تاریخ: ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۲۱
بازدید: ۱۲۸
کد خبر: ۲۶۲۰۲۳
سرویس خبر : انرژی

چرا قیمت نفت کاهشی شد؟ / تاثیر آمریکا و چین بر نرخ جهانی نفت

‌می‌متالز - در حالی که انتظار می‌رفت کاهش محدودیت‌های کرونایی در چین، تقاضا برای نفت و در پی آن قیمت نفت را افرایش دهد، از روز جمعه قیمت این کالا کاهشی شده است.

به گزارش می متالز، قیمت‌های نفت روز جمعه پس از اعلام قیمت‌های مصرف کننده در آمریکا کاهش یافتند. نفت خام برنت با ۱٫۰۶ دلار کاهش به ۱۲۲٫۰۱ دلار به ازای هر بشکه رسید. نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز ۸۴ سنت نزول کرد تا به قیمت بشکه‌ای ۱۲۰٫۶۷ دلار برسد. اما با این حال هر دو این شاخص‌ها به ترتیب افزایش هفتگی ۱٫۹ درصدی و ۱٫۵ درصدی داشتند.

پس از اینکه قیمت‌های مصرف‌کننده در آمریکا بیش از حد انتظار افزایش یافت و چین نیز محدودیت‌های کرونایی بیشتری اعمال کرد قیمت‌های نفت رو به کاهش رفتند. روز گذشته قیمت نفت همراه با بازار سهام وال استریت و در پی اعلام این خبر که قیمت‌های مصرف کننده ماه گذشته آمریکا افزایشی بوده‌اند، افت کرد. در ماه مه قیمت بنزین رکورد زد و قیمت‌های مواد غذایی هم بالا رفت که بیشترین میزان گرانی را در ۴۰ سال گذشته رقم زد.

احتمال تشدید سیاست انقباضی

این مساله احتمال اینکه فدرال رزرو سیاست انقباضی شدیدتری را در پیش بگیرد افزایش می‌دهد. به گفته یکی از تحلیلگران با جود تقاضای شدید، این مساله به این معناست که اگر قیمت بنزین به ثبات نرسد و همچنان افزایشی باشد مصرف‌کنندگان تقاضای خود را کاهش می‌دهند.
یکی دیگر از عوامل کاهش تقاضای نفت، قرنطینه‌های مجدد شانگهای و پکن بود. روز پنج شنبه در این دو شهر مجددا آژیر کرونا به صدا درآمد. در قسمت‌هایی از شانگهای قرنطینه‌های جدید اعمال شد. همچنین اعلام شد که دور جدیدی از تست‌های کرونا برای میلیون‌ها شهروند در راه است.

تاثیر تقاضا بر قیمت نفت

واردات نفت خام چین در ماه میلادی گذشته ۱۲ درصد نسبت به سال قبل خود افزایش داشت. اما این به این معنا نیست که تقاضای چین برای نفت در حال افزایش است. در واقع به نظر می‌رسد چین تنها از فرصت استفاده کرده و هنگامی که قیمت نفت خام روسیه پایین‌تر بود از این کشور خرید کرد تا بتواند ذخایر نفت خود را افزایش دهد.

پیش از این به دلیل نگرانی از کمبود منابع در اروپا و آفریقا قیمت‌های نفت بیش از یک دلار بالا رفت. انجمن نفت و گاز نروژ نیز اعلام کرد که در صورت ادامه اعتصاب کارگران در روز یکشنبه، تولید نفت نروژ کاهش می‌یابد. تقریبا ۸۵۰ نفر از ۷۵۰۰ نفر کارکنان این بخش برنامه دارند از فردا به دلیل مشکلات پرداخت سالانه اعتصاب کنند. تولید نفت در لیبی نیز پس از بسته شدن دو بندر راس لانوف و ای‌اس سیدر کاهش یافت.

چشم‌اندازها برای حصول توافق هسته‌ای ایران و برداشتن تحریم‌های آمریکا علیه کشور در بخش انرژی نیز در حال کمرنگ شدن است.

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده