به گزارش میمتالز، دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی ایران گفت: افزایش قیمت و تورم سالانه محصولات و کالاها در بازار داخلی، بحران روسیه و اوکراین، کمبود عرضه و افزایش تقاضا و بالا رفتن قیمت محصولات از مهمترین دلایل افزایش قیمت محصولات فولادی در بازارهای داخلی و جهانی است.
کامران وکیل افزود: ما همه ساله پس از تعطیلات نوروزی شاهد افزایش قیمت سنتی در محصولات و کالاها هستیم و از قدیم الایام رایج بوده است و موضوع جدیدی نیست هم اکنون قیمت خودرو پس ازعید بین ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان و قیمت لوازم خانگی بین ۵ تا ۱۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است لذا افزایش قیمت یا تورم همه ساله یکی از تابعهای اصلی افزایش قیمت محصولات فولادی است.
وی ادامه داد: وقتی نرخ دستمزد یا هزینه نیروی کار افزایش پیدا میکند، افزایش حقوق نیروی انسانی روی کل زنجیره تولید اثر میگذارد و تولید کننده ناچار است برای جبران و تامین هزینهها، قیمت محصولات تولیدی را افزایش دهد که همه این عوامل موجب بالا رفتن قیمت محصولات و کالاها خواهد شد.
دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی ایران تصریح کرد: افزایش قیمت بازارهای جهانی هم یکی دیگر ازعلل افزایش قیمت محصولات فولادی است که با ادامه جنگ روسیه و اوکراین سیر صعودی قیمتها شتاب بیشتری گرفت.
وکیل گفت: اوکراین یکی از تامین کنندگان اصلی انواع محصولات و کالاها ازجمله فولاد، انرژی، سوخت، ورق مقاطع فلزی و انواع غلات مثل جو، گندم و خوراک دام در منطقه بوده است که با طولانی شدن جنگ دو کشور و تامین نشدن بسیاری از این اقلام و رشد تقاضا، قیمتها صعودی شد بگونهای که قیمت انرژی و سوخت در اروپا و ترکیه در یک ماه اخیر افزایش ۳۰ درصدی داشت.
وی افزود: ایران وارد کننده سوخت و انرژی از اوکراین نیست، ولی از واردکنندگان اصلی خوراک دام از اوکراین است و خوراک دام از اقلام اصلی وارداتی است و طبعا با بالارفتن قیمت آن و دیگر کالاها، قیمت سایر محصولات هم افزایشی خواهد شد و این افزایش قیمت همزمان با سیر صعودی قیمت کالاها و محصولات در جهان، قابل ملاحظهتر است.
منبع: فولادبان