به گزارش میمتالز، بازار خودرو درحالی همچنان با شرایط ملتهبی دنبال میشود که بخشی از این التهابها به دو نرخی بودن بازار بر میگردد. خودروسازان در حالی با قیمت درب کارخانه تعدادی از محصولهایشان را به شیوه قرعه کشی به فروش میرسانند که قیمت خودرو در بازار آزاد با شکاف نسبت به قیمت درب کارخانه، روبه روست. موضوع قرعه کشی که از نام با مقوله بخت آزمایی نیز یاد میشود، جزء چالشهای جدی در بازار خودروست که بسیاری حذف هر چه سریعتر آن را به نفع ذینفعان بازار میدانند.
اما راه حل و شیوه جایگزین برای قرعه کشیها چه میتواند باشد؟ ناظران و کارشناسان تاکید دارند با حذف قیمت گذاری دستوری و سپرده نظام قیمت گذاری به سازوکار عرضه و تقاضا چه بسا بازار حوالهای که از آن به عنوان رانت خودرو یاد میشود حذف میشود و میتواند از التهابها بکاهد. البته واقعی شدن قیمتها در شرایط فعلی میتواند بهترین نسخه درمان و تغییر ریل سیاستگذاری باشد، چرا که به واسطه آن، بازار تک نرخی میشود و با شفافیت به عمل آمده، شرایط التهابی قابل رصد و مدیریت میشود.
دولت از یک دهه گذشته با انواع الگوهای و مدلها به دنبال حذف قیمتگذاری دستوری از بازار خودرو بوده، اما تاکنون به نتیجه نرسیده است. شاید عمدهترین دلیل شکست سیاستهای دولت در بازار خودرو، اعمال سیاستهای غیرعلمی و غیراقتصادی بوده و بیشتر به جای اینکه اقتصاددانان برای این بازار تصمیم بگیرند، سیاستگذار سوار بر مرکب تصمیمگیری بودهاند. دولت فعلی، اما تاکید کرده که به دنبال این است خودرو را به بورس کالا بیاورد و از سازوکار عرضه و تقاضا، قیمتها کشف شود. راهکار ارایه شده که با استقبال ناظران روبه رو شده، میتواند گام متفاوت و سوپاپ اطمینان برای کاهش التهابها باشد، چرا که با عرضه خودرو در بورس کالا التهابها قابل رصد و مدیریت است، اما باید منتظر ماند که مدیران دولتی چقدر جرآت و جسارت واقعی شدن قیمتها را در شرایط کنونی دارند.
البته این تنها دولت نیست که به دنبال عرضه خودرو در بورس کالاست، بلکه مجلس در مقام نهاد قانونگذاری نیز پیگیر اجرای سیاستهای حذف قیمتگذاری دستوری است. مهدی طغیانی و محمدرضا پورابراهیمی از نمایندههایی هستند که عرضه خودرو در بورس کالا را یکی از راهکارهای جایگزین و بهین در شرایط فعلی در بازار خودرو میدانند.
مهدی عسگری، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم در خصوص فروش خودرو در بورس کالا میگوید: عرضه خودرو در بورس کالا منجر به شفافیت بیشتر شده و فروش آن را از حالت قرعه کشی و بخت آزمایی خارج میکند و دستت دلالان و سودجویان را هم که از این طریق سود کلانی به جیب میزنند قطع میکند.
به گفته عسگری در بورس کالا عرضه و تقاضا خودرو میتواند قیمتها را شکل دهد که در نتیجه آن، شکاف قیمت کارخانه و بازار که عملاً منجر به ضرر مصرفکننده نهایی میشود، به حداقل رسیده و قیمتها به سمت تک نرخی شدن میرود.
وی همچنین میگوید: واگذاری سهام دولت در دو خودروسازی ایران خودرو و سایپا را ضروری دانست و گفت: مدیریت دولتی یکی از مشکلات اصلی دو خودروسازی بزرگ کشور است که ساختاری تو در تو و لایه لایه دارد و باعث عدم پاسخگویی نسبت به اقدامات و تصمیمات این حوزه شده است.
نماینده مردم کرج مدیریت دولتی را عامل ایجاد هزینههای مازاد این دو خودروسازی خواند و تصریح کرد: سهام دولت در این دو خودروسازی باید واگذار شود، دولت در این تصمیم قاطع است؛ اما باید این واگذاری به نحوی مدیریت شود که در دوران گذار این دو خودرو سازی آسیب ندیده و دچار تلاطم نشوند.
منبع: کالاخبر