تاریخ: ۱۷ فروردين ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۵۸
بازدید: ۱۷۸
کد خبر: ۲۵۳۵۷۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
همزمان با ادامه دار شدن حمله روسیه به اوکراین؛

نرخ اغلب کامودیتی‌ها در بازار‌های جهانی صعودی شد

‌می‌متالز - حمله روسیه به اوکراین و ادامه دار شدن این جنگ ظرف یک ماه و نیم اخیر، زمینه صعود نرخ اغلب کامودیتی‌ها را در بازار‌های جهانی فراهم کرد، اما در این میان، فولاد دیرتر از سایر مواد صنعتی وارد مسیر رشد قیمتی شد.

این اثرگذاری تا چه زمانی ادامه پیدا می‌کند؟

به گزارش می‌متالز، در نهایت ادامه دار شدن این جنگ با محدودیت در تبادلات تجاری در دریای سیاه، افزایش نرخ انرژی در دنیا و محدودیت صادرات مواد اولیه فولادسازی از سوی روسیه و اوکراین باعث شد تا فولاد نیز وارد مسیر رشد قیمتی شود.

جنگ در اروپای شرقی زمینه صعود نرخ فولاد در بازار‌های جهانی را فراهم کرده؛ اما این سوال مطرح است که این اثرگذاری تا چه زمانی ادامه پیدا می‌کند. روسیه سهمی مهم در تامین انرژی دنیا دارد و به این ترتیب استمرار این جنگ با توجه به پیامد‌های تحریم اقتصادی روسیه و واکنش این کشور به تحریم‌ها از بالا ماندن قیمت انرژی در سال‌جاری حمایت می‌کند.

حفظ سطوح بالای قیمتی برای انرژی به شکل بنیادی از بالا ماندن نرخ اغلب کامودیتی‌ها با توجه به افزایش هزینه تولید و حمل حمایت می‌کند. اما استمرار این جنگ با کاهش رشد اقتصادی دنیا می‌تواند به افت تقاضا نیز منجر شود که این موضوع سیگنالی منفی برای بازار‌های کالایی در بلندمدت خواهد بود.

جنگ روسیه و اوکراین چشم انداز رشد اقتصادی در نقاط مختلف دنیا را کاهش می‌دهد و در حالی که بانک جهانی برای سال ۲۰۲۲ پیش‌بینی میانگین رشد اقتصادی ۱/ ۴ درصدی را داشت، این پیش‌بینی به ۳/ ۳ درصد کاهش پیدا کرده است.

افت رشد اقتصادی در نقاط مختلف دنیا زمینه کاهش تقاضا برای محصولات صنعتی از جمله فولاد را فراهم می‌کند. افت تقاضا در شرایطی که هزینه تولید متاثر از صعود نهاده‌های آن افزایش قیمت داشته، می‌تواند بازار را با چالش رکود تورمی روبه‌رو کند.

رشد ذخایر ارزی روسیه با وجود جنگ و تحریم

با شروع جنگ اوکراین، ذخایر ارزی روسیه که ۶۴۲.۸ میلیارد دلار بوده، روندی نزولی طی کرده و با کاهش ۳۸.۸ میلیارد دلاری در محدوده ۶۰۴ میلیارد دلار قرار دارد.

بخشی از ذخایر ارزی روسیه به منظور تثبیت روبل هزینه شده و حدود ۲/۳ آن فعلا مسدود یا محدودیت انتقال در خارج دارد.

روز گذشته وزارت دارایی آمریکا، مانع پرداخت وجه طلبکاران اوراق قرضه روسیه از محل دلار موجود در آمریکا شده و اعلام کرد که این وجوه بایستی یا از محل دلار‌های داخل روسیه پرداخت شود و یا از محل فروش‌های صادراتی جدید این کشور باشد.

در بازار‌های جهانی، دلار آمریکا به روند صعودی خود ادامه می‌دهد و عامل فشار بروی کامودیتی‌ها است. دلیل این موضوع نیز، صحبت‌های عضو ارشد فدرال رزرو آمریکا است که اعلام کرد بانک مرکزی از ماه آینده ترازنامه ۸.۹ تریلیون دلاری خود را به سرعت کاهش داده … و با شتاب بیشتر، نرخ بهره دلار را افزایش خواهد داد.

در این میان، با وجود محدودیت‌های ارزی، قیمت کامودیتی‌ها در اوج بوده و تحلیل‌های اقتصادی نشان از درآمد ارزی ۳۲۱ میلیارد دلاری روسیه از محل صادرات در سال ۲۰۲۲ دارد که می‌تواند با وجود تحریم، به رشد ذخایر ارزی این کشور کمک نماید!

۴ عامل کلیدی در تعیین جهت قیمت کامودیتی‌ها در سه ماهه دوم ۲۰۲۲،

۱- برقراری صلح در اوکراین و نحوه کاهش محدودیت تحریم روسیه

۲- موضوع گسترش کرونا در چین و اثرات آن بر روی رشد اقتصادی چین

۳- نحوه مدیریت تورم توسط فدرال رزرو آمریکا و شتاب رشد بهره دلار توسط این بانک

۴- اثر رشد قیمت کامودیتی‌ها بر تقاضا و زمان عقب نشینی مشتریان از خرید

منبع: آرتان پرس

عناوین برگزیده