تاریخ: ۱۴ فروردين ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۱:۵۱
بازدید: ۲۵۰
کد خبر: ۲۵۲۹۱۱
سرویس خبر : آهن و فولاد

تعلیق تولید و صادرات فولاد روسیه و اوکراین و افزایش قیمت در بازار جهانی/ ایران از فرصت استفاده کند

‌می‌متالز - تعیین ضریب ۹۵ درصد فوب خلیج فارس مشخص نیست از کجا و از چه مرجعی برای قیمت گذاری محصولات فولادی در زنجیره در نظر گرفته شده و مبنای کارشناسی تعیین این ضریب برای محصولات فولادی مبهم است و بنظر می‌رسد مسئولان بورس کالا باید در باره این تعیین ضریب شفاف سازی کنند.

به گزارش می‌متالز، نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: روسیه و اوکراین یک ماه پس از جنگ هر دوعملا از تولید و صادرات محصولات فولادی بازمانده اند و صادرات حدود ۴۰ میلیون تن فولاد و ۴۰ میلیون تن گندله و سنگ آهن بسیار با کیفیت به تعلیق درآمده است و حاصل این تعلیق، افزایش قیمت مواد اولیه در بازار‌های جهانی است.

بهادر احرامیان با اشاره به بحران اوکراین و روسیه افزود: بازار محصولات فولادی با گذشت بیش از یک ماه از جنگ اوکراین و روسیه تاثیر بسیار زیادی ازاین جنگ گرفته و این بحران تاثیر زیادی روی قیمت انرژی، زغال سنگ و سنگ آهن و محصولات فولادی گذاشته است.

وی ادامه داد: این بحران فشار زیادی روی قیمت مواد اولیه داشته است، همچنین سهم زیادی از قراضه ترکیه، شمش، میلگرد، ورق گرم و سرد از روسیه تامین می‌شد که همه این عوامل موجب شد قیمت میلگرد ترکیه از ۶۵۰ دلار به ۱۰۰۰ دلار و حتی بیشتر از آن برسد، زیرا روسیه و اوکراین هر دو کشوری بودند که در تامین محصولات فولادی دنیا نقش موثر و مهمی داشتند.

احرامیان با اشاره به سیاست‌های صادراتی ایران به بحران اوکراین افزود: بازار ایران می‌تواند به خوبی از این شرایط به نفع خود بهره ببرد، اما اعمال عوارض صادراتی محصولات فولادی که قبل از سال جدید در وزارت صنعت به تصویب رسید عملا دست فعالان اقتصادی و صادرکنندگان محصولات فولادی را برای پوشش دادن و در دست گرفتن بازار صادراتی کشور‌های منطقه و جهانی بسته است.

وی با اشاره به تحریم روسیه از سوی مجامع جهانی ادامه داد: با تحریم روسیه از طرف کشور‌های اروپایی و امریکا، این کشور اکنون به عنوان رقیب ایران در بازار‌های تحریمی که پیشتر خریدار فولاد ما در شرایط تحریم بودند، شده است.

نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در پاسخ به سوال فولادبان درباره تعیین قیمت محصولات فولادی در بورس کالا گفت: تعیین ضریب ۹۵ درصد فوب خلیج فارس مشخص نیست از کجا و از چه مرجعی برای قیمت گذاری محصولات فولادی در زنجیره در نظر گرفته شده و مبنای کارشناسی تعیین این ضریب برای محصولات فولادی مبهم است و بنظر می‌رسد مسوولان بورس کالا باید در باره این تعیین ضریب شفاف سازی کنند.

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده