به گزارش میمتالز، سیستم فروش خودرو در ایران تغییر میکند. این نکتهای است که چندی پیش رضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت به آن اشاره کرد و گفت که از سال آینده قرعه کشی خودرو برگزار نمیشود. هرچند که وزیر درباره جزییات این موضوع صحبت بیشتری نکرده، اما این مساله از نظر بسیاری از کارشناسان خودرو به آزادسازی قیمت خودرو تعبیر شده است.
این دسته از کارشناسان میگویند که امکان اجرای همزمان حذف سیستم قرعه کشی خودرو و قیمت گذاری دستوری وجود ندارد.
گذشته از خبر حذف قرعه کشی خودرو، این روزها دوباره زمزمه عرضه خودرو در بورس کالا شنیده میشود.
قبل از این رئیس سازمان بورس گفته بود عرضه خودرو در بورس یکی از مباحثی است که در مورد آن با وزارت صمت در حال رایزنی هستیم. به نظر میرسد بهتر است، حداقل خودروهایی که اکنون شامل قیمتگذاری نمیشوند، در این بستر معامله شوند.
همچنین روح الله ایزدخواه، عضو کمیسیون صنایع مجلس هم چندی پیش گفته بود که نمایندگان مجلس خواهان عرضه خودرو در بورس هستند.
او در این زمینه توضیح داده بود: نمایندگان مجلس خواهان عرضه خودرو در بورس هستند. ما میگوییم خودرو در بورس عرضه شود و قیمت را مردم تعیین کنند. در این رابطه رییس سازمان بورس به ما گفته میتواند به این طرح فکر کند، ولی آقای فاطمی امین وزیر صمت اظهارنظری نکرده است. این فقط پیشنهاد است و هنوز به تصمیمگیری نرسیده است.
موضوعی که پیش از این بارها مطرح شده، اما هنوز اجرا نشدهاست و حالا احتمال دارد که با حذف قرعه کشی خودرو از سال آینده، سیستم عرضه خودرو نیز در بورس کالا باشد، اما آیا این اتفاق میتواند قیمت خودرو را کاهش دهد یا نه؟
به نظر امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو اگر قرار باشد که خودرو در بورس کالا وارد شود قیمتها شفاف میشود و با مکانیزم بازار همراه خواهد شد.
این کارشناس صنعت خودرو در این زمینه توضیح میدهد: موضوع عرضه خودرو در بورس کالا در وضعیت بحث و گفتگو قرار دارد. اگر قرار باشد که خودرو در بورس کالا وارد شود قیمتها شفافیت پیدا میکند و با مکانیزم بازار همراه خواهد شد. اگر قیمت ارز ثابت بماند قیمتهای بازار در ابتدا روندی صعودی به خود میگیرد. اگر عرضه ثبات داشته باشد قیمتها بعد از یک تا دو ماه روند نزولی پیدا میکند، اما قیمت رسمی خودروساز افزایش پیدا میکند. البته باید اضافه کنم که عرضه خودرو در بورس کالا باعث تک نرخی شدن قیمت نیز میشود.
او در ادامه افزود: پیش بینی من این است اگر کالا به طور درست و اصولی عرضه شود و همچنین افرادی که وارد بورس میشوند سرمایه لازم را داشته باشند صفهای خریدی که در حال حاضر بین ۴ تا ۸ میلیون نفر است در ابتدا به ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار نفر کاهش پیدا میکند و به تدریج بعد از به تعادل رسیدن قیمتها تنها مصرف کنندگان واقعی در میدان باقی میمانند. این اتفاقات در صورتی رخ میدهد که قیمت ارز ثابت بماند و عرضه خودرو نیز ثبات داشته باشد.
کاکایی درباره خودروهایی که قرار است وارد بورس کالا شوند گفت: قرار نیست که همه خودروها در بورس کالا عرضه شوند تنها خودروهایی که تحت نظارت و انحصار هستند در بورس کالا عرضه میشوند و مابقی خودروها در بازار آزاد معامله میشوند و کسی حق ندارد جلوی آنها را بگیرد. این طرح تنها مربوط به خودروها پر تیراژ و کم تیراژ دو خودرو ساز اصلی است. در رابطه با باقی خودروها باید گفت بستگی به شرکت سازنده خودرو دارد که میخواهد محصول خود را در بورس کالا وارد کند یا نه؟
او در پایان تاکید کرد: در اینجا باید به نکته مهم اشاره شود و آن اینکه عرضه خودرو در بورس کالا با یک سری مسائل و مشکلات همراه است و این سیستم فروش هنوز در هیچ کجای دنیا آزمایش نشده است؛ بنابراین اگر قرار بر تصویب قانونی باشد، مشمول دو خودرو ساز اصلی است و اگر این قوانین به خودروسازهای دیگر تحمیل شود به سمت اقتصاد کمونیستی و سوسیالیستی میرویم؛ چون ما یک اقتصاد آزاد را پذیرفته ایم، امکان این که انتخاب یک مسیر جدید اجباری شود وجود ندارد.
این کارشناس صنعت خودرو همچنین درباره پیش بینی خود از آینده بازار خودرو هم میگوید که اگر قیمت ارز ثابت بماند قیمتهای بازار خودرو در ابتدا روندی صعودی به خود میگیرد و اگر عرضه خودرو افزایشی شود قیمتها بعد از یک تا دو ماه روند نزولی پیدا میکند.
منبع: بورس امروز