تاریخ: ۱۶ فروردين ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۲:۵۷
بازدید: ۱۴۰
کد خبر: ۲۵۳۱۴۸
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

عرضه «شاهین» در بورس، خودرو را ارزان می‌کند؟ / اختلاف قیمت کارخانه و بازار حذف می‌شود؟

‌می‌متالز - عرضه خودرو به بازار سرمایه، سرانجام پس از کش و قوس‌های فراوان در واپسین روز‌های سال گذشته با ورود شاهین به بورس کالا کلید خورد. اما هنوز خبری از خودرو‌های خارجی نیست. آیا عرضه خودرو در بورس، روی بازار این محصول تاثیر می‌گذارد؟

به گزارش می‌متالز، «شاهین» محصول شرکت سایپا، نخستین خودرویی است که پای آن به بازار سرمایه باز شده. به گفته احمد رحیمی، مدیر عملیات عرضه بورس کالا، قرار است ۸۰ درصد از تولید سالانه این خودرو، از طریق بورس عرضه شود.

آیا حضور تدریجی خودرو‌های دیگر در بازار سرمایه، می‌تواند باعث کاهش قیمت‌ها شود؟ پاسخ فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو به این پرسش منفی است.

به اعتقاد حمیدرضا حیدری، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران مشهد، نیز این موضوع به میزان عرضه از سوی خودروسازان بستگی دارد.

زاوه: دولت ساز و کار بازار را به رسمیت نمی‌شناسد

زاوه، کارشناس بازار خودرو می‌گوید: عرضه خودرو در بورس، تاثیر خاصی بر قیمت‌ها در بازار ندارد.

او توضیح می‌دهد: دولت حاضر نیست ساز و کار قیمت‌گذاری در بازار را به رسمیت بشناسد و فکر می‌کند که می‌تواند با تصمیماتی از این دست، ناکارآمدی خود را جبران کند.

فاصله قیمت کارخانه و بازار خودرو کاهش می‌یابد؟

چندی پیش رحیمی، مدیر عملیات عرضه بورس کالا چندی پیش گفت که طرح عرضه خودرو در بورس، معضل اختلاف قیمت کارخانه و بازار را حل می‌کند. آیا این موضوع شدنی است؟

زاوه در این زمینه نیز تردید دارد. او توضیح می‌دهد: قیمت محصولات در بورس به بازار نردیک خواهد بود. ضمن اینکه قیمت‌های دستوری در کارخانه منطقی نیستند و نمی‌توان انتظار داشت که بورس از آن‌ها تبعیت کند.

حیدری: به میزان عرضه بستگی دارد.

اما حیدری، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران مشهد می‌گوید: عرضه خودرو در بورس به هر حال روی قیمت‌ها در بازار اثر می‌گذارد و حداقل تاثیر آن ایجاد ثبات است.

او در عین حال می‌افزاید: این طرح نمی‌تواند باعث کاهش معنادار فاصله قیمتی میان کارخانه و بازار شود. حل این موضوع به عرضه خودرو متناسب با تقاضای مصرف‌کننده بستگی دارد.

حیدری می‌گوید: اگر میزان محصولاتی که روانه بازار می‌شوند کافی نباشد، عرضه در بورس نیز نمی‌تواند باعث کاهش قیمت خودرو شود.

خودرو‌های خارجی هم به بورس می‌روند؟

از سوی دیگر، آن دسته خودرو‌های خارجی که در انبار‌های سازمان اموال تملیکی نگهداری می‌شوند، بر اساس وعده‌های تکراری مسوولان قرار است در بورس عرضه شوند. آیا در صورت تحقق این موضوع، قیمت‌ها در بازار کاهشی می‌شود؟

زاوه، کارشناس صنعت خودرو در این مورد توضیح می‌دهد: کالا‌های در اختیار سازمان اموال تملیکی، به مردم تعلق دارد و بر اثر تغییر مداوم قوانین یا تخلفات خود آن‌ها ضبط شده است. این سازمان ساز و کار شفافی برای عرضه آن‌ها ندارد و می‌خواهد از بستر بازار سرمایه برای این کار استفاده کند.

او می‌افزاید: مسوولان تعریف دقیقی از بورس ندارند و آن را بستری برای حراج کالا‌ها می‌دانند. بر همین اساس نیز برای عرضه خودرو‌های داخلی و خارجی در بازار سرمایه برنامه‌ریزی کرده‌اند. اما در نهایت به نتیجه مورد نظر نمی‌رسند.

حیدری، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران مشهد نیز به کل، تحقق این وعده را بعید می‌داند. او می‌گوید: اگر قرار به عرضه خودروی خارجی به بازار بود، موضوع وادرات با ابهام مواجه نمی‌شد. به نظر نمی‌رسد موضوع عرضه خودرو‌های خارجی و لوکس به بورس در آینده نزدیک، عملی شود.

آیا عرضه خودرو در بورس ادامه می‌یابد؟

اما گذشته از این، اما و اگرها، آیا خود مجریان طرح بورسی شدن خودروها، در اجرای آن مصمم هستند؟

رحیمی، مدیر عملیات عرضه بورس کالا در گفتگو‌های خود گفته است که پس از عرضه شاهین، مزایا و معایب موضوع سنجیده شده و تصمیم‌گیری‌های لازم در مورد عرضه خودرو‌های دیگر توسط سایر تولیدکنندگان انجام می‌شود.

در این شرایط، نمی‌توان با قطعیت گفت که عرضه خودرو در بازار سرمایه ادامه می‌یابد و پای محصولات بیشتری به بورس باز می‌شود.

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده