تاریخ: ۱۴ فروردين ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۱:۴۸
بازدید: ۱۳۹
کد خبر: ۲۵۲۹۱۰
سرویس خبر : انرژی

تنش روسیه و اوکراین قیمت گازوییل را از ۱۶۰ دلار به ۸۰۰ دلار در هر تن رساند/ پیش بینی شتاب بیشتر قیمت‌ها در کشور‌های عربی پس از ماه مبارک رمضان

‌می‌متالز - با بالا گرفتن بحران روسیه و اوکراین هر دو کشور نمی‌توانند همانند قبل پاسخگوی نیاز کشور‌ها برای تامین محصولات فولادی باشند لذا افزایش تقاضا سبب افزایش زیاد قیمت‌ها در یک ماه اخیر شد به طوریکه قیمت گازوئیل به ۸۰۰ دلار در هر تن رسید در حالیکه پیش از بحران اوکراین یک پنجم این قیمت بود.

به گزارش می‌متالز، عضوهیات مدیره اتحادیه صنفی توزیع کنندگان آهن و فولاد گفت: بحران روسیه و اوکراین سبب تحریم شرکت‌های بسیار زیادی از هر دو طرف و افزایش قیمت کامودیتی‌ها، نفت و پتروشیمی شده است.

محمد صادق چیت‌ساز با اشاره به افزایش قیمت محصولات فولادی در بازار‌های جهانی افزود: با بالا گرفتن بحران روسیه و اوکراین هر دو کشور نمی‌توانند همانند قبل پاسخگوی نیاز کشور‌ها برای تامین محصولات فولادی باشند لذا افزایش تقاضا سبب افزایش زیاد قیمت‌ها در یک ماه اخیر شد به طوریکه قیمت گازوئیل به ۸۰۰ دلار در هر تن رسید در حالیکه پیش از بحران اوکراین یک پنجم این قیمت بود.

این فعال اقتصادی ادامه داد: ایران هم از ابتدای جنگ اوکراین صادرات محصولات فولادی خود را افزایش داده است و طبیعتا با افزایش صادرات قیمت محصولات نیز صعودی خواهد شد.

چیت‌ساز با پیش بینی ادامه بحران اوکراین گفت: کارشناسان سیاسی و نظامی جنگ اوکراین و روسیه را ادامه دار و فرسایشی می‌دانند و طبق توافقات انجام شده آخرین نشست مذاکرات روسیه و اوکراین اول ماه مه (۱۱ اردیبهشت) برگزار خواهد شد و نظر کارشناسان این است که به احتمال زیاد توافق انجام نخواهد شد و جنگ ادامه خواهد یافت.

وی افزود: فعالان اقتصادی معتقدند با افزایش صادرات محصولات فولادی ایران و تامین مواد اولیه بازار‌های منطقه و اروپا، درآمد ایران در سال ۱۴۰۱ ده برابر سال ۱۴۰۰ خواهد شد، که البته احتساب درآمد نهایی کشور از تفاضل حجم درآمد‌های مالیاتی به دست خواهد آمد کما اینکه طبق آمار‌های رسمی میزان درآمد‌های مالیاتی دولت در سال ۱۴۰۰ حدود ۴۶۰ هزار میلیارد تومان بود که در مقایسه با سال ۱۳۹۹، ۶۰ درصد بیشتر بوده است.

عضو هیات مدیره اتحادیه صنفی توزیع کنندگان آهن و فولاد ادامه داد: در دیدار تجار ایرانی با اعضای اتاق‌های بازرگانی کشور‌های قطر، عمان و امارات، آن‌ها نیز عنوان کردند بودند که قیمت کامودیتی‌ها افزایشی خواهد شد و جنگ روسیه و اوکراین موجب افزایش شدید قیمت نفت از ۷۰ دلار به ۱۴۰ دلار شده است.

چیت‌ساز تصریح کرد:پیش بینی می‌شود قیمت محصولات فولادی و کامودیتی‌ها پس از ماه مبارک افزایشی‌تر باشد، چون هنوز بازار کشور‌های حوزه خلیج فارس هنوز به روز نشده‌اند.

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده