تاریخ: ۱۵ فروردين ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۱۵
بازدید: ۱۷۴
کد خبر: ۲۵۳۰۸۵
سرویس خبر : آهن و فولاد

عرضه و تقاضا در بورس کالا متناسب نیست/ پالس‌های افزایش قیمت در بازار‌های جهانی

‌می‌متالز - اگر بخواهیم شاهد ثبات در قیمت محصولات در زنجیره فولاد باشیم، بهترین راه عرضه مناسب محصولات از طریق بورس کالاست چراکه اگر این اتفاق در بورس کالا رقم بخورد و کارخانه‌ها تقاضای مناسبی در این بازار داشته باشند، دیگر نیازی به سیاست‌گذاری خاصی از سوی دولت نیست.

به گزارش می‌متالز، مدیرعامل شرکت رایان تجارت با اشاره به اینکه افزایش قیمت در بورس کالا به دلیل متناسب نبودن عرضه و تقاضای کارخانه‌هاست، گفت: اگر تولیدکنندگان عرضه خود را با میزان تولیداتشان متناسب‌سازی کنند، ثبات بر بازار حاکم می‌شود، اما نباید فراموش کرد که با توجه به شرایط اروپا، پالس افزایش قیمت در بازار‌های جهانی وجود دارد.

محمدرضا هوشمند در رابطه با افزایش چشمگیر قیمت مواد اولیه و محصولات فولادی در بورس کالا گفت: با توجه به اینکه اقتصاد جهانی و همچنین قیمت مواد اولیه و محصولات زنجیره فولاد از شرایط موجود در اروپا به واسطه بحران روسیه و اوکراین تأثیر پذیرفته‌اند، بازار داخلی ایران هم از این شرایط بی‌بهره نبوده است و علی‌رغم سیاست‌هایی که قرار بود مانع افزایش قیمت شود، شاهد رشد قیمت‌ها هستیم.

وی با اشاره به اینکه همچنان قیمت محصولات فولادی در کشور نسبت به سایر نقاط جهان فاصله زیادی دارد، افزود: این اختلاف قیمت در مواد اولیه زنجیره فولاد به خصوص آهن اسفنجی اثر بیشتری دارد و در حال حاضر هم شاهد افزایش قیمت این ماده اولیه در بورس کالا هستیم که در نتیجه عرضه نامتناسب این روز‌های آهن اسفنجی در بورس کالا با تقاضای بازار به وجود امده است.

مدیرعامل شرکت رایان تجارت تصریح کرد: پیش از این، انتظار می‌رفت که به دلیل اعمال محدودیت‌های ترافیکی در فروردین ماه و همچنین، افزایش میزان تولید آهن اسفنجی در کارخانه‌ها، اولین عرضه رسمی آهن اسفنجی با قیمت پایین‌تری صورت گیرد، اما به دلیل عرضه‌های نامتعادل این محصول در بورس کالا و همچنین وجود نداشتن سیاست‌های شفاف در قیمت‌گذاری شاهد رسیدن نرخ آهن اسفنجی به ۱۰ هزار تومان هستیم.

هوشمند ادامه داد: یکی دیگر از مسائلی که باعث شد تا در بخش تقاضا شرایطی به شکل سال گذشته را نداشته باشیم، روشن نشدن تکلیف مذاکرات وین بود که در نهایت به سال جدید موکول شد که به دنبال این مسائل و همچنین استمرار کم شدن عرضه آهن اسفنجی در بورس کالا همچنان شاهد رشد قیمت این محصول در بورس هستیم و به همین بهانه، پالس‌هایی به بازار آزاد داده می‌شود تا نرخ آهن اسفنجی در این بازار حتی به بالاتر از ۱۱ هزار تومان هم برسد.

وی با تأکید بر اینکه افزایش قیمت در مواد اولیه حتما باعث رشد قیمت محصولات زنجیره فولاد خواهد شد، گفت: اگر بخواهیم شاهد ثبات در قیمت محصولات در زنجیره فولاد باشیم، بهترین راه عرضه مناسب محصولات از طریق بورس کالاست چراکه اگر این اتفاق در بورس کالا رقم بخورد و کارخانه‌ها تقاضای مناسبی در این بازار داشته باشند، دیگر نیازی به سیاست‌گذاری خاصی از سوی دولت نیست.

این فعال صنعت فولاد اضافه کرد: همه این شرایط در صورتی رقم خواهد خورد که عرضه و تولید آهن اسفنجی با هم تناسب لازم را داشته باشد، اما این شرط مستلزم آن است که تمامی کارخانه‌های فعال در زنجیره فولاد (دولتی و غیر دولتی) از حقوق مساوی برخوردار باشند. البته، نباید فراموش کرد که فضای بازار‌های جهانی در حال حاضر افزایشی است و پالس‌هایی برای افزایش بیشتر قیمت نیز وجود دارد.

منبع: فولادبان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده