تاریخ: ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۶:۱۳
بازدید: ۲۴۰
کد خبر: ۲۵۶۷۸۳
سرویس خبر : انرژی
بیگی نژاد:

گره اجرای قانون پتروپالایشگاه‌ها به دست چه کسی باز می‌شود؟

‌می‌متالز - عضو کمیسیون انرژی مجلس اراده سست و نبود مدیریتی جامع را دو مشکل اصلی در زمینه عدم اجرای قانون پتروپالایشگاه‌ها دانست و گفت: مجوز‌های این قانون باید هر چه سریع‌تر ابلاغ شود.

به گزارش می‌متالز، قانون «حمایت از صنایع پایین دستی نفت و میعانات گازی با سرمایه گذاری مردمی» معروف به قانون پتروپالایشگاه‌ها که به منظور تسهیل تأمین مالی پتروپالایشگاه‌ها و افزایش مشارکت بخش خصوصی و مردمی در پروژه‌های نفتی تیرماه ۹۸ در مجلس تصویب و دی‌ماه همان سال نیز توسط رئیس‌جمهور وقت ابلاغ شد، با این حال هنوز برخی مجوز‌های این قانون، ازجمله مجوز‌های مربوط به تنفس خوراک -که باید از سمت هیأت امنای صندوق توسعه ملی ابلاغ شود-، اجرا نشده است و همین موضوع کندی پیشرفت طرح‌های پتروپالایشی را به دنبال داشته است.

به منظور تسریع در ابلاغ مجوز‌های صندوق توسعه ملی، مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی قانون بودجه ۱۴۰۱ در بند «ر» تبصره یک، تأکید کرد که مجوز‌های تنفس خوراک طرح‌هایی که دارای موافقت اصولی از وزارت نفت هستند، حداکثر تا «یکم اردیبهشت» ابلاغ شود. این مهلت چند روز گذشته تمام شد، اما این قانون مهم، همچنان درگیر بروکراسی‌های اداری میان مسوولان است؛ بنابراین گزارش هادی بیگی نژاد با انتقاد از عدم ابلاغ مجوز‌های پتروپالایشگاه‌ها، گفت: از آنجا که این کار به منابع بسیاری نیاز دارد، اراده‌ها را برای انجام آن سست می‌کند و این عبارت که "پول نداریم" مکرر از زبان مسئولان وزارت نفت شنیده می‌شود لذا به زعم‌شان ابلاغ قانون و بررسی موضوع بی‌فایده است و از آنجا که راه را بن‌بست می‌داند به آن ورود نمی‌کنند هرچند تا حدودی حق دارند چراکه در کشور همه چشم‌ها به سمت صندوق توسعه است.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه راهکار‌های میانبری نیز وجود داد، توضیح داد: راهکار‌هایی مانند سرمایه‌گذاری پتروشیمی‌ها در صنایع بالادستی را می‌توان پیشنهاد داد البته بانک‌ها، پتروشیمی‌ها و صنایعی مانند فولاد که یکی از مصرف‌کنندگان کُک‌‎سوزنی است- می‌توانند در پالایشگاه‌ها سرمایه‌گذاری کنند چراکه در ادامه خود به خود محصول با ارزش افزوده بیشتر ایجاد شده و ارز خارج نمی‌شود ضمن آنکه فناوری‌های داخلی تقویت می‌شوند، اما رسیدن به این مرحله به یک مدیریت جامع توسط یک شخص نیاز دارد، این شخص می‌تواند معاون رئیس‌جمهور در امور پتروشیمی‌ها یا مشاور اجرایی رئیس جمهور در امور پتروشیمی‌ها باشد.

وی اظهار کرد: در نظر گرفتن چنین شخصی را به رئیس جمهور پیشنهاد دادم چراکه اکنون وزارتخانه‌های همچون تعاون، آموزش و پرورش، نفت، دفاع و... در کار پتروشیمی فعال هستند، اما بطور مثال نهایت به محصول متانول رسیده‌اند یا تبدیل‌های ساده دیگر، به همین دلیل یک نفر باید با قدرت وارد کار شده و ساخت یک پتروپالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای را در دستور قرار دهد و تا ۵ سال دیگر نیز ساخت آن تمام شود و بانک‌ها را نیز پای کار بیاورد چراکه این کار انصافا سودآور است.

به گفته عضو کمیسیون انرژی مجلس اراده سست و نبود مدیرتی جامع دو مشکل اصلی در زمینه عدم اجرای قانون پتروپالایشگاه‌ها است در حالی که مجوز‌های آن باید هر چه سریع‌تر ابلاغ شود.

به گزارش خانه ملت لازم به توضیح است ارائه تنفس خوراک به معنای آن است که پالایشگاه پس از بهره‌برداری هزینه خوراک نفت خام ورودی را پرداخت نمی‌کند و از سهم صندوق توسعه پرداخت می‌شود، تا آنجایی که کل هزینه سرمایه‌گذاری آن پروژه برگشت داده شود، سپس این مبلغ به‌صورت یک وام ۸ ساله با سود ۴ درصد بازگشت داده می‌شود. تنفس خوراک موجب کاهش دوره بازگشت هزینه سرمایه گذاری شده در طول دوره ساخت از حدود ۱۰ سال به یک سال می‌شود و از همین جهت برای سرمایه‌گذاران به شدت مهم است.

منبع: خبرگزاری مجلس شورای اسلامی (خانه ملت)

عناوین برگزیده