تاریخ: ۱۶ فروردين ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۲۱
بازدید: ۱۴۴
کد خبر: ۲۵۳۱۵۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

زنگ خطر در بازار کامودیتی‌ها به صدا در آمد

‌می‌متالز - شیوع گسترده ویروس کرونا طی دو سال اخیر و افزایش تنش‌ها و درگیری میان روسیه و اوکراین، قیمت محصولات کامودیتی را با رشد قابل توجهی همراه کرد ضمن اینکه بی‌ثباتی در بسیاری از بازار‌ها از جمله مواد خام، نفت، دلار، طلا و...، ابهامات زیادی را در مورد آینده اقتصاد جهانی ایجاد کرده است.

به گزارش می‌متالز، کالا‌های کامودیتی که قابلیت معامله با کالا‌های مشابه را دارند، عموما مواد اولیه صنایع هستند. کامودیتی‌ها به عنوان ماده خام برای تمامی کالا‌هایی که در زندگی روزمره استفاده می‌شود و نیز به عنوان یک دارایی، در بازار کامودیتی داد و ستد می‌شوند. این در حالی است که قیمت کامودیتی‌ها به دلیل اثرگذاری مستقیم بر قیمت کالا‌های نهایی و تحت تاثیر قرار دادن آنها، برای اقتصاد جهانی دارای اهمیت هستند.

بیش از یک ماه از شروع جنگ میان دو کشور روسیه و اوکراین می‌گذرد، این در حالی است که ادامه درگیری‌ها، تاثیراتی زیاد و طولانی بر عرضه جهانی غذا و انرژی در جهان دارد. از سوی دیگر و بر اساس پیش‌بینی بسیاری از کارشناسان و فعالان اقتصادی، در صورت ادامه درگیری نظامی بین روسیه و اوکراین، عرضه گاز طبیعی و نفت روسیه به بازار جهانی با اختلالات بیشتری مواجه خواهد شد که این امر، فشار افزایش قیمت در بازار‌های جهانی را بیشتر خواهد کرد و وابسته بودن تجارت بسیاری از کامودیتی‌ها به کشور‌های روسیه و اوکراین، بر اقتصاد جهان نیز اثرگذار است.

همچنین، جنگ میان روسیه و اوکراین در حالی رخ داد که زنجیره تامین جهانی و وضعیت کالا‌های کامودیتی پس از شیوع ویروس کرونا، در حال بهبود بود و با افزایش تقاضای جهانی نفت و از سرگیری فعالیت‌های صنعتی پس از کرونا نیز همراه شده بود.

روسیه، بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان پس از عربستان و همزمان بزرگ‌ترین تولیدکننده گاز طبیعی در جهان است که روزانه بین ۴ تا ۵ میلیون بشکه نفت صادر می‌کند و بدیهی است که اختلال در عرضه نفت روسیه، افزایش قیمت این محصول را به دنبال دارد. در نتیجه همین موضوع، قیمت نفت به بالاترین نرخ خود در هشت سال اخیر (از سال ۲۰۱۴ میلادی تاکنون) رسیده و در محدوده ۱۰۸ دلاری قرار گرفته است.

علاوه بر قیمت نفت، آلومینیوم، مس، روی، سرب، گندم، گاز طبیعی، زغال‌سنگ و روغن‌های خوراکی، از جمله کالا‌هایی هستند که به دلیل جنگ روسیه و اوکراین و مانع در عرضه به میزان کافی، افزایش قیمت را به دنبال خواهند داشت.

منبع: کالاخبر

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده