به گزارش میمتالز، موارد ابتلا به کرونا بار دیگر در بسیاری از شهرها و استانهای چین در حال افزایش است. میلیونها نفر در قرنطینههای جدید قرار گرفته اند. با این وجود دولتها در اکثر کشورهای دیگر شروع به برداشتن محدودیتهای خود و کنار گذاشتن هر گونه سیاستهای کاهش یا صفر کرونا کرده اند، اما چین هنوز از این سیاست پیروی نکرده است. این امر بر تقاضا و قیمت فولاد داخلی تاثیر منفی گذاشته است.
آزمایش انبوه رانندگان کامیونها باعث ایجاد گلوگاههای حمل و نقل شده است. بنادر همچنین به شدت شلوغ شده اند، زیرا قرنطینهها مانع و عاملی در به تاخیر افتادن بارگیری کشتیها شده است. در نتیجه زنجیره تامین کشور به آرامی در حال متوقف شدن است.
جابجایی نیروی کار به شدت محدود شده و نیروی کار موجود در بسیاری از بخشهای مصرف کننده فولاد کاهش یافته است.
بسیاری از کارخانهها یا به طور کامل یا تا حدی تعطیل شده اند و برخی برنامه ریزی کرده اند تا به صورت کانونهای مجزا به فعالیت خود ادامه دهند. تعدادی از سایتهای ساختمانی نیز در حال بسته شدن هستند. در نتیجه موجودی فولاد در بازار چین دوباره در حال افزایش است.
سطوح موجودی قبلا با بهبود تقاضا، البته نسبتا متوسط، پس از پایان بازیهای المپیک زمستانی پکن شروع به کاهش کرده بود. تولید فولاد نیز در دو هفته گذشته صعودی بوده است.
تجار به دنبال افزایش حجم صادرات خود برای جبران زیان محمولههای داخلی هستند. در نتیجه آنها به صورت رقابتی در بازارهای جهانی، فولاد عرضه میکنند. این افزایش تمرکز بر فروشهای خارجی منجر به نگرانی مجدد در مورد وضع مالیات صادراتی شده است که قبلا در سال ۲۰۲۱ مطرح شده بود، اما هرگز اجرایی نشد.
با این وجود با توجه به اینکه بسیاری از مشتریان کشورهای ثالث در حال تلاش برای جایگزینی حجم خریداری شده از روسیه و اوکراین هستند، خریداران ممکن است مایل باشند که ریسک مواد خود را که این هزینه احتمالی را متحمل میشود، بپذیرند.
کارخانههای فولاد در کشورهای غربی هنوز نگران این نیستند که تمایلات منفی در چین به سایر بازارها نفوذ کند. هزینههای حمل و نقل بالا و تاخیر در رسیدن مواد احتمالا برای بسیاری از خریداران در اروپا و آمریکای شمالی با وجود شکاف قیمتی رو به رشد، عامل بازدارندهای برای خرید وارداتی خواهد بود.
منبع: دنیای معدن