تاریخ: ۱۵ فروردين ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۱۳
بازدید: ۳۰۳
کد خبر: ۲۵۳۰۸۲
سرویس خبر : آهن و فولاد

اخذ عوارض صادراتی، پلکانی است/ نرخ نهایی کالا تعیین کننده نرخ عوارض صادراتی است

‌می‌متالز - قیمت شمش در دی ماه پارسال اگر بعنوان مثال ۵۰۰ دلار به ازای هر تن بود، مبنای قیمت ۵۰۰ دلار خواهد بود و بر همین مبنا چنانچه قیمت شمش ۵۰۵ دلار شود دودرصد عوارض صادراتی اخذ خواهد شد و اگر شمش به ۵۱۰ دلار برسد، عوارض ۵ درصدی صادرات اخذ خواهد شد و در صورت افزایش نیافتن قیمت‌ها مبنا همان ۵۰۰ دلارخواهد بود که مشمول عوارض نخواهد شد.

به گزارش می‌متالز، مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت گفت: مصوبه عوارض صادراتی محصولات فولادی مانع بازدارنده صادرات نیست و هدف اصلی از اجرای آن تامین نیاز داخلی و مصرف کنندگان است و به ازای هر میزان افزایش قیمت محصولات فولادی، عوارض پلکانی اخذ خواهد شد.

سیف‌الله امیری افزود: مصوبه عوارض صادراتی تعیین شده وزارت صمت که در روز‌های پایانی سال گذشته به تصویب رسید، پلکانی است درحالی که عوارض صادراتی گمرک درسال‌های گذشته حدود ۲۵ درصد تعیین شده بود.

وی در تبیین پلکانی بودن عوارض صادراتی ادامه داد: به ازای هر میزان افزایش قیمت محصولات فولادی، عوارض صادراتی پلکانی خواهد بود لذا به تولیدکنندگان هیچ ضرر و زیان مالی وارد نخواهد شد ومیزان عوارض هم منطقی است.

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت تصریح کرد: تعیین عوارض پلکانی برمبنای هفته اول دی ماه ۱۴۰۰ که بازار ثبات قیمتی داشت تعیین و تصویب شده است، زیرا پس از جنگ اوکراین و روسیه بود که قیمت‌ها نوسانی شد و با تقاضای بازار‌های جهانی، روند افزایشی گرفت.

امیری گفت: قیمت شمش در دی ماه پارسال اگر بعنوان مثال ۵۰۰ دلار به ازای هر تن بود، مبنای قیمت ۵۰۰ دلار خواهد بود و بر همین مبنا چنانچه قیمت شمش ۵۰۵ دلار شود دودرصد عوارض صادراتی اخذ خواهد شد و اگر شمش به ۵۱۰ دلار برسد، عوارض ۵درصدی صادرات اخذ خواهد شد و در صورت افزایش نیافتن قیمت‌ها مبنا همان ۵۰۰ دلارخواهد بود که مشمول عوارض نخواهد شد.

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت ادامه داد: هدف نهایی از مصوبه عوارض صادراتی و تصمیمات وزارت صمت، تامین مصرف کنندگان و نیاز داخلی است و درآمد‌های حاصل از محل عوارض به حساب خزانه واریز خواهد شد و در این شرایط تولید کنندگان محصولات فولادی و دولت از محل عوارض سود خواهند برد و البته به سود صادر کنندگان نیز خواهد بود.

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده