تاریخ: ۲۱ فروردين ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۲۷
بازدید: ۲۱۰
کد خبر: ۲۵۴۱۲۷
سرویس خبر : آهن و فولاد

دخالت دولت در قیمت گذاری بازار را بر هم زد/ قیمت‌ها به دلیل تصمیمات داخلی و تنش‌های خارجی بالاست

‌می‌متالز - عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت کالا‌ها و محصولات در بازار است و نمی‌توان قیمت یک محصول را با دستکاری بالا یا پایین نگه داشت. بنظر می‌رسد مجموعه این کنترل‌ها و دست کاری علت اصلی افزایش قیمت‌های صعودی چند وقت اخیر است.

به گزارش می‌متالز، مسوول خرید گروه صنعتی فولاد یزد گفت: مداخلات و کنترل زیاد دولت و بورس کالا علت اصلی افزایش قیمت محصولات فولادی در یک ماه اخیر و برهم خوردن تعادل بازار و نظام عرضه و تقاضا شده است.

خسرو حجتی افزود: علت افزایش قیمت محصولات فولادی در یک ماه اخیر مشخص نیست و تحلیلگران بازارمحصولات فولادی دلیل منطقی برای افزایش قیمت محصولات فولادی ندارند.

وی ادامه داد: درحال حاضر قیمت آهن اسفنجی در بازار محصولات فولادی و بورس کالا ۱۰۷۰۰ تومان و قیمت شمش فولادی ۱۶ هزارتومان است و توجیهی برای افزایش قیمت این دو محصول در بورس کالا وجود ندارد به نظر می‌رسد بحران آسیای میانه و جنگ اوکراین از دلایل افزایش قیمت باشد، اما جنگ اوکراین فقط باید درآن کشور باعث کاهش تولید شود، اما تولید کنندگان داخلی نیز از این بحران لطمات زیادی دیده اند.

مسوول خرید گروه صنعتی فولاد یزد تصریح کرد: بحران اوکراین باید بیشترین استفاده را برای تولید کننده ایرانی ناشی از نبود روسیه و اوکراین در بازار جهانی داشته باشد درحالیکه بازار فعلی برای تولیدکنندگان ایرانی نه تنها هیچ سودی ندارد و بصرفه نیست بلکه با افزایش قیمت ها، زیان ده هم شده است.

حجتی با انتقاد ازعملکرد بورس درمعاملات محصولات فولادی افزود: بورس درحال حاضربه محلی برای خرید و فروش محصولات فولادی تبدیل شده است و تولیدکنندگان، کارگزار بورس شده اند درحالیکه بورس باید کارگزار تولیدکنندگان و مصرف کنندگان باشد.

این فعال صنعتی ادامه داد: بورس کالا شمش فولادی را ۱۵۰۰۰ تومان به تولیدکنندگان می‌فروشد و بدون احتساب هزینه‌های تولید اعم از انرژی، برق، گاز و دستمزد میلگرد تولیدی نوردکاران را ۱۶ هزار تومان قیمت گذاری می‌کند این شیوه قیمت گذاری بورس کالا با هزینه‌های تولید همخوانی ندارد و اغلب تولیدکنندگان شاکی هستند.

حجتی تصریح کرد: بورس کالا اکنون به ابزاری مداخله کننده و کنترل گر تبدیل شده که به مشتریان خود می‌گوید این محصول را با این مبلغ خریداری کن واین محصول را با این مبلغ به فروش برسان، بطور قطع و یقین این مداخله دستوری بدون تسلط بر کنترل قیمت، غیرکارشناسی است و به نظام تولید صدمه می‌زند.

وی گفت: بازار محصولات فولادی بازار رقابتی و خود کنترل کننده است و دخالت زیاد دولت در تعیین قیمت محصولات فولادی موجب برهم خوردن تعادل بازار محصولات فولادی شده است وکنترل بازار باید بگونه‌ای باشد که از تولید غیر استاندارد و ورود محصولات غیر کیفی به بازار مصرف جلوگیری کند.

مسوول خرید گروه صنعتی فولاد یزد افزود: عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت کالا‌ها و محصولات در بازار است و نمی‌توان قیمت یک محصول را با دستکاری بالا یا پایین نگه داشت. بنظر می‌رسد مجموعه این کنترل‌ها و دست کاری علت اصلی افزایش قیمت‌های صعودی چند وقت اخیر است.

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده