تاریخ: ۱۸ فروردين ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۲۳
بازدید: ۱۵۰
کد خبر: ۲۵۳۸۹۲
سرویس خبر : آهن و فولاد
در پی جنگ روسیه و اوکراین صورت گرفت؛

افزایش شدید نرخ حمل‌ونقل محصولات فولادی از روسیه

افزایش شدید نرخ حمل‌ونقل محصولات فولادی از روسیه
‌می‌متالز - در پی جنگ روسیه و اوکراین و محدودیت دسترسی به ناوگان و بیمه موجب افزایش شدید نرخ حمل و نقل از روسیه شده است و بر صادرات دریایی فولاد و غلات راین کشور تأثیر زیادی گذاشته است.

به گزارش می‌متالز، روسیه یکی از صادرکنندگان بزرگ کالا‌های فله خشک است که غلات و کود و همچنین زغال سنگ، سنگ آهن و محصولات فولادی را به خارج از کشور ارسال می‌کند.

یکی از تحلیلگران حمل و نقل در این خصوص اظهار کرد: «غلات جریان بسیار مهمی برای روسیه است، به طوری که این محموله در ناوگان هندی سایز و سوپرامکس، حدود نیمی از حجم حمل و نقل را به خود اختصاص می‌دهد و برای coaster sizes نیز حدود ۳۰ درصد حجم را تشکیل می‌دهد».

همچنین این تحلیلگر معتقد است که صادرات محصولات فولادی از روسیه برای بازار حمل و نقل بسیار مهم است، زیرا حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد از حجم حمل و نقل توسط کشتی‌های بزرگ و حدود ۴۰ درصد از تناژ حمل شده توسط کشتی‌های coaster sizes تشکیل می‌دهد. قابل ذکر است که، غلات و محصولات فولادی روسیه عمدتاً از بنادر دریای سیاه حمل می‌شوند.

تأثیر جنگ بر ناوگان حمل و نقل

در پی حمله روسیه به اوکراین، روسیه با تحریم‌های غرب مواجه شده که دو مشکل کلیدی دسترسی ناوگان و مشکل در دسترسی به بیمه را ایجاد کرده است. باید ذکر کرد، هر چه اندازه ناوگان کاهش می‌یابد، حق بیمه جنگ افزایش می‌یابد.

قبل از تهاجم روسیه، حق بیمه خطر جنگ برای کشتی‌هایی که وارد آب‌های دریای سیاه می‌شدند وضع شده بود، اما وضعیت نامشخص بود و برخی شرکت‌ها بدون توجه به این امر به بارگیری از دریای سیاه ادامه می‌دادند. پس از آغاز جنگ در اواخر فوریه، حق بیمه ریسک به طور قابل توجهی، از حدود ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ دلار در روز برای ناوگان پاناماکس به حدود ۲۸،۰۰۰ تا ۳۰،۰۰۰ دلار در روز در اوایل مارس افزایش یافت.

در همین حال، از ۱۱ مارس ناوگان روسیه از انجمن بین المللی انجمن‌های طبقه بندی که هدف آن تدوین سند و قوانینی برای یک مرجع ایمنی دریایی است، حذف شد.

بنابراین، شرکت‌های تجاری بین المللی بعید است از ناوگان روسیه برای نیاز‌های خود استفاده کنند، زیرا شرکت‌های بیمه چنین تجارتی را پوشش نمی‌دهند.

یکی از کارگزاران حمل و نقل در این زمینه خاطرنشان کرد: «بسیاری از تاجران، دیگر کشتی‌های دارای رجیستر روسیه را نمی‌پذیرند و بنابراین، بازرگانان باید یا از ناوگان روسیه استفاده کنند و این خطر را بپذیرند که بیمه از پوشش آن امتناع کند یا برای یافتن ناوگان خارجی تلاش کنند. با این حال، استفاده از ناوگان خارجی به دلیل دسترسی کم، هزینه بیشتری دارد و برخی از مالکان ترجیح می‌دهند کشتی‌های خود را به دریای سیاه، منطقه‌ای که عملیات نظامی در آن انجام می‌شود، بفرستند».

یکی دیگر از کارشناسان حمل و نقل که با کشتی‌های فله خشک سروکار دارد نیز اعلام کرد، با وجود اینکه روسیه کشتی‌های خود را دارد، اما عمدتاً اندازه کشتی‌ها و تعداد آن‌ها محدود است و در مورد آب‌های بزرگ، روسیه نمی‌تواند نیازهایش را تنها با کشتی‌های خود تامین کند.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده