تاریخ: ۱۴ فروردين ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۱:۰۹
بازدید: ۲۹۶
کد خبر: ۲۵۲۸۹۱
سرویس خبر : آهن و فولاد
«می متالز» بررسی می‌کند:

گام‌های فولاد مبارکه برای تامین زیرساخت‌ها و رفع چالش‌ها

‌می‌متالز - حمل و نقل یکی از گلوگاه‌های اصلی در توسعه بخش معدن و صنایع معدنی کشور است. اهمیت این بخش به اندازه‌ای است که می‌تواند دست یابی به اهداف ۱۴۰۴ را تحت تاثیر قرار داده و تامین مواد اولیه از معدن و همچنین رساندن محصول نهایی از کارخانه به بازار هدف را با مشکلاتی همراه کند.

به گزارش می‌متالز، در راستای حل این مساله در سال‌های اخیر واحد‌های فعال در بخش صنایع معدنی به ویژه تولیدکنندگان فولاد خود به دنبال راهکار‌هایی برای توسعه حمل و نقل در بخش زمینی و ریلی افتاده و سرمایه گذاری‌هایی را در این حوزه انجام داده اند.

دریافت اولین سری از لوکوموتیو‌های مپنا

فولاد مبارکه به عنوان اصلی‌ترین تولید کننده فولاد کشور نیز در این زمینه نیز پیشقدم شده و با امضای قرارداد با شرکت مپنا، در تلاش رفع نیاز‌های خود در حوزه حمل و نقل ریلی است. در نتیجه این سرمایه گذاری، ۵۰ دستگاه لوکوموتیو از سوی مپنا برای فولاد مبارکه ساخته می‌شود که ۲۲ اسفند سال گذشته نخستین محموله آن به مبارکه تحویل داده شد.

این قرار داد که به ارزش ۲ هزار میلیارد تومان است، نقش مهمی در جلوگیری از خروج ارز از کشور داشته و در بخشی دیگر به تقویت ساخت داخل می‌پردازد. در راستای این قرار داد لوکوموتیو‌های باری MAP۲۴ با قدرت ۳۳۰۰ اسب بخار برای فولاد مبارکه ساخته می‌شود که بخشی عمده قطعات آن ساخت داخل است.

در سال‌های اخیر شرکت‌های فولادی از جمله فولاد مبارکه بخشی از نیاز‌های خود را با همکاری شرکت‌های دانش بنیان در راستای سیاست ساخت داخل تامین کردند که علاوه بر تقویت دانش فنی کشور، این موضوع در صرفه جویی ارزی نقش به سزایی ایفا کرده است.

با تحویل کامل این لوکوموتیو ها، بخشی از مشکلات حمل و نقلی مبارکه قابل حل و در افزایش بهره وری قابل رویت خواهد بود.

از سویی دیگر با اجرای این قرار داد، همکاری میان فولاد مبارکه و شرکت مپنا به همکاری منسجم تبدیل شد و نقش مپنا در ساخت داخل نیز افزایش یافت.

شرکت مپنا، امروز با توسعه فعالیت‌های خود در بسیاری از واحد‌های صنعتی بزرگ کشور حضور داشته و این حضور می‌تواند در بخش تامین زیرساخت‌ها حائز اهمیت باشد. البته موضوع توسعه زیرساخت‌ها که از اولویت‌های اصلی فولاد مبارکه محسوب می‌شود تنها به توسعه در بخش حمل و نقل ختم نمی‌شود.

مقابله با بحران انرژی

بدون شک بحران برق در تابستان سال گذشته و در ادامه بحران گاز در زمستان، تولیدکنندگان فولاد را به سمت شناسایی راهکار‌های جدید و سرمایه گذاری در این بخش واداشت تا بتوانند طبق برنامه پیش بینی شده تولید را محقق کنند. متاسفانه دولت برای تامین نیاز بخش خانگی مجبور به قطع برق و گاز واحد‌های صنعتی به ویژه فولادی‌ها شد که نتیجه این تصمیم کاهش تولید در بسیاری از واحد‌ها بود.

اگر این سیاست در سال‌های پیش رو ادامه دار باشد و تولیدکنندگان خود به سراغ سرمایه گذاری‌های جدید نروند، صنعت فولاد نه تنها در بازار خارجی، بلکه برای تامین نیاز داخلی نیز با بحران همراه می‌شود. در واقع تامین انرژی پس از تامین مواد اولیه این روز‌ها به اصلی‌ترین دغدغه فولادی‌ها تبدیل شده که عدم توجه به آن می‌تواند توجیه سرمایه گذاری‌های صورت گرفته در این صنعت را زیر سوال ببرد. در همین راستا فولاد مبارکه احداث نیروگاه سیکل ترکیبی هزار مگاواتی و نیروگاه خورشیدی ۵۰۰ مگاواتی و نیروگاه بادی ۱۰۰ مگاواتی را به منظور کمک به توسعه زیرساخت‌ها و کم شدن بار مصرفی مورد نیاز خود از شبکه سراسری را آغاز کرد. این در حالی است که تامین زیرساخت‌های اصلی برای صنایع از وظایف دولت بوده، اما ادامه دار شدن بحران‌ها توانست تولیدکنندگان را راهی میدان کند. به هرحال امروز صادرات فولاد مبارکه نقش مهمی در ارز آوری غیر نفتی کشور دارد در نتیجه برای مقابله با بحران‌های پیش رو با برنامه‌ای مشخص وارد سرمایه گذاری می‌شود تا بتواند حضور خود در بازار‌های جهانی را بیش از پیش تقویت کند.

از سویی دیگر با رفع تحریم‌ها دروازه بازار‌های جدید به روی صنعت فولاد کشور گشوده می‌شود که فولاد مبارکه می‌تواند با توسعه سبد محصولاتی خود و تولید هر چه بیشتر محصولاتی با ارزش افزوده بیشتر از فرصت پیش آمده بهره برداری کند.

اما این موضوع همان طور که اشاره شد، نیازمند تامین زیرساخت ها، مواد اولیه و تسهیل قوانین تجاری کشور است تا اقتصاد کشور بیش از پیش وابستگی خود را به درآمد‌های نفتی کاهش دهد.

نقش آفرینی در اشتغالزایی

البته این دیدگاه و برنامه فولاد مبارکه دستاورد دیگری نیز به همراه دارد که در آن بخش هم می‌تواند به کمک دولت بیاید. اشتغالزایی یکی از موضوعات مهمی است که در سال‌های اخیر به دغدغه اصلی دولت‌ها تبدیل شده و ایجاد شغل می‌تواند در رفع محرومیت و توسعه اجتماعی و فرهنگی اثر گذار باشد.

هرچند ایفای نقش در حوزه مسوولیت‌های اجتماعی از سوی صنایع بزرگ مانند فولاد مبارکه در ارتقای وضعیت اجتماعی مردم منطقه به خوبی قابل رویت است، اما در کنار آن اجرای پروژه‌های توسعه‌ای و احداث خطوط جدید تولید می‌تواند از اصلی‌ترین موضوعات در ایجاد شغل باشد.

سرمایه گذاری‌های جدید فولاد مبارکه در پروژه‌های توسعه‌ای و زیرساخت و تعامل هرچه بیشتر با شرکت‌های دانش بنیان در اشتغالزایی موثر خواهد بود.

با نگاهی کلی به زنجیره ارزش فولاد از معدن تا محصول نهایی به خوبی به این نکته دست خواهیم یافت که نگاه توسعه‌ای و سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف می‌تواند در بخش‌های زیادی اثر گذار باشد. در گام اول بهبود وضعیت اقتصادی آن هم در شرایط تحریم و تقویت ساخت داخل که وابستگی به واردات را کم خواهد کرد، در گام دوم ارتقای جایگاه صنعت فولاد کشور در اقتصاد و به دنبال آن تقویت حضور در بازار‌های جهانی و در گام سوم منجر به اشتغالزایی می‌شود.

در واقع نگاه توسعه‌ای در مدیران فولاد مبارکه دستاورد‌های زیادی داشته است، این دیدگاه با افزایش بهره وری توانست درآمد و سوددهی را افزایش داده و اجرای پروژه‌های توسعه‌ای را گسترده‌تر کند.

فولاد مبارکه با حضور در بخش‌های مختلف از جمله سرمایه گذاری در توسعه میدان‌های گازی، گامی مهم در رفع نیاز‌های زیرساختی خود برداشت که می‌تواند مهر تایید بر توسعه حضورش در بازار‌های جهانی در سال‌های پیش رو باشد.

گزارش از پایگاه خبری «می متالز»

عناوین برگزیده