تاریخ: ۱۸ فروردين ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۳۶
بازدید: ۱۰۰
کد خبر: ۲۵۳۶۳۵
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

دخالت دولت در صنعت و بازار خودرو از موانع رشد و ارتقای این صنعت است

‌می‌متالز - یک عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران انحصارگرایی، قیمت‌گذاری دستوری و قرعه‌کشی خودرو را از انواع دخالت‌های دولت در صنعت و بازار خودرو برشمرد که تاکنون منتج به نتایج مثبتی نشده است.

به گزارش می‌متالز، عباس آرگون اظهار داشت: قیمت‌گذاری و کیفیت خودرو به عنوان دو موضوع حائز اهمیت نیازمند توجه ویژه‌ای هستند. یکی از زوایای قیمت‌گذاری خودرو، خروج بازار خودرو از انحصار است تا حق انتخاب برای مصرف‌کنندگان ایجاد شود.

وی به انواع دخالت‌ها در صنعت و بازار خودرو اشاره کرد که تاکنون منتج به نتایج مثبت نشده است و افزود: حاکمیت انحصار و قیمت‌گذاری دستوری از سوی دولت مانع از ارتقای کیفیت خودرو شده و از سوی دیگر فروش خودرو از طریق قرعه‌کشی یا از دیدگاهی دیگر بخت آزمایی قابل انتقاد است و سهامداران شرکت‌های خودرویی نیز در این میان متضرر هستند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران گفت: اکنون تفاوت فاحشی میان قیمت کارخانه و بازار وجود دارد به طوری که خودروساز ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان کمتر از نرخ بازار خودرو‌های تولیدی را به فروش می‌رساند.

آرگون بر ضرورت وجود رقابت تاکید کرد و افزود: اگر رقابت وجود داشته باشد خودروساز خودرویی را تولید می‌کند که نه تنها در داخل بلکه در بازار‌های خارجی نیز تقاضا برای آن وجود داشته باشد و این مهم نیازمند رعایت حقوق مصرف‌کننده است.

وی ادامه داد: مصرف‌کننده در ازای هزینه‌ای که پرداخت می‌کند، می‌بایست از یک خودروی باکیفیت برخوردار شود. تولید نوع خودرو باید متناسب با سلایق کلیه مصرف‌کنندگان باشد در حالی که اکنون به این شکل نیست. افراد جامعه با سطوح درآمدی و قدرت خرید مختلف سلایق و نیاز‌های متفاوتی دارند. برخی خودروی داخلی را خریداری می‌کنند و برخی خودروی خارجی.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران تصریح کرد: اگر مزیت برای خودرو‌های داخلی تامین شود و قیمت و کیفیت آن مدیریت شود، در صورت عدم تناسب با سلایق بازار داخلی، امکان صادرات به کشور‌های همسایه و حتی سایر کشور‌ها فراهم خواهد شد.

آرگون در پایان خاطرنشان کرد: کلیه ملزومات موردنیاز تولید خودرو را می‌توان داخلی سازی کرد، اما ساخت داخل نیز با محدودیت‌هایی مواجه است، زیرا کشور ما در تمامی موضوعات دارای مزیت نیست. به عنوان مثال قطعات هواپیما به داخل کشور وارد و نهایتا در داخل مونتاژ می‌شود و این وضعیت بر کالای خودرو نیز صدق می‌کند. هر کشوری متناسب با توانمندی و مزیت‌های داخلی بخشی از قطعات را تولید می‌کند، اما آیا تولید تمامی قطعات از جمله قطعات الکترونیکی در داخل کشور مزیت دارد و مقرون به صرفه است.

منبع: خبرخودرو

عناوین برگزیده