تاریخ: ۲۳ فروردين ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۱۸
بازدید: ۴۴۳
کد خبر: ۲۵۴۴۴۷
سرویس خبر : آهن و فولاد

خبری که بازار سرمایه را قرمز کرد / عوارض صادراتی چقدر بر حاشیه سود شرکت‌ها تاثیرگذار است؟

‌می‌متالز - در روز سه شنبه خبری در بازار سرمایه منتشر شد که باعث ریزش بیشتر نماد‌های بورسی شد، خبری مبنی بر افزایش سنگین عوارض صادراتی محصولات شمش فولادی منتشر شد.

به گزارش می‌متالز، در روز سه شنبه خبری در بازار سرمایه منتشر شد که باعث ریزش بیشتر نماد‌های بورسی شد، خبری مبنی بر افزایش سنگین عوارض صادراتی محصولات شمش فولادی منتشر و به قول رسانه‌ای وایرال شد.

خبری که بازار سرمایه را قرمز کرد / عوارض صادراتی چقدر بر حاشیه سود شرکت‌ها تاثیرگذار است؟


افزایش عوارض صادراتی واکنش بسیاری را برانگیخت طبق این قانون عوارض صادرات شمش فولادی به میزان ۱۷ درصد کل قیمت بوده که بسیاری معتقدند می‌تواند سودسازی فولادسازان را به شدت کم کند، البته بررسی حاشیه سود محصولات فولادی را در گزارش‌های قبلی انجام داده و در گزارش‌های جدید هم صدای بورس قصد دارد پس از انتشار صورتمالی‌های یک ساله باز هم این حاشیه سود را به روز رسانی کند، برخی معتقدند حاشیه سود محصولات فولادی کمتر از ۱۷ درصد بوده و این محصولات بیشتر از تناژ بالا برای سودسازی بهره می‌برند تا حاشیه سود بالا و این عمل می‌تواند باز هم به بازار سرمایه ضربه بزند.

خبری که بازار سرمایه را قرمز کرد / عوارض صادراتی چقدر بر حاشیه سود شرکت‌ها تاثیرگذار است؟



فردین آقابزرگی کارشناس ارشد بازار سرمایه در صفحه شخصی خود نوشت: وضع عوارض صادراتی جدید بر محصولات پایین دست فولاد، سیمان، مس، روی، پتروشیمی و شیمیایی پیش بینی اقتصاد کشور را از بین می‌برد و این برای اقتصاد خوب نیست.

مهدی ساسانی کارشناس بازار سرمایه با انتقاد از بزرگنمایی این عوارض در صفحه شخصی خود نوشت: برخی از خبر‌ها بیش از آنکه تاثیر ریالی داشته باشند جو روانی دارد مانند همین بحث عوارض صادرات محصولات فولادی‌ها بر روی برخی از نماد‌های گروه تاثیرش صفر و بر روی برخی دیگر نهایت ۱۰ تا ۱۵درصد برای سودشان در طول یک سال است که رقم بالایی نیست، اما امان از جو روانی!

ساسانی افزوده است: قسمت تراژدی این داستان اینجاست که منفی امروز بازار سرمایه به مراتب بیشتر از کل مبلغی بود که قرار بود در یک سال از این شرکت‌ها گرفته شود.

سعید مشکانی نیز در این باره نوشت: کسی که بخشنامه عوارض صادرات را نوشته است از بورس سر در نمی‌آورد همه دنیا صادر کننده را تشویق می‌کنند، اما در ایران با اعمال نرخ پلکانی روی شرکت‌های صادراتی با فرمولی معیوب حاشیه سود این شرکت‌ها را نابود کرده و بازار صادرات را تقدیم به رقبا می‌کند.

برزو حق شناس نیز معتقد است: همین الان این شرکت‌ها با عرضه ارز در سامانه نیما عوارض به دولت و واردکننده پرداخت می‌کنند عوارض جدید دست بردن در جیب این شرکت‌ها است.

سید علی طباطبایی نیز معتقد است این نامه بیشتر از اینکه تاثیر واقعی داشته باشد تاثیر روانی در بازار داشته و به علت ابهام‌های مختلف باعث نگرانی فعالان بازار سرمایه شده و بازار به این نامه واکنش احساسی نشان داده است.

صدای بورس در گزارش‌های بعد این نامه و تاثیر بر حاشیه سود شرکت‌ها بررسی خواهد کرد.

منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده