تاریخ: ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۲:۲۸
بازدید: ۱۴۴
کد خبر: ۲۵۳۱۱۶
سرویس خبر : انرژی
وزیر نفت:

تعهدات وزارت نفت در بودجه ۱۴۰۰ به طور کامل و حتی بیشتر محقق شده است

‌می‌متالز - اوجی با بیان اینکه تعهدات وزارت نفت در بودجه ۱۴۰۰ در بحث صادرات نفت و میعانات و گاز، به طور کامل و حتی بیشتر محقق شده است، گفت: توانستیم امسال حدود دو و نیم برابر سال گذشته از صادرات نفت و میعانات گازی و محصولات پتروشیمی و گاز خالص ارز بدست آوریم.

به گزارش می‌متالز، جواد اوجی، وزیر نفت شب گذشته (شنبه ۲۸اسفند) با بیان اینکه تعهدات وزارت نفت در بودجه ۱۴۰۰ در بحث صادرات نفت و میعانات و گاز، به طور کامل و حتی بیشتر محقق شده است، گفت: با مطالعات خوبی که انجام دادیم مشتری‌های جدیدی بدست آوردیم و در قرارداد‌ها تنوع ایجاد کردیم و توانستیم امسال حدود دو و نیم برابر سال گذشته از صادرات نفت و میعانات گازی و محصولات پتروشیمی و گاز خالص ارز بدست آوریم.

وی با بیان اینکه صادرات نفت و میعانات گازی از نظر حجم و وزن افزایش چشمگیری داشته است افزود: افزایش بهاء قیمت نفت و گاز نیز به افزایش در آمد نفتی ما کمک کرده است. مشتری‌های جدید نفتی کشور صاحب پالایشگاه هستند و به طور مستمر نفت ایران را خریداری می‌کنند. هر روز در حوزه صادرات نفت میعانات گازی ومحصولات پتروشیمی تنوع ایجاد می‌کنیم.

اوجی با بیان اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی متخصصان کشورمان به این خودباوری رسیدند که می‌توانیم در بخش نفت و گازخودکفا شویم، ادامه داد: اکنون ظرفیت تولید گاز کشور یک میلیارد متر مکعب و سه میلیون و ۸۰۰ تا سه میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه تولید نفت ما است که همه به وسیله کارکنان و شرکت‌های توانمند داخلی انجام می‌شود این در حالی است که پیش از ۲۹اسفند ۱۳۲۹ انگلیس بخش عمده‌ای از ذخایر نفت کشور را برداشت می‌کرد و سهم ناچیزی به ایران می‌داد، اما با ملی شدن صنعت نفت گرچه این نوع قرارداد‌ها ملغی شد، اما در بخش اکتشاف بهره برداری و توسعه همچنان مستشاران خارجی حضور داشتند.

وزیر نفت درباره مساله هک شدن سیستم کارت هوشمند سوخت و نحوه مدیریت آن گفت: این توطئه را حمایت و صبوری مردم، اعتماد آن‌ها به مسوولان کشور و تلاش شبانه روزی کارکنان صنعت نفت و اطلاع رسانی به موقع صدا و سیما خنثی کرد. در ساعت اولیه این اتفاق حدود ۴ هزار و ۲۰۰ جایگاه در سراسر کشور به طور کامل از خدمات دهی خارج شد، اما کارکنان حوزه شرکت ملی گاز، نفت و شرکت ملی صنایع ملی پتروشیمی تک تک نازل‌ها را از سیستم کارت هوشمند سوخت خارج و به صورت دستی این نازل‌ها را فعال کردند و حتی برخی از همکاران ما دو سه شبانه روز نخوابیدند.

وی در ادامه با بیان اینکه در چند روز پس از این توطئه همه جایگاه‌ها به مدار سوخت رسانی بازگشت و به مرور به شبکه ملی کارت سوخت هوشمند نیز متصل شد، گفت: هر کدام از جایگاه‌ها که در مدار سوخت رسانی قرار می‌گرفت در پایگاه اینترنتی شرکت پخش فرآورده‌های نفتی اعلام می‌شد به ویژه جایگاه‌هایی که در جاده‌ها قرار داشت و می‌توانست در فرآیند حمل و نقل کشور اختلال ایجاد کند. دشمن توطئه کرده بود با از کار انداختن جایگاه‌های سوخت رسانی اتفاقاتی بدتر از آبان ۹۸ را ایجاد کند.

اوجی درباره خام فروشی در حوزه نفت و گاز نیز گفت: در حوزه پالایشگاهی ظرفیت تولید ما بیش از دو میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه نفت ومیعانات گازی است و با توجه به مصرفی که در کشور وجود دارد حتماً باید ظرفیت پالایشگاهی افزایش یابد. دو سه ماه گذشته نخستین پالایشگاه ۳۵ هزار بشکه‌ای نفت خام سنگین در قشم به بهره برداری رسید و در سال‌های آینده نیز پتروپالایشگاه‌هایی که بخش خصوصی در آن‌ها سرمایه گذاری کرده است به بهره برداری می‌رسد.

وی با بیان اینکه با آغاز تولید پتروپالایشگاه‌ها از خام فروشی جلوگیری می‌شود افزود: در بخش پتروشیمی اکنون متانول، اوره آمونیاک، پلی اتیلن و پروپیلن تولید می‌شود، اما این محصولات از نظر ما نیمه خام هستند و باید وارد ایجاد زنجیره تولید پتروشیمی‌ها شویم. در این زمینه طرح‌های بسیار خوبی به ویژه در صنایع تکمیلی پتروشیمی که سرمایه گذاری کم و ارزش افزوده زیاد دارند تهیه کرده ایم.

وزیر نفت با بیان اینکه اکنون ۶۵ طرح پتروشیمی کشور حدود ۹۹ میلیون تن ظرفیت تولید دارند که در چهار سال آینده این ظرفیت به ۱۴۰ میلیون تن خواهد رسید، گفت: در بخش پترو پالایشگاهی نیز حدود دو میلیون بشکه برای آن‌ها خوراک در نظر گرفته ایم که تبدیل به ارزش افزوده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت پالایشگاهی کشور اکنون دو میلیون و ۲۵۰ هزار بشکه نفت و میعانات گازی است که یک میلیون و ۷۵۰ هزار بشکه را نفت خام تشکیل می‌دهد، افزود: افزایش تولید نفت را نیز در قالب حفظ و نگهداشت تولید و توسعه معادین نفتی با اولویت معادین مشترک در دستور کار داریم. با برنامه ریزی‌هایی که انجام داده ایم ظرفیت تولید نفت کشور را به ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه می‌رسانیم.

اوجی با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر سرمایه گذاری چندانی در صنعت نفت و گاز انجام نشد، اضافه کرد: بر اساس برنامه ششم اکنون باید یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون متر مکعب گاز شیرین در شبکه داشته باشیم، اما این حجم امروز حدود ۸۴۰ میلیون متر مکعب است.

وزیر نفت با بیان اینکه در فصل سرمای امسال براساس برآورد‌ها ۲۵۰ میلیون متر مکعب گاز کم داشتیم بنابراین با برنامه ریزی‌های کوتاه مدت از زمستان ۱۴۰۰ عبور کردیم، اضافه کرد: همراه با استخراج گاز روزانه ۸۵۰ هزار بشکه میعانات گازی نیز تولید می‌شود که می‌تواند چالش ایجاد کند.

وی با بیان اینکه با توجه به اینکه در سال ۹۹ که برای صادرات میعانات گازی اقدامات موثری انجام نشده بود زمانی که وزارت نفت را تحویل گرفتیم حدود ۸۷ میلیون بشکه میعانات روی آب و خشکی ذخیره شده بود.

وی اضافه کرد: ظرفیت استفاده ازمیعانات گازی را در قالب ابتکاراتی در پتروشیمی‌ها افزایش دادیم، گفت: به برخی از پتروشیمی‌ها میعانات گازی می‌دادیم و از آن‌ها برش سنگین که سوخت نیروگاه‌ها است تحویل می‌گرفتیم.

وی با بیان اینکه مشترکان پرمصرف ۵۰ درصد مشترکان شرکت ملی گاز را تشکیل می‌دهند افزود: اقدام دیگر برای کنترل مصرف گاز در زمستان گذشته افزایش تعرفه مشترکان پرمصرف بود. این افزایش تعرفه ۲۸ میلیون متر مکعب معادل تولید یک فاز پارس جنوبی مصرف را کاهش داد.

اوجی با اشاره به اینکه تامین سوخت مایع نیروگاه‌ها و صنایع و برداشت بخشی از سوآپ گازی ترکمنستان و جمهوری آذربایجان برای استفاده در شمال شرق کشور و مدیریت شبکه خطوط انتقال گاز از اقدامات دیگر برای مقابله با کمبود تولید گاز کشور در زمستان گذشته بود، گفت: امسال بیش از ۷۰۵ میلیون متر مکعب گاز از میدان گازی پارس جنوبی در روز برداشت می‌شد. ۵۰ میلیون متر مکعب گاز بدلیل خراب بودن برخی تجهیزات مانند توربوکمپرسور‌های پالایشگاه‌های پارس جنوبی کمبود برداشت داشتیم که این مساله با استفاده از توان بخش خصوصی حل و تجهیزات تعمیر شد.

اوجی با بیان اینکه نگاه ما به پالایشگاه در زمینه تولید سوخت تغییر کرده است، افزود: پالایشگاه‌ها را به پترو پالایشگاه تبدیل کرده ایم که هم امنیت انرژی و تامین سوخت داشته باشیم و هم خوراک پتروشیمی‌ها را تامین کنیم. طرح‌هایی که اکنون در وزارت نفت طراحی شده در قالب پترو پالایشگاهی است تا هم سوخت برای خودرو‌ها تولید کنیم و هم فرآورده‌های مورد نیاز صنایع پتروشیمی تهیه و نفت خام یا میعانات گازی تبدیل به ارزش افزوده شود. دوازده طرح در کشور تعریف و برای آن‌ها فراخوان داده شده است که از دو تا ۴۰ درصد پیشرفته داشته اند و تا پایان سال ۱۴۰۱ یکی از این طرح‌ها به مدار تولید می‌آید.

منبع: خبرگزاری شبستان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده