزیع منابع نفتی در کشور، فعالیت خود را متوقف کرده‌اند.

غیر از لیبی، ایران و ونزوئلا، ۱۰ عضو دیگر اوپک ۲۴.۴۶۴ میلیون بشکه در روز تولید خود را در آوریل افزایش داده‌اند درحالی‌که سهمیه افزایش تولید آن‌ها طبق قرارداد اوپک پلاس ۲۵.۳۱۵ میلیون بشکه در روز بوده‌است.

این به‌معنای ۸۰۰ هزار بشکه در روز کسری تولید توسط این گروه است که آن را می‌توان نتیجه مشکلات تولید در کشور‌های آفریقایی عضو اوپک مانند آنگولا و نیجریه دانست. این دو کشور به‌ترتیب ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار بشکه در روز کمتر از سهمیه خود تولید کرده‌اند که نتیجه کمبود سرمایه‌گذاری و ظرفیت تولید در این آنهاست.

طبق گفته منابع ثانویه اوپک، عربستان به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده این گروه، ۱۲۷ هزار بشکه در روز تولید خود را افزایش داده و به ۱۰.۳۴۶ میلیون بشکه در روز رسانده‌است. این در حالی است که سهمیه این کشور حدود ۱۰۰ هزار بشکه بالاتر و برابر با ۱۰.۴۳۶ میلیون بشکه در روز است.

عراق به‌عنوان دومین تولیدکننده بزرگ اوپک هم ۱۰۳ هزار بشکه در روز تولید خود را افزایش داده و به ۴.۴۰۵ میلیون بشکه در روز رسانده‌است و فاصله چندانی با سهمیه ۴.۴۱۴ میلیون بشکه‌ای خود ندارد.

ائتلاف اوپک پلاس هفته گذشته تصمیم گرفت به افزایش تدریجی تولید خود ادامه دهد و تنها ۴۳۲ هزار بشکه در روز در ماه ژوئن به تولید خود بیفزاید. پیش‌بینی می‌شود این گروه حدود ۱.۵ میلیون بشکه در روز کمتر از سهمیه تعیین‌شده خود تولید کند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده