تاریخ: ۰۸ فروردين ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۴۲
بازدید: ۹۹
کد خبر: ۲۵۲۶۳۹
سرویس خبر : آهن و فولاد
در بحبوحه جنگ اوکراین و روسیه اتفاق افتاد؛

ظهور مکانیسم‌های تسویه حساب جدید در معاملات لحظه‌ای فولاد

‌می‌متالز - با بدتر شدن جنگ اوکراین و روسیه، تجار به دنبال روش‌های جدید تسویه حساب‌های تجاری در معاملات لحظه‌ای فولاد هستند و انتظار می‌رود که این روش‌ها منجر به پایداری و ثبات بازار جهانی فولاد گردد.

تأثیر جنگ بر دنیای تجارت و روش‌های جدید تسویه حساب تجاری

به گزارش می‌متالز، روش‌های جدید تسویه حساب‌های تجاری (در زمان جنگ) منجر به ایجاد اقتصاد‌های موازی با شیوه‌های قیمت گذاری و تجاری خاص خود خواهد شد. به عبارت دیگر انتظار می‌رود وقایعی مانند آنچه که برای همتایان ژئوپلیتیکی کشور‌های درگیر در جنگ، در طول جنگ سرد (زمانی که کشور‌های پیمان ورشو پس از جنگ جهانی دوم بر سر پرده آهنین در برابر بلوک غرب قرار گرفتند) رخ داد، روی دهد.

همچنین، روش‌های جدید تسویه حساب‌های تجاری می‌تواند به معنای محدود شدن جریان‌های تجاری، با فرصت‌های محدود منابع برای هر دو بلوک باشد.

واکنش‌های مختلف نسبت به روش‌های جدید تسویه حساب تجاری

در شرایط اخیر واکنش فعالان بازار نسبت به فولاد روسیه متفاوت است، در حالی که برخی از کشور‌ها فولاد روسیه را به دلیل تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور (به دلیل تجاوز به اوکراین) به طور کامل رد می‌کنند، بازار‌های دیگر همچنان آن را می‌پذیرند و با وجود اعمال و تشدید تحریم ها، با قیمت‌های پایین‌تر و با ارز‌های مختلف خرید خود را انجام می‌دهند.

یکی از این روش‌های جدید تسویه حساب‌های تجاری، فروش فولاد روسیه به خریداران آسیای جنوب شرقی است. به طوری که فولاد روسیه به ارز‌های دیگر مانند یوان چین قیمت گذاری می‌شود و کارخانه‌های روسی مانند آبینسک نیز گزینه‌های پرداخت را به لیر ترکیه، فرانک سوئیس یا درهم امارات متحده عربی ارائه می‌دهند.

باید گفت جزئیات در این باره بسیار ناچیز می‌باشد، اگرچه گفته می‌شود که تاجران چینی در چنین معاملاتی شرکت داشته اند. همچنین، قیمت‌های چنین معاملاتی کمتر از سطح قیمت‌های لحظه‌ای گزارش شده است، اما به دلیل حساسیت موضوع، هیچ کس با آگاهی از جزئیات، حاضر به افشای حقایق بیشتر نیست.

یکی دیگر از واکنش‌ها به ایده شکاف اقتصادی نوپای شرق و غرب، ظهور شیوه‌های تجاری مانند انتقال فولاد روسیه با قطار از مرز روسیه و چین و سپس صادرات مجدد آن به عنوان فولاد چین بود.

یک آربیتراژ صادراتی باز در بازار بیلت به توضیح اینکه چرا چین اخیراً صادرات داشته است، پرداخته و معتقد است علیرغم افزایش تقاضای داخلی اخیر نرخ‌های قابل اجرا در کوره‌های بلند به دلیل انتشار و کنترل تولید، پایین‌تر بوده است.

از این رو، فولادسازان و صادرکنندگان چینی فرصت‌ها را در بازار‌های جهانی فولاد بررسی و مشاهده نمودند و به صادرات کویل نورد گرم، کلاف، بیلت و اسلب به اروپا پرداختند. زیرا این بازار‌ها جایی است که خریداران مایل به پذیرش قیمت‌های بالاتر از بازار‌های منطقه آسیایی بودند.

همچنین، تخصیص مجدد سهمیه‌های روسیه و بلاروس برای واردات فولاد به اتحادیه اروپا به ترکیه، هند، کره جنوبی و سایر کشور‌ها شاید پیشروی دیگری برای تغییر ساختاری دائمی در ساختار بازار جهانی باشد.

در همین راستا باید خاطر نشان کرد، بازار‌های پر سود اروپایی احتمالاً حجم معاملات را از آسیا که تا کنون ارزان‌ترین بازار جهان بود، دور می‌کردند و این امر به فولاد روسیه اجازه می‌داد تا شکاف عرضه را پر کند.

اما در حال حاضر، اقتصاد خود روسیه (شاید به طور غیر قابل جبرانی) آسیب دیده است. به دلیل اینکه مجبور به تامین بودجه جنگ است و روابط تجاری بین المللی از بین رفته اند.

اقدامات روسیه برای کنترل و یا مهار قیمت فولاد

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه نسبت به “تغییرات ساختاری عمیق” در اقتصاد روسیه هشدار داده است، تغییراتی که به گفته وی آسان نخواهد بود.

در همین راستا، وزارت صنعت و تجارت کشور نظارت بر قیمت فولاد را آغاز خواهد کرد و در بازگشت به اقتصاد کنترل شده گذشته، حاشیه سود را به ۲۰ تا ۲۵ درصد برای فولادسازان و ۳ تا ۷ درصد برای بازرگانان و شرکت‌های خدمات فولادی محدود می‌کند.

همچنین، سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) در سند چشم انداز منتشر شده در ۱۷ مارس اعلام کرد که ممکن است به دلیل جنگ تورم حدود ۲.۵ واحد درصد افزایش یابد و احتمالا رشد اقتصادی نیز در سال جاری بیش از ۱ درصد کمتر خواهد شد.

در همین حال، روسیه برای مهار افزایش قیمت داخلی فولاد، به ویژه مواردی که به معیار‌های قیمت صادرات بین المللی مرتبط است، در تلاش بوده و اخیرا قیمت فولاد تنها با دخالت دولت کاهش یافته است.

گمانه زنی‌ها درباره قیمت فولاد

به نقل از متال بولتن، برخی منابع معتقدند حتی زمانی که جنگ اوکراین و روسیه به پایان برسد، ممکن است قیمت فولاد بلافاصله کاهش پیدا نکند.

یکی از تاجران ارشد در سنگاپور در این باره به فست مارکت اعلام کرد: «کاهش قیمت فولاد (پس از پایان جنگ روسیه با این کشور) به این بستگی دارد که آیا کارخانه‌های فولاد اوکراین می‌توانند دوباره راه اندازی شوند و مواد خود را به بازار‌های سنتی خود مانند اروپا برسانند».

با توجه به شرایط حاکم بر بازار به ویژه در پس زمینه شیوع بیشتر کووید – ۱۹ و واکنش‌های سخت گیرانه دولت، مانند قرنطینه‌های ناگهانی در شهر‌های بزرگ در سراسر چین برخی تاجران بر این باورند که، نوسان قیمت‌ها نیز احتمالاً ادامه خواهد داشت.

تیم تحقیقاتی فولاد فست مارکت نیز انتظار داشت که اثرات جنگ اوکراین و روسیه در نهایت کاهش یابد، به خصوص اگر کمبود عرضه دائمی وجود نداشته باشد و سایر ظرفیت‌های فولادی در جهان، سستی اوکراین و روسیه را جبران کنند.

همچنین، این تیم تحقیقاتی انتظار داشت که قیمت‌های صادرات فولاد دریای سیاه در ماه می‌امسال به اوج خود برسد و قیمت‌ها در بقیه نقاط جهان در ژوئن یا ژوئیه افزایش یابد، با این فرض که درگیری در سه ماهه دوم پایان می‌یابد و تغییرات فصلی تقاضا را از سه ماهه سوم کاهش می‌دهد.

آلیستر رمزی، رئیس تحقیقات فولاد به فست مارکت اظهار کرد که، حتی اگر اوکراین نتواند فوراً برای تامین اروپا بازگردد، از سرگیری عرضه – چه از اوکراین یا نه – قبل از آن قیمت گذاری می‌شود و هیچ تغییر دائمی مانند مسائل زیست محیطی که جایگزینی کوره بلند را محدود می‌کند، یا هرگونه تخریب دائمی تقاضا وجود ندارد، بنابراین شرایط کنونی بسیار موقتی است.

یکی از منابع خرید فولاد در سنگاپور به فست مارکت در این زمینه اعلام کرد که، در حال حاضر ممکن است تا زمانی که عرضه بیشتر در بازار نقدی ظاهر شود قیمت فولاد بالا بماند، زیرا کاهش اثرات تحریم ها، حتی در صورت حذف یا کاهش، مقوله‌ای زمان بر است.

منبع: آرتان پرس

عناوین برگزیده