تاریخ: ۰۸ فروردين ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۸:۴۳
بازدید: ۱۱۷
کد خبر: ۲۵۳۵۸۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بیش از ۱۲۰ میلیون دلار کالای تولیدی خراسان جنوبی صادر شد

‌می‌متالز - مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی گفت: سال گذشته ۱۲۰ میلیون و ۷۵۷ هزار دلار کالا‌های تولیدی این استان از گمرکات بیرجند، مرز ماهیرود و گمرک مستقر در بازارچه ماهیرود به خارج کشور صادر شد.

به گزارش می‌متالز، سید حسن رحیمی‌زاده روز دوشنبه افزود: در این مدت ۶ هزار و ۷۴۶ فقره اظهارنامه صادراتی به وزن ۹۱۶ هزار و ۸۴۶ تن در استان تشکیل شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد اظهارنامه ۱۷ درصد افزایش و از نظر وزن ۴۲ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

وی گفت: کاشی و سرامیک، سیمان، مواد غذایی، صیفی‌جات، سوخت تقطیری، هیدروکربن‌های سبک، گازوئیل، خرما، قیر و میلگرد از جمله کالا‌های تولیدی خراسان جنوبی بوده که به کشور‌هایی از جمله افغانستان، عراق، پاکستان و ترکمنستان صادر شده است.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی اضافه کرد: سال گذشته در مجموع ۲ میلیون و ۱۳۳ هزار تن کالا به ارزش ۷۲۳ میلیون دلار از خراسان جنوبی صادر شد که این مقدار صادرات کالا نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر ارزش ۱۴ درصد و از نظر وزن ۴۰ درصد کاهش داشته است.

وی به صادرات ماده ۱۱۶ (کالا‌های اظهار شده در سایر گمرکات کشور و خروجی از گمرک ماهیرود و گمرک مستقر در بازارچه مرزی خراسان جنوبی) اشاره کرد و گفت: در این زمینه ۱۳ هزار و ۹۸۶ فقره پروانه به ارزش۶۰۳ میلیون و ۱۵۰ هزار دلار و به وزن یک میلیون و ۲۱۶ هزار تن تشکیل شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد پروانه ۲۰ درصد، از نظر ارزش ۶ درصد و از نظر وزن ۳۷ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

رحیمی‌زاده افزود: عمده اقلام خروجی شامل مشتقات نفتی، شیشه، ایزوگام، کود و پروفیل بوده است.

وی همچنین گفت: سال گذشته ۱۰۱ فقره اظهارنامه وارداتی به ارزش ۲۴ میلیون و ۹۷۶ هزار دلار و به وزن ۲ هزار و ۵۴۸ تن کالا و تجهیزات تشکیل شد که از نظر ارزش هزار و ۱۱۶ درصد، تعداد پروانه ۳۳۹ درصد و از نظر وزن ۲۴۲ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی بیان کرد: عمده اقلام وارداتی به این استان لوازم و قطعات مربوط به معدن، قطعات مربوط به خط تولید کاشی، کائوچو، ترنجبین، لودر، کلروبوتیل، بذر یونجه، شاهدانه بو داده، زغال شسته نشده و بارهنگ فرآوری نشده که این اقلام از امارات متحده عربی، گرجستان و افغانستان وارد شده است.

وی گفت: علت افزایش واردات به خراسان جنوبی ورود تجهیزات مختلف است که نخستین بار وارد شده است.

رحیمی‌زاده درباره امانات پستی در گمرکات هم گفت: از ابتدای امسال ۱۵۸ فقره اظهارنامه صادراتی به ارزش هفت هزار و ۵۸۸ دلار و وزن ۹۳۸ کیلوگرم تشکیل شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد اظهارنامه ۳۹ درصد، ارزش ۴۲ درصد و از نظر وزن ۹۱ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

وی اظهار داشت: همچنین از ابتدای امسال تعداد ۳۱ فقره اظهارنامه وارداتی به ارزش ۱۲ هزار و ۸۶۸ دلار و وزن ۱۸۸ کیلوگرم تشکیل شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد اظهارنامه ۱۰۷ درصد، ارزش ۲۷۴ درصد و وزن ۲۳۷ درصد افزایش داشته است.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی گفت: کالا‌های وارد شده شامل دوربین دوچشمی، البسه و تلفن همراه بوده و کشور‌های مقصد و مبدا صادرات و واردات امانات پستی نیز آلمان، روسیه، آمریکا، کانادا و دانمارک است.

وی با اشاره به انجام خدمات مسافری در گمرکات خراسان جنوبی گفت: از ابتدای امسال به هشت هزار و ۴۶۷ نفر مسافر ورودی و هفت هزار و ۵۵۴ نفر مسافر خروجی از گمرک ماهیرود خدمات گمرکی ارائه و تشریفات مسافری امور گمرکی انجام شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل مسافران ورودی ۳۲ درصد و مسافران خروجی ۱۰ درصد افزایش داشته، همچنین فرودگاه بیرجند پرواز خارجی نداشته است.

رحیمی‌زاده درباره ترانزیت کامیون ار مرز استان هم گفت: در ۱۰ ماه گذشته سه هزار و ۴۹۱ دستگاه کامیون به وزن ۹۷ هزار و ۹۹۱ تن شامل روغن صنعتی، شکر، فوفل، مرغ منجمد، آرد و سایر کالا‌ها از کشور‌های عراق، هند، اندونزی، ترکیه و فدراسیون روسیه از طریق گمرک ماهیرود به کشور افغانستان ترانزیت شده است.

وی افزود: این میزان ترانزیت نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد کامیون ۳۹ درصد و از نظر وزن ۴۴ درصد افزایش داشته است.

خراسان جنوبی دارای ۳۳۰ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان است و چهار بازارچه مرزی یزدان (میل ۷۵)، گلورده (میل ۷۳)، دوکوهانه و ماهیرود را دارد که در سال‌های اخیر فعال‌ترین آن‌ها پایانه مرزی ماهیرود بوده است.

حدود ۵۰ درصد صادرات ایران به افغانستان از خراسان جنوبی انجام می‌شود.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی استان خراسان جنوبی (ایرنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده